مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

 

چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت کجاست؟

چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت یکی از جاذبه های توریستی کیاسر است که در سال ۱۳۸۷ به عنوان دوّمین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. این چشمه های رنگارنگ در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، در نزدیکی روستاهای  اروست و تلما دره قرار دارد. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه ی  پر آب دارای آب بسیار شور  که همین شوری زیاد موجب شده که در زمستان ، دچار یخ زدگی نشود. این چشمه دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است.

 

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

اینستاگرام

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است. این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده‌اند و در ایران بی‌نظیر هستند تنها در شش کشور دیگر پدیده‌ای تا حدّی شبیه باداب سورت وجود دارد که عبارتند از: پاموکاله در ترکیه، ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک.

در کشور ترکیه مشابه این چشمه‌ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه‌های اروست خواص درمانی و وسعت کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند. چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است، این منطقه به دلیل شباهت های ژئومرفولوژیکی، قرار است به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شود.

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.  زمین های اطراف چشمه ها متعلق به کشاورزان محلی هستند و اقامت در آنها ممنوع است. در بعضی از این زمین ها سگ هایی از نژاد دوبرمن نگهداری می شوند تا از حمله گرازها جلوگیری به عمل آید. پس اقامت شبانه در این مناطق خطراتی را به همراه دارد.

جاذبه توریستی مشابه : 

چشمه گل پل شاهی

روستای جمشید آباد

ویژگی های زمین شناختی و خواص چشمه های رنگارنگ باداب سورت

 

باداب ترجمه تحت‌اللفظی واژه مازندارانی «وا اُ» است. وا (باد) به نوعی درد (رُماتیسم) اشاره دارد که با استفاده از آب معدنی درمان می‌شود. همچنین باداب به معنی آب با شدت همراه با گاز است.  این تعبیر به این معناست که باد به هر سمتی که بوزد، آب نیز به همانسو بر روی پلکان ها به حرکت در می آید . طبق شواهد علمی این چشمه ها همزمان با آخرین چین خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفته و کم کم گسترش یافته اند. چشمه های رنگارنگ باداب سورت از نوع  چشمه پلکانی تراورتنی هستند. تراورتن، نوعی سنگ آهک متخلخل و پوک از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی است.

 

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

این سنگ از رسوبات چشمه‌های آب گرم تشکیل می شود و فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آب های گرم، حفره های موجود در این سنگ را به منبع رسوب گذاری تبدیل کرده اند. رنگ و حجم آب این چشمه ها، تحت تاثیر عوامل اقلیمی ناشی از فصل ها هستند. در قسمتی از چشمه های رنگارنگ باداب سورت، در کنار آب ماده سیاه رنگی را می بینید این قسمت برای لجن درمانی مورد استفاده قرار می گرفته است و محلی ها آن را با عنوان سیاه تی به معنای سیاه گل می شناسند. آبتنی در حوضچه باداب سورت برای افرادی که به فن شنا آشنا نیستند ممنوع است چرا که در برخی نقاط عمق آن به شدت افزایش می یابد .

اگر از چشمه های باداب سورت اروست، چند صد متر به سمت شمال و ارتفاعات قدم بزنید به باداب سورت قدیمی می رسید که به حوضچه ای با دیواره های سنگی شباهت دارد. صدها سال است آب در این قسمت جریان ندارد .در میان این حوضچه چاهی وجود دارد که از آن گاز متصاعد می شود. این گاز به جانداران آسیب می رساند و بارها اجساد پرندگان، مارها و … در آن مشاهده شده است . 

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

آدرس و راه دسترسی به چشمه های رنگارنگ باداب سورت

 

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های رنگارنگ باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.

 

مسیر ۱ : سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، چشمه های باداب سورت

مسیر ۲ : ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، چشمه های باداب سورت     

مسیر3 : مسیری میانبر از تهران و سوادکوه مازندران : ازتهران وارد جاده فیروزکوه شوید ، دو کیلومتر مانده به «پل سفید» در سمت راست و از کنار پمپ بنزین از جاده فرعی به سمت «افراچال» و «سد سیلمان تنگه» بپیچید. این مسیر 75 کیلومتری را تا دوراهی تاکام ادامه داده، در آن جا به سمت کیاسر و پس از آن به سمت دوراهی تلمادره بروید. پس از 70 کیلومتر به دوراهی تلمادره می رسید که بعد از 12 کیلومتر به اروست می رسید. مسیری بسیارزیبا ( مسیر پیشنهادی و تاکیدی نویسنده ی سایت  طبق نظرگردشگران) که تجربه ای است از بازدید اقلیم های متفاوت و مکان های دیدنی همزمان دو شهر از شهرهای مازندران  یعنی سوادکوه و کیاسر.

 

 

 

مطالب پیشنهادی خواندنی : 

قله شاهدژ و غار کالُم مال بهشت صخره نوردان

جاهای دیدنی سوادکوه

جاهای دیدنی قائم شهر

روستای ممشی

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
قله شاهدژ | غار کالم مال | بهشت صخره نوردان
نوشتهٔ بعدی
شهرستان محمودآباد | جاذبه های گردشگری | تصاویر

برچسب ها

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست