مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جاهای دیدنی خمام | عکس

خمام  (Khomam) میراث گیلان ، یکی از بخش های شهر رشت است که در سال 1394 به عنوان اولین بخش سبز استان گیلان معرفی شد. منابع آبی ، جنگل ھا ، فضاھای روستایی ویژه و آداب و روسوم محلی به عنوان استعدادھای گردشگری این شهر محسوب می شوند. موقعیت جغرافیای آن از شمال به بندر انزلی ، از جنوب به رشت ، از شرق به بخش خشکبیجار و از غرب به تالاب انزلی راه دارد. در این دیار سبز می توان نمونه ایی از بخشندگی خداوند را دید که چشم مسافران به این منطقه را به خود خیره می کند. با توجه به موقعیت این شهر که در مسیر رشت و بندر انزلی قرار گرفته است ، شهر پرترافیکی محسوب می شود.

 

طبیعت خمام

ماجرای نامگذاری خمام

  • بعضی اعتقاد دارند چون مردم برای نگهداری آب شرب، آن را درون خم ها نگه می داشتند به این نام معروف شده است.
  • ” خو مام” در زبان گلیکی به معنی سرزمین من است که اعتقاد دارند به مرور زمان تغییر نام داده است.
  •  روایت آخر هم اینه که، چون از قدیم به شهر خوبان معروف بوده به مرور تغییر کرده و تبدیل به خمام شده است.

حیوانات اهلی روستای جیرسر خمام

جمعیت

جمعیت این بخش طبق آخرین سرشماری سال 95، 54 هزار و 860 نفر می باشد. در واقع این بخش شامل شهر خمام و 3 دهستان به نام های چاپارخانه ، چوکام ، کته سر می باشد. مردم این دیار گیلکی اکثراً کشاورز هستند و بیشتر زمین های آن زیر کشت برنج است. همچنین به مشاغل دیگری مانند ماهیگیری و نجاری و حصیربافی و …. نیز پرداخته می شود. مردمان این دیار به زبان گیلکی و گویش بیه پسی صحبت می کنند.

اینستاگرام

چاپارخانه خمام

 خمام رشت و روستاهای دیدنی آن

روستاهای اطراف خمام رشت به دلیل قرارگیری در اطراف دریای خزر آب و هوایی مطبوع دارند. پرندگان قو این مکان را زیستگاه مناسبی برای خود یافته اند. از جمله روستاهایی آن می توان به روستای دهنه سر شیجان ، فَشتَکه ، چاپارخانه ، چوکام و ….. اشاره کرد. در دل این روستاها مکان ها و جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد، که در ادامه این جاذه های گردشگری رو بهتون معرفی می کنیم.

  • روستای شیجان خمام

روستای توریستی دهنه سرشیجان با توجه به ظرفیتهای بالای گردشگری مورد توجه مسافران قرار گرفته است. این روستا به “بهشت اشتغال” معروف است. جالب است بدانید که این روستا قبلا زیر آب بوده است. رودخانه های موجود، شالیزارها، آبشار و …. همراه با طبیعت زیبا و وحشی آن همه و همه دلیلی برای سفر به سمت این روستا را فراهم می کند. روستای توریستی دهنه سر شیجان  9 کیلومتر از خمام فاصله دارد.

روستای توریستی دهنه سر شیجان خمام

رستوران آلاچیق درختی

یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی خمام رشت به طور قطع رستوران آلاچیق درختی است. این آلاچیق جز موفق ترین طرح گردشگری در روستای دهنه سرشیجان است. این آلاچیق که بر روی درختهای جنگلی و نزدیک مرداب دهنه سرشیجان ساخته شده است. در این آلاچیق می توان ساعتها نشست و مناظر زیبای رو به رو و اطراف را نظاره گر بود. کاشت درختان این آلاچیق توسط مرتضی ملائی صورت گرفته و ابتدا به طور شخصی از آن استفاده نموده و بعدها یعنی از سال 90 به بعد مورد استقبال و استفاده عموم قرار گرفت.

رستوران آلاچیق درختی خمام

آدرس: روستای دهنه سرشیجان، خیابان تختی، آلاچیق درختی

مرداب دهنه سر شیجان

این مرداب در روستای دهنه سر شیجان خمام واقع شده است. با گلهای نیلوفر و پرندگان قو زینت داده شده است و به تالاب انزلی می رسد. ماهیگیری، قایق رانی از تفریحاتی است که می توان در این مکان انجام داد.

مرداب دهنه سر شیجان خمام

جنگل فتاتو

 اگر به جنگل علاقه دارید می توانید جنگل فتاتو را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. این جنگل های 300 هکتاری یکی از بکرترین جنگل های به جامانده توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای خزر است. این جنگل در روستای فتاتو دهستان چاپارخانه خمام قرار دارد.

 

جنگل فتاتو خمام

  • روستای جیرسر باقرخاله خمام

مرکز اکوتوریستی یا طبیعت‌گردی (ecotourism) در روستای جیرسر در دهستان چوکام خمام واقع شده است. حضور اسب در دل طبیعت و اطراف مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله صحنه ایی فراموش نشدنی را برای مسافران به همراه دارد. طرح طبیعت گردی در این مرکز با همکاری ایران و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن صورت گرفته است. در این جای دیدنی می توانید قایق سواری، کایاک سواری، رفتینگ رو تجربه کنید. امتیاز ویژه این مرکز نزدیکی به شهر رشت  ۱۷.۵ کیلومتر، فاصله تا موزه باغ عمارت چوکام ۴۰۰ متر، فاصله تا روستای زیبای چاپارخانه  13 کیلومتر است.

روستای جیرسرباقرخاله خمام

  • روستای مرزدشت خمام رشت

در روستای مرزدشت خمام ساخت اولین اقامتگاه بوم گردی توسط خانواده بردبار رقم خورد.  اقامتگاه بوم گردی تلارخانه بردبار یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. طبقه اول آن فروشگاهی برای فروش صنایع دستی و حصیری و همچنین لباس های محلی میباشد، طبقه دوم آن هم برای پذیرایی از توریست های داخلی و خارجی آماده شده است. این اقامتگاه 4 اتاق دارد که ظرفیت هر کدام از آنها 4 نفر است. اقامتگاه تلارخانه بردبار در کمربندی میدان ولیعصر، روستای مرزدشت و در 13 کیلومتری رشت واقع شده است.

روستای مرزدشت خمام

  • روستای فشتکه (fashtakeh) خمام

روستای فشتکه خمام رشت را می توان از حصیرش شناخت. شغل اکثر بانوان این روستا حصیربافی است و  توانسته خود را به عنوان “روستای ملی حصیر” معرفی کند و این عنوان در کشور ثبت ملی شده است. اولین خانه حصیر ایران در این روستا واقع شده است و موزه، نمایشگاه، کارگاه حصیر و بازارچه بومی از جمله بخش های آن می باشد. این روستا در مسیر رشت به انزلی قرار دارد.  با توجه به اینکه تا ساحل منطقه آزاد 4 کیلومتر فاصله دارد، دارای جاذبه های طبیعی و توریستی است.

روستای فشتکه خمام

  • روستای چاپارخانه خمام

برنج برای ایرانی ها اهمیت خاصی دارد خصوصاً اگر از نوع هاشمی باشد. بله روستای چاپارخانه خمام تولید کننده یکی از لذیذترین انواع برنج یعنی هاشمی می باشد. طبیعت این روستا با شالیزارهایش و مناظر بی نظیرش می تواند میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران عزیز باشد.

 

روستای چاپارخانه خمام

  • روستای بالامحله چوکام

 باغ تاریخی چوکام متعلق به دوران قاجاریه می باشد. وسعت این باغ حدود 42 هزار متر مربع است، که در دو طبقه ساخته شده است. اطراف این باغ را درختهای چند صد ساله بلند و سربه فلک کشیده احاطه کرده است. این باغ تاریخی در روستای بالا محله خمام واقع شده است و فاصله آن تا رشت 15 کیلومتر می باشد.

باغ تاریخی چوکام

ساحل جفرود

ساحل جفرودبالا به طول ۱٫۵ کیلومتر، نوار ساحلی خمام است که در مجاورت منطقه آزاد انزلی قرار دارد. روستای جفرود بالا جز دهستان چاپارخانه  است.

ساحل جفرود خمام

خمام رود

خمام رود در مسیر خود بستر نسبتاً عریضی دارد. خمام رود در مسیر خود ، آب رودخانه های گیشه دمرده و تش رود را دریافت میکند و پس از عبور از شهر خمام و سیراب نمودن اراضی زراعی به دریای خزر سرازیر میشود.

بقعه امامزاده حسن (ع) خمام 

بقعه امامزاده حسن هم منطقه ی زیارتی این شهر است. به گفته اهالی و مطابق آنچه در شجره نامه وجود دارد، مقبره سید حسن از پسران امام موسی کاظم (ع) می‌باشد. بنای قدیمی این بقعه را تخریب کرده اند و به جای آن ساختمان جدیدی ساخته‌اند. این ساختمان شامل بقعه و مسجد بزرگ شهر در ۲ طبقه است. در زیر عکسی قدیمی از بقعه رو مشاهده می کنید.

بقعه امامزاده حسن خمام

پناهگاه حیات وحش چوکام

پناهگاه حیات وحش چوکام تنها پناهگاه حیات وحش شهرستان رشت واقع در منطقه دهستان چوکام این شهرستان است. این پناهگاه که منطقه ایی تالابی است، منبع عمده تأمین کننده آب آن چوکام رود است که از خمام رود منشعب می شود. عمده گیاهان منطقه شامل نی، سورف، لاله تالابی، اسپرغان، تمشک و … است. از سوی دیگر نظر به تالابی بودن منطقه، اهمیت ویژه‌ای از دیدگاه پرندگان مهاجر آبزی دارد و انواع گونه‌های جانوری مثل لیل، سنقر، عقاب تالابی، مرغابی، کله سبز و ماهیان و سایر آبزیان در منطقه حضور دارند.

 

پناهگاه حیات وحش خمام

خوراکی های و سوغات خمام

یخ در بهشت میوه ای خوشمزه خمام  رشت با طعم های موز، طالبی، انجیر و … حتی مسافران خارجی رو هم ترغیب می کند که سری به این شهر بزنند. جالب است بدانید که جشنواره یخ در بهشت در سالهای قبل در این شهر برگزار شده است. خالی از لطف نیست که کباب ترش، بستنی و فلافل های این شهر رو هم حتما تست کنید. بازارهای محلی آن نیز مانند یک شنبه بازار جالب توجه است، در این بازار انواع سبزیجات، میوه، ماهی و …… به چشم می خورد. از سوغاتهای این شهر می توان زغال اخته، آلوچه، تمشک و آلبالو، رشته، نان سنتی کشتا و صنایع دستی مثل حصیر بافی و بامبوبافی و گلیم بافی را نام برد.

یخ در بهشت میوه ایی خمام

بازارهای خمام 

یکی از تفریحات مسافران و گردشگران می تونه بازارهای محلی شهرها و خرید از اونها باشه که خمام هم از این امر مستثنی نیست و بازارهای اون شامل: یکشنبه بازار خمام، چهارشنبه بازار نیمروزی چوکام ، چهارشنبه بازار حسن رود هستش.

بهترین زمان سفر به خمام

بهترین فصول برای سفر بهار و پاییز می باشد. این شهر در فروردین ماه شلوغ و پرترافیک است ، اگر علاقه به شلوغی ندارید بهتر است در اردیبهشت و خرداد به این شهر سفر کنید. میانگین دمای سالانه حدود 16 درجه سانتی گراد است.

فاصله خمام با برخی از شهرها

فاصله تا رشت 7 کیلومتر، تا بندر انزلی 15کیلومتر و  فاصله خمام تا لاهیجان حدودا 50 کیلومتر است. همچنین  از تهران حدود 4 ساعت راه است. ( بدون ترافیک )

فاصله تهران تا خمام

نزدیکترین فاصله تهران تا خمام 343 کیلومتر و حدود 4 ساعت و 25 دقیقه طول می کشد. برای رسیدن به خمام اگر از تهران بخواهید حرکت کنید، باید از شهرهایی کرج، قزوین و رشت گذر کنید. به شهر رشت که رسیدین بعد از طی مسافت 7 کیلومتر به این شهر می رسید.

همچنین بخوانید:

روستاهای دیدنی خمام

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی گیلان

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
آبشار بارزاو لوندویل
نوشتهٔ بعدی
پارک جنگلی گیسوم

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست