مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

کتیبه رازلیق

کتیبه رازلیق  یکی از جاذبه های دیدنی سراب در استان آذربایجان شرقی است.

اگر تصمیم دارید به سراب و یا سایر نواحی ایران سفری داشته باشید می توانید از طریق سایت گردشگری ایران کجاست اقدام به رزرو اینترنتی محل اقامت مورد نظر خود کنید.

 

 

اینستاگرام

روستای رازلیق یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است و از شمال به کوه سبلان محدود می شود. همچنین  این روستا مرکز دهستان رازلیق در بخش مرکزی شهرستان سراب است.

سراب به خاطر قدمت دیرینه اش دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری از جمله سنگ نوشته اورارتی، سنگ افراشته هاي قيرخ قيزلار، سنگ نوشته رازلیق، مسجد جامع سراب، تپه باستانی قلعه جوق، چهارطاق ساسانی آغمیون، مقبره مغولي اسفستان میباشد.

روستای رازلیق سراب از جمله مکانهایی است که کتیبه و قلعه ای از دوران اورارتویی را درخود جای داده است.

 

کتیبه رازلیق

کتیبه رازلیق

کتیبه رازلیق

بر فراز سلسله کوه های شمال سراب کتیبه‌ای اورارتویی نقر گردیده و به کتیبه رازلیق مشهور است.

این کتیبه در کادری سنگی با ابعاد 80×120 سانتیمتر در 16سطر مربوط به آرگیشتی دوم پسر روسای اول و با قدمتی به قرن هشتم قبل از میلاد نقر شده است

این کتیبه به خط میخی اورارتویی نگاشته شده است و در زیر آن سکویی ایجاد کرده‌اند و برای رسیدن به کتیبه باید از آن بالا رفت. در کنار کتیبه آثار قلعه‌ای مخروبه به چشم می‌خورد و در گذشته در این محل دژ دفاعی اورارتویی قرار داشته‌است. و بنای آن در زیر زمین مدفون شده بود اما بقایای باقی مانده از سنگ ها نشان دهنده این است که قعله بزرگ و محکمی در این مکان برپا بوده است.

در محتوای کتیبه رازلیق به فتوحات متعدد و سرزمین های تصرف شده و همچین باج و خراج های دریافتی پادشاه اشاره شده است. آرگیشتی در فاصله سال های 685 الی 730 قبل از میلاد می زیسته است، بنابراین می توان پی برد که این کتیبه بیش از دو هزار و پانصد سال قدمت دارد. در روزگاران قدیم از ابتدای دامنه تا لبه کتیبه پله هایی در دل کوه حجاری شده بود که متاسفانه بر اثر گذر زمان از بین رفته است اما هنوز آثار چند پله ای در ابتدای راه پیداست.

کتیبه رازلیق

کتیبه رازلیق

متن ترجمه شده این کتیبه به شرح زیر است:

به حول و قوه خالدی‌. ارگیشتی روساهینی گوید: من به سرزمین «آرهو» لشکر کشیدم‌. من سرزمین «اولوشو» و سرزمین «برقو» را تسخیر کردم‌. من تا کنار رودخانه «مونا» رسیدم و از آنجا باز گشتم‌. من سرزمین «گیردو» و «گتوهایی‌» و «ترایشیدو» را تسخیر کردم‌. شهر «روتومنی‌» را من گرفتم‌. سرزمینهایی را که من تسخیر کردم تحت باج خود قرار دادم‌. این قلعه را بزور گرفتم دوباره برقرار ساختم‌. من آن را ارگیشتی ایردو (یعنی رعیت ارگیشتی‌) نامیدم‌.تا به خاطر تقویت «بیا ای نی‌». برای مطیع ساختن سرزمین‌های دشمن‌. تا به حول و عظمت خالدی و «آرگیشتی‌» بزرگ‌. شاه‌، شاه جهان‌، شاه شاهان‌، خداوندگار شهر «توشبا».
آرگیشتی می‌گوید: هر کس نام مرا محو کند یا به این کتیبه خسارتی وارد بیاورد امیدوارم خدایان‌، خالدی «ته ای شه با» «شیوانی‌» او را زیر خورشید براندازد.

کتیبه رازلیق

کتیبه رازلیق

 

متاسفانه اگر مسئولین میراث فرهنگی توجه ای نشان ندهند باید شاهد از بین رفتن این کتیبه رازلیق مانند چند کتیبه که آسیب دیدهاند باشیم

با توجه به اینکه تجربه آسیب دیدگی عمده در کتیبه رازلیق وجود دارد به نظر می رسد مسئولان مربوطه باید با اجرای طرح کوتاه مدت با ایجاد حفاظ های ویژه و محکم می توانند این کتیبه را از خطرات طبیعی و نیز خرابکارهای احتمالی برخی حفاران آثار تاریخی در امان دارند، کاری که متاسفانه در رازلیق انجام نگرفت و آسیب دیدگی خط میخی برجای مانده از دوره اورارتویی را سبب شد.

 

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز بخوانید:

موزه سنگ نگاره های مراغه

موزه ایلخانیان مراغه

معبد مهر مراغه

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب، روستای رازلیق

کتیبه رازلیق

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
گویجه قلعه مراغه
نوشتهٔ بعدی
منطقه نمونه گردشگری آغمیون _سهزاب

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست