مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه | جاذبه های گردشگری | مکان های دیدنی

 

جاهای دیدنی سوادکوه بسیارند اما میتوانیم چند نمونه از زیباترین های جاذبه های گردشگری سوادکوه را برای شما معرفی کنیم. پایگاه گردشگری ایران کجاست سعی دارد تا بهترین مکان های دیدنی سوادکوه را برای شما معرفی کند.

منطقه جنگلی اوریم از جاذبه های گردشگری سوادکوه

روستای اوریم از توابع شهرستان سوادکوه ، در دهستان راستوپی قرار دارد. (اگر نمیدانید سوادکوه کجاست اینجا کلیک کنید) هوای مه آلود وضعیت قالب جوی این روستا است، در حالیکه شهرهای اطراف این روستا شاهد هوای گرم، سوزاننده و شرجی تابستانی هستند، آب هوای معتدل و کمی سرد اوریم بهترین فرصت برای تابستان گذارنی و یا همان ییلاق است.

جاهای دیدنی سوادکوه

اینستاگرام

این روستا که در جنگل -کوه های سوادکوه قرار دارد مناظر دلپذیری برای علاقمندان به طبیعت دارد. همچنین پل راه آهن اوریم که مربوط به دوره پهلوی اول است از شاهکار های معماری این دوره است و از جاذبه های گردشگری سوادکوه می باشد این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه جنگلی اوریم جنگل های اوریم از جاهای دیدنی سوادکوه

منطقه جنگلی اوریم جنگل های اوریم از جاهای دیدنی سوادکوه

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم ببینید: جنگل های سوادکوه

سد لفور (سد البرز ) از جاذبه های گردشگری سوادکوه

سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکلیم روهار در منطقه ای به نام دئوتک (محل تلاقی دو آب) احداث شده‌ است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رُسی و مخزنی به حجم 150 میلیون مترمکعب است. با بهره‌برداری از این سد آب 54 هزار هکتار از 220 روستای شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر و جویبار تامین می‌شود.

جاذبه های گردشگری سوادکوه

زیبایی های این سد آنقدر بسیار است که این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری سوادکوه تبدیل کرده است.این سد همچنین آب 650 هزار نفر از ساکنین شهرهای بابل، بابلسر ، امیرکلا ، خزرشهر و فریدون‌کنار را تامین و میزان 10 مگاوات برق تولید می‌کند. یکی مهمترین جاهای دیدنی سوادکوه سد البرز است.

برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره سد لفور ( سد البرز ) این مطلب را هم بخوانید.
سد لفور سوادکوه یکی از جاهای دیدنی سوادکوه

سد لفور سوادکوه یکی از جاهای دیدنی سوادکوه

آبشار ورسک از مکان های دیدنی سوادکوه

آبشار ورسک پل سفید E59 52 N54 35 در قسمت شرق روستای زیبای ورسک و در زیر قله اتابک و تیزکوه، دره ای بسیار زیبا و نیمه جنگلی وجود دارد که نسبتا عمیق بوده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه علی که همان آبشار فصلی ورسک می باشد به ارتفاع تقریبی بیست متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است. آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می گیرد و سالانه تعداد زیادی از مردم مشتاق را به سوی خود می کشاند.

سفر به سوادکوه

از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود ۳۰ دقیقه راه می باشد که نیمی از آن از کنار آب رودخانه می گذرد. آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی می باشد. این رودخانه فصلی است و در فصل های مختلف حجم آب متفاوتی دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شده و از آنجا تا آبشار حدود 4 کیلومتر و تقریبا نیم ساعت راه است مسیر رسیدن به آبشار ورسک دقیقا از زیر پل ورسک می گذرد و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار زیبای ورسک رسید… در مسیر به یک آبشار کوچک می رسید یه دو راهی است که باید به سمت راست بروید.

آبشار ورسک یکی از مکان های دیدنی سوادکوه

آبشار ورسک یکی از مکان های دیدنی سوادکوه

پیشنهاد میکنیم این مطلب را ببینید: غذاهای محلی سوادکوه

دریاچه شورمست

روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه ، شهر پل سفید قرار دارد. دریاچه شورمست در فاصله 5 کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر قرار دارد. این دریاچه یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است و دارای امکانات تفریحی مانند قایق، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده به همراه سرویس بهداشتی می‌باشد.

دریاچه شورمست از جاهای دیدنی سوادکوه

دریاچه شورمست از جاهای دیدنی سوادکوه

برج لاجیم سوادکوه

این برج در حدود 24 کیلومتری شمال‌شرقی شهر زیراب شهرستان سوادکوه واقع است. این بنا متعلق به قرن پنجم هجری قمری است. سبک معماری آن مدت‌ها در شمال بسیار متداول بوده است. قسمت بالای بنا داری گچبری‌های بسیار زیبا است و در بالای گنبد دو خط پهلوی و کوفی دیده می‌شود.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره برج لاجیم کسب کنید این مطلب را بخوانید: برج لاجیم

برج لاجیم سوادکوه از جاذبه های گردشگری

برج لاجیم سوادکوه از جاذبه های گردشگری

کاروانسرای گدوک

کاروانسرای گدوک در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، در گدوک قراردارد. این کاروانسرا در ۲۵ کیلومتری جنوب ورسک، در گردنه کوهی معروف به گدوک واقع شده و مربوط به دوران حکومت شاه عباس صفوی است. این بنا به کاروانسرای شاه عباس نیز معروف است. مال بند این کاروانسرا در ساختمان قرار داشته که ۳۰ متر طول دارد.

بعد از ورودی اصلی صفحه‌ها و اتاق‌های متعددی در ضلع شمالی و جنوبی برای استراحت مسافران ساخته شده است. روبروی درب ورودی اصلی نیز 3 اطاق وجود دارد که احتمالاً شاه نشین بوده‌است. ضلع شرقی بنا نیز ۵۰ متر طول دارد. این بنا نیز از کاروانسراهای مهم عصر صفویه است.

کاروانسرای گدوک از مکان های دیدنی سوادکوه

کاروانسرای گدوک از مکان های دیدنی سوادکوه

جنگل جوارم

محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی تهران به شمال کشور، در مقابل روستای جوارم و ۸ کیلومتری شمال شهر زیرآب واقع شده و در میان جاذبه‌های طبیعی شهرستان سوادکوه، از آماده‌ترین اماکن برای احداث پارک جنگلی و اجرای طرحهای گوناگون از جمله احداث استراحتگاه برای زائرین حرم امام هشتم شیعیان به شمار می‌رود.

کلبه جنگلی جوارم

۳۰ الی ۴۰ هکتار از آن توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور جهت اجرای طرحهای مذکور واگذار گردیده و پروژه آن نیز در موافقت نامه طرح ملی آماده‌سازی، و بهسازی قطب‌های سیاحتی ایران منظور شده‌است. در حال حاضر جنگل جوارم از آب آشامیدنی برخوردار بوده که این امر بهمراه فضای بسیار زیبای آن با ده‌ها جاذبه طبیعی و جاده و راه آهن سراسری، عوامل بیتوته هزاران گردشگر را در طول سال فراهم آورده‌است.

جنگل جوارم و پارک جنگلی جوارم از مکان های دیدنی سوادکوه

جنگل جوارم و پارک جنگلی جوارم از مکان های دیدنی سوادکوه

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم ببینید: جنگل های سوادکوه

جنگل هلی دار

جنگل هلی‌دار با هوایی مه‌گرفته یکی از دیدنی‌ترین مکان های دیدنی سوادکوه است. بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار است. جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند، دارای مسیرهای سخت و دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند.

جنگل جنگل هلی دار سوادکوه

در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه‌سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند. وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصربه‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به همراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده است. در این میان جنگل هلی‌دار در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد، این جنگل با درختانی سرسبز و بلندقامت و هوایی خنک و دلپذیر دل هر بیننده‌ای را می‌رباید. در این جنگل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی متوسط بین ۲ تا ۴ ساعت، زمان می‌برد.

جنگل هلی دار از جاذبه های گردشگری سوادکوه

جنگل هلی دار از جاذبه های گردشگری سوادکوه

 

برای دیدن سایر جنگل های سوادکوه اینجا کلیک کنید.

از جاهای دیدنی سوادکوه میتوان به آبشارهای زیبای آن اشاره کرد

آبشار شورآب در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیراب قرار دارد و آب آن در اراضی پائین دست روستای شوراب و از داخل تونل راه آهن از دل زمین فوران نموده و بوسیله یک کانال به خارج از تونل هدایت نشده و در مدخل تونل مذکور به پائین می‌ریزد. آب این چشمه و آبشار بخاطر گذر از لایه‌های گوگردی زیر زمین قابل استفاده نبوده و بهمین دلیل شوراب نام دارد. بدین وجود املاح فراوان مجرا و محل ریزش این آبشار بشکل بسیار زیبائی به رنگ قرمز درآمده‌است. بنابر گفته سالخوردان در زمان جنگ جهانی دوم، روس‌ها از این آب و گل ولای آن برای مصارف پزشکی بهره‌برداری می‌کردند.

آبشار دراسله تنگه: در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زیرآب، در دهستان ولوپی و ۲ کیلومتری جنوب روستای ییلاقی دراسله واقع شده‌است. منطقه ییلاقی دراسله دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. این آبشار زیبا با آب فراوان، گوارا و سرد در طول مسیر نیز به دلیل شیب تند زمین آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی را پدیدآورده است. آبشار دیگری نیز در ۱ کیلومتری غرب آن، در انتهای یک دره قرار دارد.

آبشارهای روستای لاجیم: در این روستا چندین آبشار نظیر آبشار دلاجیم و آبشار زمور، آبشار لیزا و… وجود داردکه از ارتفاع زیادی به پایین سرازیر می‌شوند؛ و طبیعت زیبا و دل‌انگیزی را به وجود آورده‌اند.

آبشار گلناب دره: در ۴ کیلومتری شرق آبشار دراسله در روستائی به همین نام وجود دارد.

آبشار شش رودبار: در مجاورت روستای شش رودبار از توابع شهر زیراب در شمال روستای دراسله واقع شده‌است.

آبشار گزو: در ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب در میان اراضی زیبای جنگلی و مجاورت امامزاده سه بزرگوار واقع شده‌است.

آبشار چرات: در ۲۰ کیلومتری روستای چرات در دهستان ولوپی از توابع شهر زیراب واقع گردیده و علی‌رغم ارتفاع کم‌محل ریزش آب، به دلیل کوهستانی بودن منطقه و مناظر چشمه‌های اطراف آن از دیدنیهای طبیعی شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود.

آبشار سله بن یا تونل سی: در ۳۰کیلومتری جنوب شهر پل سفید و در جانب غرب جاده اصلی تهران به شمال قرار دارد. منظره این آبشار بهمراه چشم‌انداز تلفیقی کوهستانی و جنگلی، همواره طبیعت گردان بیشماری را بخود جذب می‌نماید.

نوشتهٔ قبلی
جنگل های سوادکوه
نوشتهٔ بعدی
غذاهای محلی سوادکوه

برچسب ها

, , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست