مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

هزارجریب کجاست؟ | جاهای دیدنی هزارجریب

هزارجریب کجاست؟
جاهای دیدنی هزارجریب کجاست ؟
هزارجریب  در کل بلحاظ ویژگی های اقلیمی، شامل منطقه کوهستانی جنوب شهرهای ساری، نکا، بهشهر،گلوگاه، بندرگز، کردکوی به حساب می آید که موقعیت جغرافیایی آن از مشرق به چمن ساور و دامغان از جنوب به سمنان از غرب به فیروزکوه از شمال به استرآباد و مازندران محدود می شود . اسدالله عمادی گفته است : امروزه، فقط به بخش هایی از جنوب شهرستانِ “نکا” ، “هزار جریب” گفته می شود. هزارجریب منطقه ای کوهستانی دشتی است که روستاهای دیدنی و توریستی زیادی را در برگرفته است. جریب به معنای روستا وهزارجریب اشاره به تعداد زیاد روستا دارد.
در گذشته:«هزارجریب… حدود آن از مناطق کوهستانی سوادکوه شروع می شد و تا مرز گلستان امروزی خاتمه می یافت. منبع : تاریخ محلات شهر ساری؛ سیدمهدی احمدی، چاپ سوم؛ ساری: آوای مسیح، ۱۳۹۱ ، ص ۱۰۴ .

چشم اندازی از هزارجریب _ شهرستان نکا

چشم اندازی از هزارجریب _ شهرستان نکا

موضوع مورد بررسی این اثر، فقط منطقه ی هزارجریب نکا است، که یکی از دو بخش شهرستان نکا در استان مازندران است و دارای جاذبه های گردشگری طبیعی بکر و روستاهای ییلاقی فراوان است. 

جاذبه توریستی مشابه :

اینستاگرام

معرفی کیاسر و جاهای دیدنی اش

جاهای دیدنی و جاذبه های توریستی هزارجریب 

جاهای دیدنی هزارجریب نکا فراوان است بویژه جاذبه های محیطی حاصل از پیوند دشت ، جنگل های هیرکانی و کوهستان در این منطقه.
_ آب معدنی قرمرض چشمه ایست که در 10 کیلومتری شهرستان نکا و در میان کوه های جنگلی و سرسبز منطقه هزارجریب قرار دارد. آبی که دارای املاح معدنی است و خواص طبی و طبیعی زیادی دارد.

_ چناربن زارم نام روستایی است که در ۷۵ کیلومتری جنوب بخش هزار جریب شهرستان نکا واقع شده است. این روستا بعلت قرار گرفتن در دره ،دارای ویژگی جلگه ای و کوهستانی است. در فصل زمستان بعلت همجوار بودن با کوه های بلند منطقه، برف خیز بوده و آب و هوای سرد دارد.

_ روستای کچپ محله در منتهی الیه شرقی دهستان سخت خوش دربخش هزار جریب شهرستان نکا واقع شده است این روستا از شمال به روستای ولام ده از شرق متصل به روستای آکرد ازغرب به اسماعیل محله و از سمت جنوب به روستای رودبارمحله و سفیدکوه ارم متصل می باشد.
_ روستای ارم در ارتفاع ۱۲۳۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۶۸ کلیومتری نکا، یکی از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران است که وجود جنگلهای بکر و طبیعی ، چشمه سارها و وجود رودخانه ارم که یکی از سرچشمه های رود تجن ساری می باشد برخودار است.

_ منطقه ییلاقی مُلاخیل در هزارجریب شهر نکا با طبیعت سرسبز و زیبا

_ سیکا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران است. این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و از اماکن مهم گردشگر پذیر منطقه هزار جریب بوده که در منطقه جنگلی کوهستانی است.

نمایی از روستای سیکا _ هزارجریب نکا

نمایی از روستای سیکا _ هزارجریب نکا

_ روستای آکرد در تقسیمات کشوری وزارت کشور از روستاهای توابع هزار جریب (زارم رود) شهرستان نکا است این روستا از مردمی مهمان نواز و مهمان دوست برخوردار است

روستای ارم _ هزارجریب نکا

روستای ارم _ هزارجریب نکا

_ روستای زیبای ارم در میان دره ی کوه های اوراست و رشته کوه سوچلماه از سمت شرق و شمال، و نیز کوه چلم کوه از سمت جنوب واقع شده است.کوه های سرسبز و جنگلی اطراف روستا و عبور رودخانه پرآب ارم رود از وسط آن، جذابیت این روستای ییلاقی را دوچندان کرده است. این روستا یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین روستاهای منطقه هزارجریب بوده و دره زیبا و رودخانه ای پر آب با بستر سنگی، همه ساله گردشگران بیشماری را به سوی خود جذب می کند. در حدود ۲ کیلومتر بالاتر از روستای ارم در مسیر رودخانه، آبشار معروف لیدر واقع شده است که به علت پرخروش بودن آب و واقع شدن در میان جنگل و کوه و چشمه های اطراف، یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان نکا را تشکیل داده است .

روستای کچپ محله _ هزارجریب نکا

روستای کچپ محله _ هزارجریب نکا

_ سنگ طلایی یکی دیگر از جاذبه های باستانی و افسانه ای منطقه ارم است. سنگ صخره ای بزرگ طلایی رنگ در کنار رودخانه ارم و بالاتر از آبشار لیدر که با تلفیق مناظر بدیع اطراف، جذابیت خاصی به منطقه بخشیده است. امامزاده پنج تن روستای ییلاقی ارم نیز معروفترین جاذبه این روستا است که زوار بی شماری را روانه این روستا می کند.
در غرب این روستا اما منطقه وسیع و استپی چلم کوه واقع شده است که با ابرهای زیرپایش یکی از زیبا ترین جاذبه های توریستی هزارجریب است.  

مطالب پیشنهادی خواندنی : 

مناطق ییلاقی کیاسر

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران )

روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

تالاب قادی کلا

موزه مردم شناسی آلاشت

بناهای تاریخی ساری

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این مناطق دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
بناهای تاریخی ساری
نوشتهٔ بعدی
پارک جنگلی نمک آبرود | تصاویر

برچسب ها

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست