مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

معرفی میدان آزادی تهران|عکس برج آزادی

میدان آزادی / برج آزادی

میدان آزادی تهران بزرگ ترین میدان تهران و البته هنوز هم یکی از اصلی ترین نمادهای این کلان شهر است. شهر تهران که مرکز استان تهران و البته پایتخت کشورایران است دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیار متنوع و گوناگونی است. جاهای دیدنی تهران به قدری زیاد و متنوع است که جوابگوی تمامی سلایق می باشد.

میدان آزادی تهران

برج آزادی

از موزه ها و خانه های تاریخی تهران گرفته تا پارک ها و شهربازی ها، پاساژهای مدرن، بازار سنتی، رستوران ها و ….

برج آزادی که در میان میدان آزادی قرار گرفته است هنوز هم با گذشت پنجاه سال از زمان ساخته شدنش و با وجود برج های سر به فلک کشیده مدرن، اصلی ترین نماد شهر تهران می باشد.

اینستاگرام

در مقاله 19 جای دیدنی تهران میتوانید با جاذبه های گردشگری تهران بیشتر آشنا بشوید.

میدان آزادی تهران در چه سالی ساخته شده است؟

محمدرضا شاه پهلوی در سال هزار و سیصد و چهل و نه دستور طراحی این میدان و برج معروف آن را  به عنوان نماد ایران داد. چندین طرح از معماران مختلف ارائه شد و در آخر طرح ارائه شده توسط حسین امانت که جوانی بیست و چهار ساله بود و مدرک مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران داشت، برای ساخت انتخاب شد.

نام قدیم میدان آزادی

مهندس محمد پور فتحی مسئول ساخت این پروژه شد . این میدان و برج زیبای میان آن در سال هزار و سیصد و پنجاه افتتاح شد. در آن زمان نام این میدان، میدان شهیاد بود و نماد یاد بود جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی به حساب می آمد و در دوره جمهوری اسلامی به نام میدان آزادی نام گذاری شد تا یاد آور شعار های آزادی خواهی مردم در پای این برج در جریان انقلاب اسلامی باشد.

آن طور که حسین امانت گفته است طرح میدان آزادی را از طرح گنبد مسجد شیخ لطف اله الهام گرفته است. البته طرح دایره ای گنبد مسجد شیخ لطف اله را به شکل بیضی در آورده  است. شیوه معماری به کار رفته در طراحی برج آزادی نیز تلفیقی از معماری اسلامی، ساسانی و هخامنشی بوده است.

برج آزادی

برج آزادی

داخل برج آزادی چیست؟

برج آزادی دارای چهل و پنج متر ارتفاع و شصت و سه متر طول و شامل چهار طبقه می باشد. موزه، کتابخانه، نگارخانه و چند سالن نمایش در داخل برج آزادی وجود دارد.

طرح قوسی شکل میان برج ، یادآور طاق کسری می باشد و از معماری دوره ساسانی الهام گرفته شده است. پایه های برج نیز که دارای خطوط کشیده موازی می باشد از معماری دوره هخامنشی اقتباس شده است. تعداد پله های درون برج دویست و هشتاد وشش پله می باشد و چهار آسانسور نیز درون برج وجود دارد. یکی از قسمت های زیبای داخل برج  آزادی سقف طبقه دوم می باشد که به شکل گنبدی است که با بتن سفید، معرق و کاشی های فیروزه ای پوشیده شده است. درهای ورودی برج نیز از سنگ گرانیت ساخته شده اند و هر لنگه آن حدود 5.3 تن وزن دارد.

از جمله قسمت های مختلفی که می توانید در داخل برج آزادی ببیند می توان به این موارد اشاره کرد:

راهروی فناوری اطلاعات یا پایگاه دانستنی ها که شامل دو راهرو به شکل قرینه است و با تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ساخته شده است. در این قسمت که در زیرزمین برج آزادی قرار گرفته است می توانید شاهد ربات سخنگو و ربات پیانیست باشید.

سالن ایران شناسی، سالنی به وسعت هزار و صد متر مربع در قسمت زیر زمین برج آزادی است که برای آشنا شدن با استان ها، اقلیم های مختلف ایران و تاریخچه و فرهنگ استان های مختلف ساخته شده است. آکواریوم دیواری و آب نمای داخل این سالن نیز به زیبایی این بخش افزوده است.

نگارخانه بوستان محوطه ای به وسعت دویست متر مربع است که دارای نورپردازی بسیار زیبایی می باشد، وجود آب نما نیز به زیبایی آن افزوده است.

سالن سینمای کوچک برج آزادی داری پنجاه و یک صندلی متحرک است که این سالن را به سینمای چند بعدی تبدیل کرده اند. این سالن سینما در زیرزمین برج آزادی و در قسمت شرقی ورودی قرار گرفته است.

سالن تشریفات، با مساحتی حدود دویست و ده متر مربع و سقفی زیبا که پوشیده شده از بتن سفید و منقش به نقوش تیشه ای بسیار زیباست برای اجلاس مهم به کار می رود.

گذرگاه پیشینیان، که در واقع موزه تاریخی داخل برج آزادی می باشد، راهرویی به وسعت صد و هفتاد متر مربع و دارای چهار ویترین دیواری است. اشیای تاریخی و آثار هنری و هم چنین سنگ های قدیمی بسیار زیبایی در این ویترین ها به نمایش گذاشته شده اند.

کتابخانه  برج آزادی دارای بیش از یازده هزار جلد کتاب مرجع در زمینه های زبان شناسی، ادبیات، تاریخ و معماری می باشد.

تالار کهن، موزه ای با وسعت حدود سیصد و چهل و شش متر مربع است. این موزه دارای پانزده ویترین می باشد که در آن ها نمادهایی از قسمت های مختلف ایران به نمایش گذاشته شده است.

سالن نمایش برج آزادی با ظرفیت سیصد نفر یکی از قسمت های داخل برج آزادی است. سقف شیشه ای این سالن نمایش که در پشت آن نقاشی زیبایی از مرداب انزلی دیده می شود به زیبایی این سالن افزوده است.

تالار آینه، سالنی به مساحت سیصد متر مریع است . دوازده غرفه در این تالار وجو دارد که نمادهایی از بخش های مختلف کشور ایران را به نمایش گذاشته است. دیوارهای میان غرفه های با آینه پوشیده شده اند و زیبایی خاصی به تالار بخشیده اند.

نگارخانه اقوام داری هشت ویترین است که نمایش دهنده صنایع دستی استان های مختلف ایران می باشند.

برج آزادی

برج آزادی

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی دماوند

جاهای دیدنی تهران

آدرس میدان آزادی تهران

شمال میدان آزادی بزرگراه جناح، جنوب میدان، بزرگراه سعیدی، شرق میدان آزادی، خیابان آزادی و غرب این میدان بزرگراه شهید لشگری قرار دارد.

نقشه برج و میدان آزادی

ساعت بازدید از برج آزادی

یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت نه صبح تا شش عصر و جمعه ها از ساعت ده صبح تا شش عصر می توانید از قسمت های مختلف و زیبای داخل برج آزادی دیدن کنید.

اگر خاطره ای از بازدید از این جاذبه دیدنی تهران را دارید آن را در قسمت نظرات با سایر کاربران سایت گردشگری ایران کجاست به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
نزدیک ترین مسیر از سنندج به تهران
نوشتهٔ بعدی
اجرای موسیقی در مکان تاریخی و گردشگری | ایران کجاست

برچسب ها

, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست