مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

سوغات مشهد

سوغات مشهد

 

مشهد مقدس، پایتخت معنوی ایران است که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است.
اگر شما هم می‌خواهید به مشهد سفر کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.
در این مقاله با سوغات مشهد آشنا می‌شوید و به معرفی و خواص طلای سرخ، یعنی زعفران می‌پردازیم.

سوغات مشهد انواع مختلفی دارد، از جمله: ادویه هفت قلم، که برای گردشگران خوش‌سلیقه یکی از سوغات‌های جذاب به حساب می‌رود.
یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف، زرشک است که در میان سوغاتی‌های مشهد طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این، نقل و نبات نیز سوغات شیرین مشهد مقدس است که با استقبال زیاد مردم مواجه است. اما همه این سوغات‌ها یک طرف، زعفران نیز طرف دیگر!

زعفران، طلای سرخ خراسان

شاید شما هم وقتی از دیگران این سؤال را می‌پرسید که بهترین سوغات مشهد چیست، در پاسخ به سؤال شما گفته می‌شود: زعفران! علاوه بر ادویه‌جات، زرشک و صنایع دستی، زعفران محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات مشهد است که به عنوان گران‌بهاترین محصول کشاورزی نیز شناخته می‌شود.
این سوغات مشهد، با عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، معرّف غذای ایرانی است.
بنابراین در لیست خریدتان از سوغاتی‌های مشهد، نمی‌توانید از زعفران صرف نظر کنید.

استان خراسان از نظر تولید و صادرات زعفران، رتبه اول در سطح جهان را دارد.
سابقه کشت زعفران خراسان به خصوص زعفران قائنات به بیش از 3000 سال پیش برمی‌گردد.
از گذشته تا کنون، زعفران به عنوان یک هدیه و سوغاتی مجلل و لوکس به شمار آمده و سوغاتی آوردن زعفران برای مردم ایران به یکی از رسوم زائران مشهد مقدس تبدیل شده است.
به همین دلیل، افرادی که شهر مشهد را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب می‌کنند، زعفران برایشان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و آن را به عنوان سوغات به شهر خود می‌برند.

تشخیص زعفران مرغوب

اگر شما بخواهید زعفران مشهد را به عنوان سوغات، به شهر خود ببرید، باید خوب دقت کنید زعفرانی که خریداری کرده‌اید اصل است یا تقلبی!
با توجه به اینکه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی از ارزش مادی بیشتری برخوردار است، برندهای مختلف و تقلبیِ زیادی در بازار فعالیت دارند که مردم را به خرید زعفران‌های بی‌کیفیت و تقلبی ترغیب می‌کنند. از جمله تقلب‌های رایج در زعفران رنگ کردن خامه زعفران است. به این صورت که اگر زعفران سابیده نشده در آب قرار بگیرد، رنگ می‌دهد که در چنین حالتی، زعفران تقلبی است. علاوه بر رنگ کردن خامه، استفاده از گیاه گلرنگ است که شباهت زیادی به زعفران دارد.

برای تشخیص زعفران اصل و مرغوب، کافیست به سرشاخه کلاله زعفران دقت کنید. سرشاخه‌های کلاله، سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هر چه به سمت پایین‌تر می‌آید، باریک‌تر می‌شود و مقداری طعم تند دارد و اگر زعفران شیرین باشد، نشان‌دهنده این است که کاسب برای افزایش وزن و قیمت زعفران، مقداری نمک یا شکر به آن اضافه کرده است. علاوه بر این نکته، در هنگام خرید توجه داشته باشید که زعفران مرغوب، دارای رنگ قرمز تیره بوده و هنگامی که در آب قرار می‌گیرد، دیر رنگ می‌دهد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصل این است که کمی زعفران را بین کاغذ کاهی و روزنامه قرار داده و فشار دهید. اگر بعد از فشردن زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید، به این معناست که زعفران تقلبی است؛ اما اگر بعد از فشار دادن، زعفران پودر شد و اثری از چربی نبود، نشان از اصل بودن زعفران است.

لازم به ذکر است زعفران بینا محصولات خود را با ضمانت کیفیت و اصالت محصول ارائه می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که زعفران‌ را با بهترین قیمت خریداری کنید.
محصولات زعفران بینا از بهترین کشتزارهای خراسان، بدون تغییر و افت کیفیت به شما ارائه میشود.

انواع زعفران اصل

برای اینکه زعفران مرغوب و اصل را از زعفران نامرغوب و تقلبی تشخیص دهیم، باید انواع زعفران را شناخته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. زعفران انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع برداشت، جداسازی گل زعفران و آب و هوای منطقه تقسیم‌بندی می‌شود. این عوامل تأثیر بسیاری بر روی کیفیت زعفران دارد. در ادامه انواع زعفران به ترتیب از بالاترین کیفیت توضیح می‌دهیم و موارد مصرف هر کدام را به طور کلی بررسی می‌کنیم.

  1. زعفران سوپر نگین: این نوع زعفران درصد بالایی سافرانال و کروسین را داراست و رنگ‌دهی و عطر فراوانی دارد. از جمله خصوصیات زعفران نگین، این است که سه شاخه کلاله از هم جدا بوده و تکه‌های به هم چسبیده در آن وجود ندارد. این نوع زعفران به دلیل اینکه پاک کردن و فرآوری آن سخت است، معمولاً کمتر تولید می‌شود و به همین دلیل، گران‌ترین نوع زعفران به شمار می‌آید.
  2. زعفران شبه نگین: این نمونه از زعفران، به مراتب از سایر انواع آن رنگ‌دهی و کیفیت بهتری دارد اما به پای زعفران سوپر نگین نمی‌رسد.
  3. زعفران نگین: فرخوردگی و خم‌شدگی در رشته‌های زعفران وجود ندارد و سرشاخه‌ها از یکدیگر جدا بوده و تمام آن‌ها قرمز هستند.
  4. زعفران سرگل: در این نوع زعفران، زردی و سفیدی ریشه زعفران وجود ندارد و به عنوان پراستفاده‌ترین نوع زعفران مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در این نوع زعفران، کلاله‌ها کاملا از هم جدا هستند و رنگ آن کاملا قرمز است و رشته‌های کلاله ضخیم است، اما به هم چسبیده نیستند و در موارد صنعتی، خانگی و درمانی کاربرد دارد.
  5. زعفران پوشال: به زعفرانی گفته می‌شود که کلاله‌های قرمز رنگ همراه با ریشه داشته باشد.
  6. زعفران دسته یا دخترپیچ: این نمونه از زعفران، پایه‌ای ترین نوع زعفران است و از کنار هم قرار دادن رشته کامل زعفران که شامل خامه و کلاله است، تهیه می‌شود. بهترین خواص زعفران در زعفران دخترپیچ وجود دارد. علت نامگذاری این نوع زعفران به دخترپیچ، این است که دسته بندی این نوع زعفران معمولاً توسط خانم‌ها انجام می‌شود.
  7. زعفران سفید: وقتی کلاله را از خامه جدا می‌کنیم، قسمت سفیدی زعفران یا همان خامه باقی می‌ماند. افرادی که زعفران‌های تقلبی می‌فروشند، معمولاً این قسمت را رنگ کرده و به جای زعفران نگین می‌فروشند. بنابراین بهتر است این نکته را توجه داشته باشید.

 

خواص زعفران

زعفران از نظر طبی، دارای خواص بی‌نظیر و فراوان است. طبیعت زعفران گرم است. خواص فرح‌بخشی و خنده‌آوری دارد. زعفران قادر به کنترل هورمون دوپامین و سرتونین بوده و می‌تواند برای درمان افسردگی و افزایش شادی بسیار مؤثر باشد. طبق بررسی‌های انجام شده، زعفران دارای مواد معدنی از جمله: منگنز، مس، آهن سلنیوم، منیزیم و روی بوده و برای افزایش هوش و تقویت حافظه مفید است. البته باید توجه داشت مصرف زیاد آن، باعث مسمومیت خواهد شد. تنظیم ساعت بدن و بهبود چرخه خواب، درمان ریزش مو، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی و جلوگیری از آلزایمر از دیگر خواص طلای سرخ به شمار می‌آید.

مقدار مجاز مصرف زعفران

باید توجه داشته باشد مصرف زیاد زعفران، نه تنها خوب نیست بلکه باعث مسمویّت و بیماری خواهد شد. طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، مقدار مجاز مصرف زعفران در ماه، سه گرم برای هر نفر است و مصرف بیش از پنج گرم آن در ماه، باعث بروز مشکلات خواهد شد. توجه داشته باشید مصرف 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی، عوارضی مانند: سرگیجه، کاهش ضربان قلب، حالت تهوع در پی دارد و حتی در بعضی اوقات می‌تواند باعث مرگ انسان شود!

نوشتهٔ قبلی
دسته گل قیفی هدیه ای زیبا، خاص و با قیمت مناسب
نوشتهٔ بعدی
تهران‌گردی با خانواده را از کجا شروع کنیم؟

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست