مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

آرامگاه پیر پالان دوز | قصه پیر پالان دوز|

پیر پالان دوز مشهد کیست؟ در این نوشته تصمیم داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعات کاملی در مورد آرمگاه پیر پالان دوز در مشهد ارائه دهیم. آرامگاه های زیادی در مشهد وجود دارند و افراد زیادی به دیدن این آرامگاه ها می روند تا هم به زیارت عالمان و ادیبان بزرگی که در این آرامگاه ها دفن شده اند بپردازند و هم از معماری زیبای این آرمگاه ها دیدن کنند.  

 مشهد، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است که به سبب وجود حرم مطهر رضوی پایتخت معنوی ایران به حساب می آید. جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد و متنوع هستند و شامل جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و تفریحی می شوند. به همین دلیل مسافران و گردشگران با هر سلیقه و دیدگاهی می توانند از سفر به مشهد و دیدن این جاذبه های گردشگری لذت ببرند. یکی از جاذبه های دیدنی مشهد مقبره پیر پالان دوز است.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

معرفی مشهد

اینستاگرام

جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه فردوسی

آرامگاه نادرشاه

قصه پیر پالان دوز

زمانی که به مشهد سفر می کنید علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) می توانید از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی زیادی دیدن کرده و لذت ببرید. پارک ها، رستوران ها، مراکز خرید، آرامگاه ها و غیره از جمله گزینه هایی هستند که شما می توانید برای بیشتر لذت بردن از سفر خود از آن ها دیدن کنید. از آن جایی که آرامگاه های زیادی در مشهد وجود دارد و دیدن آن ها خالی از لطف نیست پیشنهاد می کنیم اگر قصد رفتن به این آرامگاه ها و دیدن آن ها را دارید پیش از رفتن در مورد آن آرامگاه اطلاعاتی به دست آورید تا لذت بیشتری از دیدن آن کسب کنید. در این جا می خواهیم به روایت قصه پیرپالان دوز بپردازیم که یک از عرفای بزرگ در مشهده  بوده است و امروزه افراد زیادی از آرامگاه او دیدن می کنند. 

پیر پالان دوز یکی از عرفا و مرادان سلسله ذهیه بوده است. شیخ محمد عارف عباسی معروف به پیر پالان دوز در نیمه دوم قرن ده هجری در روستای کارند مشهد چشم به جهان گشود. از علمای نام آشنای عصر او می توان به شیخ بهایی اشاره کرد که شهرت زیادی دارد. 

پیر پالان دوز خطاطی ماهر بوده و خصوصا در خط ثلث استاده بوده است. از جمله آثار به جا مانده از او هفت سوره قرآن می باشد که آن ها را با خطی بسیار زیبایی نوشته است. این عارف بزرگ با وجود کراماتی که داشت، از موقعیت خود برای مسائل شخصی استفاده نمی کرد و از راه پالان دوزی زندگی خود را می گذراند و به همین دلیل نیز با این لقب به شهرت رسیده است. 

یکی از اساتیدی که شیخ در محضر او شاگرد بود، شیخ کمال الدین حسین تبادکانی (تاج الدین خوارزمی) از راهنمایان اهل دل آن روزگاران بود. پیر پالان در کسب مدارج معرفتی بسیار پیشرفت کرد و مورد توجه استاد خود قرار گرفت و پس از مدتی جانشین استاد خود شد. اما پس از رحلت استاد، پیر پالان دوز به خاطر شرایط بد زمان از شاگردانش فاصله گرفت و مشغول به کفاشی شد. چندین بار در عالم باطن از او خواسته شد تا راهنمایی شاگردان را بر عهده بگیرد ولی او هر بار سرباز زد.

پیر پالان دوز

آرامگاه پیر پالان دوز

داستان پیر پالان دوز و امام زمان (عج)

همان طور که تا اینجا توضیح دادیم این عارف بزرگ به خاطر بدی ها، نا عدالتی ها و ظلم هایی که در اطراف خود می دید از جامعه و شاگردان خود فاصله گرفته بود و در تنهایی خود به کفاشی و خدمت به خلق مشغول بود. تا اینکه روزی امام زمان (عج) را  در دکان کفاشی خود دید که از او چهره می گیرد و ناراحت است. پیر پالان دوز فهمید که خاطر حضرت از او مکدر شده است.

در عالم معنا دید که او را نزد امام زمان (عج) بردند و به چهار چوب کشیدند و شکنجه کردند تا اینکه امام رضا علیه السلام  از او شفاعت کرد و از شکنجه رهایی یافت. بعد از دلجویی از او خواستند که به دستگیری شاگردان و مشتاقان همت گمارد و آن ها را بدون استاد و راهنما رها نکند. بعد از این ماجرا و رویای صادقه، پیر پالان دوز تا یک سال از اثر آن شکنجه بی حال بود.

بعد از مدتی شاگردانش بسیار شدند اما او در میان آن ها کسی را که به طور کامل اهل خودسازی و مشتاق برای رسیدن به حقیقت باشد و بتواند جانشین استاد خود شود نمی یافت. او از این موضوع بسیار ناراحت بود و نزد امام رضا علیه السلام گله کرد و بعد از آن با نظر حضرت، شیخ حاتم که خواهر زاده پیرپالان دوز بود، برای کسب معرفت نزد او رفت. او شیخ حاتم را مردی یافت که آماده کسب مقامات و افاضات است پس به ارشاد و راهنمایی او همت گماشت.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

پارک کوهسنگی

پارک ملت مشهد

سرزمین موج های آبی

آرامگاه پیر پالان دوز

یکی از بناهای تاریخی مشهد، آرامگاه پیر پالان دوز است. 

پیر پالان دوز

نمای داخلی آرامگاه پیر پالان دوز

این آرامگاه در زمان شاه محمد خدا بنده صفوی، پدر شاه عباس صفوی ساخته شد. بقعه شیخ در سال های اخیر کاملا بازسازی شد و شامل قسمت های مختلفی مانند درگاه ورودی، فضای اصلی مقبره، صحن ها و رواق ها و فضای طرفین است. درون آرامگاه با نقش های هندسی و ترنج ها تزیین شده است و معماری جالب و زیبایی دارد. نمای دیوارهای بیرونی نیز با طاق نماها، کاشی کاری ها، لچکی و قاب ها آراسته شده است.

مقبره پیر پالان دوز بنایی چهار گوش است و دارای گنبد می باشد. شاه نشینی که بالای این بنا است دارای یزدی بندی هایی است که داخل بقعه را زیباتر کرده اند. زیر گنبد نیز با ترنجی زیبا با نگاره های گیاهی تزیین شده است و نمای بسیار چشم گیری دارد. نمای خارجی بنا در کنار سادگی اش جلوه ای زیبا دارد. قابل ذکر ست که این بنا به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال هزار و سیصد و پنجاه و شش به ثبت رسید.

ماجرای پیر پالان دوز و شیخ بهایی

در روایات تاریخی آمده است که روزی شیخ بهایی از بازار می گذشت که متوجه پیر مردی پالان دوز شد که مشغول کار بود. شیخ بهایی دلش به حال پیر مرد سوخت و خواست کمکش کند، عصایش را به پالان آن پیرمرد زد و تعداد زیادی سکه طلا ظاهر شد. پیر مرد ناراحت شد و فریاد زد که چرا اینکار را کردی؟ زود این سکه ها را از این جا ببر. شیخ بهایی گفت من فقط می توانم سکه ها را ظاهر کنم ولی توانایی غیب کردن آن ها را ندارم.

 پیر پالان دوز عصایش را به سکه ها زد و سکه ها ناپدید شدند. آن گاه به شیخ بهایی گفت وقتی نمی توانی غیب کنی چرا ظاهر می کنی؟

آدرس پیر پالان دوز مشهد

حالا که با زندگی و شخصیت این عارف بزرگ تا حدی آشنا شدید رفتن به آرامگاه او برای شما جذاب تر خواهد بود. اگر در سفر به مشهد خواستید از آرامگاه پیر پالان دوز نیز دیدن کنید به راحتی می توانید از حرم امام رضا (ع) به این آرامگاه برسید. 

آدرس آرامگاه پیر پالان دوز: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا علیه السلام،

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

بازار رضا

پارک و باغ وحش وکیل آباد

موزه نان مشهد

باغ ملی مشهد

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، خاطره خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
5 پارک دیدنی ساری | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
جاهای دیدنی شمال تهران + معرفی مراکز تفریحی و گردشی

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست