مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

19 جای دیدنی تهران ، سفر به پایتخت ایران

19 جای دیدنی تهران

شهر تهران علاوه بر شلوغی و ترافیک که همه آن را سوغات تهران میدانند، بناهای تاریخی و مراکز تفریحی از جمله کاخ ها، موزه ها، پارک ها و مجتمع های تجاری متعددی را در خود جای داده است. تعداد جاذبه های گردشگری و تفریحی تهران به حدی است که شما میتوانید در هر فصل و زمانی که فرصت داشتید به همراه خانواده و دوستان خود به آن ها سر بزنید. پس اگر شهروند این شهر هستید و یا قصد سفر به تهران را دارید با ایران کجاست همراه باشید تا با بهترین جاهای دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید.

1- برج آزادی تهران

برج آزادی به عنوان یکی از نماد های شهر تهران در دنیا شناخته شده است و هر ساله توریست های خارجی زیادی به قصد بازدید از این بنای ملی به ایران می آیند. برج آزادی نزدیک به 50 سال قدمت دارد. طراحی و معماری این نماد ملی، تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. در زیر برج آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه و موزه قرار دارد. به گفته معمار حسین امانت: این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد که در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و چیزهای دیگر سرآمد بود. برج آزادی تهران در 4 طبقه طراحی شده است. در آخرین طبقه برج آزادی، شهر تهران کاملا زیر پای شما قرار دارد و میتوانید اوج و شکوه خیابان انقلاب را با فراخ دید رصد کنید. برای بازدید ازاین مکان دیدنی تهران میتوانید همه روزه به میدان آزادی مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برج آزادی مقاله برج آزادی / میدان آزادی را بخوانید.

برج آزادی تهران

اینستاگرام

2- کاخ سعدآباد

هنگامی که قصد بازدید از جاهای دیدنی تهران را دارید، حتما به مجموعه دیدنی کاخ سعدآباد سری بزنید. این مجموعه تاریخی در شمالی ترین منطقه الوند محله دربند قرار دارد. زیبایی این عمارت ها و کاخ های تاریخی با وجود جنگل طبیعی، باغستان ها، چشمه ها و قنات ها دوچندان شده است و هر گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند. قدمت مجموعه کاخ های سعدآباد به دوره های قاجاریه، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب باز می گردد و هر کدام از این کاخ ها متعلق به یکی از افراد خانواده سلطتنی بوده است. از معروف ترین و زیباترین کاخ های مجموعه به کاخ سبز معروف است که محل سکونت رضا شاه پهلوی بود. از دیگر جاذبه های برگزید میتوان به کاخ موزه سفید، موزه برادران امیدوار، موزه فرشچیان و موزه ظروف سلطنتی اشاره کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد کاخ سعد آباد را در نوشته های زیر بخوانید:

معرفی مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد

معرفی کاخ – موزه سعد آباد

کاخ سعدآباد

3- موزه جواهرات ملی

 وقتی از موزه ها به عنوان جاهای دیدنی تهران نام برده میشود، شاید خیلی از افراد به بازدید از موزه ها علاقه نداشته باشند اما موزه جواهرات یکی از بی نظیر ترین آثار به جای مانده از ثروت و دارایی پادشاهان دوره صفویه است. موزه جواهرات ملی ایران به 37 بخش تقسیم شده است و شما میتوانید گنجینه هایی از هدایایی اهدایی، لوازم های شخصی شاهان، اشیاء تزئینی، انواع سنگ های گران قیمت یاقوت، زمرد و الماس و تخت نادر شاه را مشاهده کنید. از بین تمام اشیاء های گرانبهایی که در این موزه نگهدرای می شوند، گردشگران زیادی تنها برای دیدن الماس دریای نو، تاج پهلوی، کره جواهرنشان و تخت طاووس به این موزه می آیند.

توضیحات کامل در مورد این موزه دیدنی را در نوشته زیر بخوانید:

معرفی موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی

4- بازار قدیم تهران

بازارهای تهران در قدیم نه تنها محل مبادله و خرید و فروش کالا بودند، بلکه بسیاری از جنبش های مردمی هم از این بازارها آغاز شده است. بازار بزرگ یا بازار پانزده خرداد یادگاری از دوران قاجار بوده و یکی از جاهای دیدنی تهران که روزانه بسیاری از مردم از اقسا نقاط کشور برای خریدهای خود به تهران سفر می کنند. برای بازدید از قلب بازار باید از گذرگاه های زرگر ها، بازارکفاش، بازار زید و فراش باشی وارد دالان ها و حجره های بازار شوید. علاوه برخرید، شکم گردی در بین رستوران های معروف به جذابیت های بازار تهران افزوده است.

بازار قدیم تهران

5- برج میلاد

برج میلاد با ارتفاع 435 به عنوان بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان شناخته شده است. ساخت این سازه عظیم در مدت یازده سال به اتمام رسید و در سال 1387 از آن بهره برداری شد. کارکرد مخابراتی برج میلاد در توسعه و بهبود شبکه رادیویی و تلوزیون تهران تاثیر زیادی داشته است. دارا بودن امکانات فرهنگی و تفریحی مختلفی از جمله سکوی دید باز و بسته، رستوران گردان، موزه مشاهیر، گنبد آسمان، پارک دلفین ها و سالن های سینما باعث شده است که برج میلاد به یکی از جاهای دیدنی تهران از طرف گردشگران انتخاب شود. محوطه باز برج میلاد در جشنواره ها و تعطیلات عید با برنامه های فرهنگی و متننوع پذیرایی بازدید کنندگان گرامی می باشد.

برج میلاد تهران

6- باغ موزه نگارستان

معمولا جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی که از فضای باز برخوردار باشند، بیشتر مورد استقبال گردشگران و بازدید کنندگان قرار می گیرند. باغ موزه نگارستان دقیقا نمونه ای بی نظیر از جاهای دیدنی سرسبز تهران است که در بیشتر مواقع پاتوق جوانان و دانشجویان می شود. اگر به هنر نقاشی علاقه مند هستید، میتوانید در دل باغ نگارستان از آثار استاد کمال الملک دیدن کنید. به پیشنهاد ایران کجاست لوکیشن های زیبای باغ نگارستان را در فصل بهار و تابستان برای عکاسی از دست ندهید.

باغ موزه نگارستان

7- پارک ژوارسیک

هنگامی که قصد سفر به تهران را دارید و به دنبال تفریحاتی برای کودکان خود نیز هستید، انتخاب شما می تواند یکی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران به نام پارک ژوارسیک باشد. پارک ژوارسیک یا پارک دایناسورهای متحرک مجموعه ای از امکانات آموزشی تفریحی و گردشی را برای بچه ها فراهم کرده است. کودکان در این پارک میتوانند با سیر زندگی و تحول دایناسور ها آشنا شوند. نوع نمایش و اجرای مجسمه های متحرک دایناسور ها به نوبه خود منحصر فرد بوده  و علاوه بر بچه ها قطعا خانواده ها نیز اوقات خوش و سرگرم کننده ای را تجربه خواهند کرد.

پارک ژوارسیک

8- کاخ گلستان

همان طور که در تمام پیشنهاد های تهران گردی، بازدید از بازار تهران در صدر جاهای دیدنی تهران قرار دارد، میتوان نتیجه گرفت پتانسیل جذب گردشگری در این منطقه بسیار بالا است زیرا که کاخ گلستان یکی دیگر از دیدنی های تهران در این محله و میدان ارگ واقع شده است. مجموعه تاریخی کاخ گلستان متعلق به عهد آقا محمد خان قاجار بوده اما در زمان صفویه نیز با احداث چندین باغ  در اطراف به وسعت آن افزوده شد. مجموعه کاخ گلستان در برگیرنده بناهای تاریخی همچون شمس العماره، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، تالار الماس و برلیان است. علت نامگذاری این مجموعه ریشه در تالاری به نام گلستان دارد.  محوطه کاخ گلستان با وجود درختان سر به فلک کشیده و استخر آب نمای دیگری را از خود  در فصول پاییز و بهار به نمایان می گذارد.

کاخ گلستان

9- دریاچه خلیج فارس

دریاچه مصنوعی چیتگر یا دریاچه خلیج فارس یکی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران است که در غرب و در نزدیکی اتوبان های آزادگان و همدانی واقع شده است. جالب است بدانید این دریاچه تفریحی به بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران شناخته شده است. وجود بزرگترین و لوکس ترین مرکز خرید تهران “بام لند” یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی تهران از نظر گردشگران و پایتخت نشینان معرفی شده است. از امکانات تفریحی دیگر این مجموعه میتوان به رستوران ها و کافه ها، شهربازی، قایق سواری، ماهیگیری و دوچرخه سواری اشاره کرد. برای رفتن به دریاچه میتوانید علاوه بر خودرو شخصی، از مترو و اتوبوس های محلی نیز استفاده کنید.

دریاچه خلیج فارس

10- امام زاده صالح

از زمان های قدیم امام زاده صالح به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می رود که همه روزه مسافرین زیادی را از راه های دور و نزدیک میزبانی می کند. با ورود به صحن اصلی زیارتگاه، گنبد کاشی کاری و حوض وسط ایوان بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی میکند. ساخت بنای امام زاده به دوره ایلخانی باز می گردد و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. صحن بزرگ امام زاده صالح این فرصت را به افراد می دهد تا در گوشه ای به دور از شلوغی و هیاهوی ساعاتی به خلوت سپری کنند. اگر قصد بازدید از بازار تجریش را داشتید میتوانید از درب شرقی صحن به سمت بازار بروید.

11- باغ گیاهشناسی ملی

اگر جزوه افراد علاقه مند به انواع گل و گیاه هستید، باغ گیاهشناسی ملی یکی از جاهای دیدنی تهران که قطعا بعد بازدید عاشق آن می شوید. پارک گیاهشناسی در مسیر اتوبان تهران-کرج در اراضی چیتگر قرار دارد. هدف از احداث این مجموعه به نمایش گذاشتن رویشگاه های ایران و جهان و نگهداری از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و گلخانه بوده است. برای بازدید و تماشای کامل طبیعت شبیه سازی شده باغ ملی به یک روز کامل نیاز دارید.

باغ گیاهشناسی ملی

12- دربند

محله دربند یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تهران به شمار می آید. قدمت این محله نزدیک به 200 سال می رسد و نزدیک ترین ییلاق به تهران در زمان های دور بوده است. دربند یکی از جاهای دیدنی تهران است که بسیاری از کوهنوران برای صعود به قله های البرز و توچال از این مسیر عبور می کنند. طبق یک نظرخواهی ادعا شده است که بسیاری از شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمانان خود دربند را به عنوان اولین منطقه تفریحی و بعد فشم، لواسان، درکه و فرحزاد را انتخاب می کنند. به هنگام پیاده روی از گذرگاه های پر خم و پیچ دربند محال است که از نگاه کردن به انواع خوراکی ها و ترشک های خوشمزه هوس امتحان کردنشان به سرتان نزد پس حتما آنها را امتحان کنید.

دربند

13- پل طبیعت

با فرا رسیدن فصل تابستان; روزهای گرم و شب های دلپذیر، بحث داغ تمام دورهمی های خانوادگی و دوستانه این است که جاهای دیدنی تهران کجاها هستند. یکی از پیشنهاد های خوب می تواند رفتن به پل طبیعت واقع در منطقه عباس آباد تهران باشد. پل طبیعت دو پارک آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را بهم متصل کرده است. طراحی و معماری این سازه طویل، هر بازدید کننده ای را به تحسین وا میدارد، بنابراین پل طبیعت در کنار برج آزادی و برج میلاد نمادی از شهر تهران در نظر گرفته شده است. علاوه بر تماشای منظره ی شهر تهران در طبقه سوم این پل، از شکم گردی در رستوران ها و کافه های خوشمزه پایین پل غافل نشوید.

پل طبیعت

14- تائتر شهر

در کنار تمام جاهای دیدنی و تفریحی تهران، رفتن به تائتر و سینما یکی دیگر از فعالیت هایی است که پایتخت نشینان همیشه از آن استقبال می کنند. تائتر شهر بزرگترین مجموعه نمایش تئاتر در ایران را دارد. سالن های تائتر شهر در تمام دوران هنری خود زیباترین نمایش ها را به خود دیده است پس چه تجربه ای بهتر از اینکه در شب های تهران به تماشای یک نمایش در قدیمی ترین سالن های ایران بنشینید. ویژگی مهم دیگر تئاتر شهر در پلان دایره‌ای شکل آن باشد و نشان دهنده تلفیقی از معماری یونان و روم باستان است. همچنین محوطه بیرونی تائتر شهر همه روزه پاتوق بسیاری از دانشجویان و جوانان می باشد.

تائتر شهر

15- مجموعه ورزشی انقلاب

از سال های خیلی دور مجموغه باشگاه انقلاب پاتوق ورزشکاران زیادی بوده است. تاریخچه احداث این مجموعه ورزشی به پیش از انقلاب دوره پهلوی باز می گردد و به کلوب شاهنشاهی معروف بوده است. بیشتر فضای موجود در این مجموعه به فضای سبز اختصای یافته است تا برای پیاده روی صبحگاهی و شبانه، بهترین انتخاب ورزش دوستان باشد. مجموعه ورزشی خانوادگی انقلاب کامل‌ترین تسهیلات را در رشته‌های مختلفی همچون گلف، تنیس، اسکواش، والیبال، بسکتبال، فوتبال، شنا، سونا، بدن‌سازی و ورزش‌های رزمی برای افراد ایجاد کرده‌است. با تمام ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی که این مجموعه به افراد ارائه می دهد، پس میتواند به یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار آید.

مجموعه ورزشی انقلاب

16- مجتمع تجاری کوروش

در سال های اخیر با رونق پروژه های تجاری، مجتمع های تفریحی و تجاری زیادی در تهران پدید آمدند که هر کدام پس از دیگری مجلل تر و مجهز تر میشوند. بنابراین میتوان مجتمع های تجاری همچون کوروش را به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران برای جوانان و علاقه مندان به خرید در نظر گرفت. متجمع تجاری کوروش در شمال غربی تهران قرار دارد و دارای بزرگترین پردیس سینمایی با 12 سالن سینمایی و مرکز بازی در ایران است. در واحدهای تجاری این پاساژ از طلا و جواهرات گرفته تا موبایل و پوشاک را می توانید بیابید. یکی از جذابیت های این مجتمع تجاری که آن را نسبت به بقیه مراکز تجاری متمایز کرده است، نما و سقف شیشه ای آن است که باعث عبور نور به داخل ساختمان می شود.

مجتمع تجاری کوروش

17- دهکده آبی پارس

به هنگام انتخاب یک مقصد دیدنی در تهران در روزهای گرم تابستان، دهکده آبی پارس میتواند یک گزینه عالی برای قرار های دوستانه و خانوادگی باشد. دهکده آبی پارس یک مجموعه آبی سرپوشیده و بزرگترین پارک آبی در خاورمیانه است. از هیجان انگیز ترین امکانات این مجموعه میتوان به سرسره های پیچشی، دریاچه موج، رودخانه خروشان، سقوط آزاد، سیاه چال، چاله فضایی اشاره کرد. در کنار امکانات آبی دهکده میتوانید از اتاق ماساژ، حمام ترکی، رستوران و کافی شاپ و سینما شش بعدی نیز استفاده کنید.

دهکده آبی پارس

18- تله کابین توچال

تله کابین توچال معروف ترین جای دیدنی تهران است. درواقع توچال نام قله کوهی در شمال تهران و به بام تهران شهرت یافته است. شب های تهران از بالای توچال بسیار دیدنی و تماشایی بوده و به یکی از تفرجگاه های تهران در شب تبدیل شده است. برای رسیدن به مجموعه تفریحی تله کابین توچال باید تا انتهای خیابان ولنجک رفته تا به ایستگاه اول توچال برسید. مسیر زیبای تله کابین در فصل زمستان و بهار از نحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری پایتخت به شمار می آید.

19- پارک ارم

شهربازی های هر شهری بیشترین پتانسیل جذب گردشگران و مسافران را دارد بنابراین در این مطلب ما نیز پارک ارم را به یکی از جاهای دیدنی تهران معرفی کرده ایم. پارک ارم یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ است که به چندین بخش مهم گردشگری تقسیم بندی میشود. وجود یک دریاچه در محیط پارک ارم زیبایی این مکان تفریحی را دو چندان کرده است. باغ وحش ارم یکی دیگر از جاذبه های دیدینی، در سال 1371 به مجموعه تفریحی ارم اضافه شد. وسیله های بازی ارم به عنوان پر هیجان انگیز ترین تفریح های تهران شناخته شده است.

نوشتهٔ قبلی
جاهای دیدنی اصفهان، قلب هنر و معماری ایران
نوشتهٔ بعدی
نزدیک ترین مسیر از سنندج به تهران

برچسب ها

, , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست