مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

نکات مهم در خرید ساعت های کوهنوردی

برای کسانی که از کوهنوردی و مناطق کوهستانی لذت می برند، یک ساعت کوهنوردی با کیفیت ضروری محسوب می شود. در حقیقت، ما به دنبال ساعتی هستیم که فراتر از نشان دادن زمان عمل کند. یک ساعت کوهنوردی خوب ویژگی های زیادی دارد که به شما کمک می کند تا در هنگام صعود به ارتفاع، درک دقیقی از وضعیت خود داشته باشید. یک ساعت کوهنوردی خوب نه تنها زمان و تاریخ را نشان می دهد، بلکه اطلاعات مهمی که برای ماجراجویی در دل طبیعت به آن نیاز دارید را نیز در اختیار شما قرار می دهد. ساعت های کوهنوردی در دنیای امروز بسیار محبوب هستند. شرکت های تولید کننده ساعت های کوهنوردی نیز روز به روز در حال پیشرفت هستند و امکانات جدیدی را به ساعت ها اضافه می کنند. چنین مواردی، ارزش ساعت ها را افزایش خواهد داد. در ادامه به بررسی مهم ترین خصوصیات ساعت های کوهنوردی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

کوهنوردی

 

ویژگی های عمومی ساعت کوهنوردی

یک ساعت کوهنوردی باید دارای ویژگی هایی فراتر از یک ساعت معمولی باشد. مهم ترین ویژگی هایی که هر ساعت کوهنوردی باید داشته باشد، فشارسنج، ارتفاع سنج و قطب نما است. فشارسنج تغییرات فشار اتمسفر را تشخیص می دهد و بنابراین به شما امکان می دهد آب و هوا را به راحتی پیش بینی کنید. اگر فشار اتمسفر افزایش یابد، آب و هوا معتدل و اگر فشار اتمسفر در حال کاهش باشد، آب و هوا بدتر می شود (ابر، باران و…). کاهش سریع فشار اتمسفر به طور معمول نشان دهنده شروع طوفان است. ارتفاع سنج میزان ارتفاع از سطح دریا را به شما نشان می دهد که بر اساس اطلاعات فشار بارومتریک یا داده های GPS تعیین می شود. ارتفاع سنج GPS بسیار دقیق تر از اطلاعات فشار بارومتریک عمل می کند و نیازی به کالیبراسیون ندارد. ارتفاع سنج برای ناوبری بسیار مفید است. اگر میزان ارتفاع از سطح دریا را بدانید، به راحتی می توانید مکان خود را بر روی نقشه پیدا کنید. قطب نما چهار جهت اصلی (شمال، شرق، جنوب و غرب( را نمایش می دهد که بسیار کاربردی و مهم هستند. همچنین برخی از ساعت های پیاده روی مجهز به دماسنج هستند که می توان در مکان های مختلف از آن ها استفاده کرد. به عنوان مثال، می توانید درجه حرارت خارج از چادر را اندازه گیری کرده تا قبل از شروع حرکت مجدد، میزان لباس های خود را تنظیم کنید. البته توجه کنید که که دماسنج معمولاً هنگامی که ساعت روی مچ دست شما نباشد، دما را با دقت بیشتری اندازه گیری می کند. گرمای بدن به طور غیر مستقیم بر میزان اندازه گیری دمای محیط تاثیر خواهد داشت.

 

اسحکام و دوام بالا

ساعت مچی کوهنوردی معمولاً دارای قاب های محکم و بندهای بسیار بادوام هستند. وجود چنین مواردی سبب می شود تا استحکام و ماندگاری ساعت افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید، شیشه های یاقوت کبود، بادوام ترین جنس شیشه در ساعت های مچی هستند که مانع از ایجاد خط و خش بر روی شیشه خواهند شد. این دسته از لنز ها معمولا در ساعت های کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که در ساعت های معمولی بیشتر از کریستال معدنی بهره می گیرند. البته ساعت هایی از جنس یاقوت کبود بسیار گران قیمت هستند.

 

کوهنوردی

 

GPS را دست کم نگیرید!

بسیاری از ساعت های پیاده روی پیشرفته از GPSپشتیبانی می کنند که در حال حاضر بهترین راه حل ردیابی محسوب می شود. GPS به شما امکان می دهد مختصات مکان فعلی خود را فوراً دریافت کنید. علاوه بر این، سرعت، مسافت، ارتفاع و سایر اطلاعات مبتنی بر GPS نیز قابل مشاهده خواهد بود. این دسته از ساعت ها، فعالیت های شما را ردیابی کرده و به شما این امکان را می دهد تا جزئیات (مدت زمان، سرعت متوسط و سایر پارامترها) را برای تجزیه و تحلیل به برنامه های وب یا تلفن همراه مانند Suunto Movescount یا Garmin Connect  منتقل کنید. با این حال، عمر ساعت های متصل به GPS نسبت به ساعت های معمولی کمتر است اما قابل شارژ هستند. در واقع، هرچه بیشتر از ویژگی هایی مانند GPS استفاده کنید، باتری شما سریع تر تمام می شود. با وجود یک شارژر خورشیدی به راحتی می توانید ساعت کوهنوردی خود را شارژ کنید.

تعیین ضربان قلب

بسیاری از ساعت های کوهنوردی نیز ضربان قلب را نشان داده و ثبت می کنند. اندازه گیری ضربان قلب در ساعت های کوهنوردی بر دو روش مبتنی شده است؛ اولین مورد با استفاده از نبض در ناحیه مچ دست و دیگری با قرار دادن بند و گیرنده در ناحیه قفسه سینه. مانیتور ضربان قلب در پیاده روی و کوهنوردی بسیار مفید هستند زیرا به شما این امکان را می دهد که در طول پیاده روی، سرعت ثابتی را حفظ کنید. مانیتور ضربان قلب، میزان سختی کار شما را نشان داده و با استفاده از آن، می توانید تمرین های ورزشی خود را کنترل کنید.

 

 

مقاومت در برابر آب

ممکن است در طول سفرهای خود و صعود به ارتفاع قله ها، با باران رو به رو شوید که احتمال وقوع این شرایط اصلا بعید نیست! علاوه بر تمام ویژگی های بالا، ساعت شما باید ضد آب باشد تا در چنین شرایطی، کارایی خود را از دست ندهد. قبل از خرید ساعت، حتما کاتالوگ آن را چک کرده و از فروشنده در مورد مقاومت در برابر آب ساعت مورد نظر، سوال بپرسید. برخی از ساعت ها فقط تا 30 متر و برخی دیگر تا 300 متر در برابر آب مقاوم هستند. انتخاب نوع ساعت بستگی به شرایط و هدف شما دارد.

 

کوهنوردی

 

به جنس بندها توجه کنید

یکی از مهم ترین موارد در انتخاب ساعت کوهنوردی، جنس بند و وزن آن هاست. شما باید احساس راحتی داشته باشید. مطمئن شوید که بند ساعت، پوسک شما را تحریک نکرده و سبب چرخش جریان هوا می شوند. همچنین بندهای ساعت باید از تجمع عرق جلوگیری کنند. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید وزن ساعت است. برای اطمینان از اینکه دست شما تحت فشار قرار نگیرد، بهتر است از ساعت هایی استفاده کنید که کمتر از 60 گرم وزن دارند.

فروشگاه تی تی بول فروش تخصصی انواع ساعت مچی مردانه و ساعت مچی زنانه در ایران با قیمت رقابتی

نوشتهٔ قبلی
تهران‌گردی با خانواده را از کجا شروع کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
ادکلن ادو تویلت یا ادو پرفیوم ؟!!

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست