مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

غار اسپهبد خورشید| بزرگترین غار طبیعی جهان| ایران کجاست

غار – قلعه ی اسپهبد خورشید کجاست؟

غار اسپهبد خورشید در مسیر تهران به سوادکوه بعد از پل ورسک قرار دارد.  شما این شانس را دارید که بزرگ ترین غار طبیعی جهان را از داخل خودروی خود ببینید. و حتی یک سلفی خوب با آن بگیرید. غار اسپبهد خورشید که برای خیلی از گردشگران ناشناخته است بخشی از شکوه و تمدن بزرگ ایران است.  این تنها دژی است که با این حجم و ساختار شگفت و عظیم معماری در دنیا وجود دارد. این غار پر رمز و راز غار – قلعه ای است که درون آن اتاقک هایی از دوره ی ساسانیان وجود دارد.

غار اسپهبد خورشید در فهرست آثار ملی ثبت شده است. برنامه ریزی هایی هم برای ثبت جهانی آن وجود دارد. غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ یا کیجا کچال بر  سینه ی لردکمر قرار دارد. و در متون تاریخی این طاق را با نام عایشه کرکیل هم خوانده اند. مردم منطقه ی سوادکوه در زبان خود به این غار لاپ کمر هم می گویند. جالب است بدانید مردم روستاهای اطراف غار اسپهبد خورشید را با نام دیو کالی یعنی لانه ی دیو می شناسند. اسپهبدان طبرستان از این غار به عنوان دژی طبیعی استفاده می کردند.

به این علت به آن طاق عایشه گرگلی می گویند چون زنی به نام عایشه و جمعی از دزدان در آن جمع شده بودند و غارت می کردند. این غار با زیبایی فوق العاده اش در میان طبیعتی منحصر به فرد واقع شده. و در صورت توجهی اندک می تواند تبدیل به مکانی توریستی شود.

اینستاگرام

مسیر دسترسی به غار اسپهبد خورشید

یکی از دیدنی ترین و شگفت انگیزترین نقاط باستانی ایران غاری است پر رمز و راز در ارتفاعات سلسله جبال البرز. در مسیر تهران به سوادکوه بعد از پل ورسک در دسترس ترین جاذبه ی طبیعی – تاریخی سوادکوه را می بینید. این غار زیبا در منطقه ی دو آب شهرستان سوادکوه استان مازندران و مقابل ورودی خطیرکوه واقع شده است.

ویژگی های غار اسپهبد خورشید

غار – قلعه ای است که درون آن اتاق هایی از دوره ساسانیان وجود دارد. از آن به عنوان دژ استفاده می شده است.  قوسی دهانه ی غار از بزرگ ترین غارهای طبیعی جهان است. طول قوسی طاق چهل متر است. داخل غار نیز تالاری به طول هفتاد و پنج متر و عرض بیست و پنج متر و ارتفاع پانزده متر می باشد. در مقابل غار دیواری از سنگ و ساروج با ارتفاع یازده متر چیده شده است که تا ورودی ادامه دارد.

همچنین در مقال غار پرتگاهی مهیب قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می کند.  یک نکته ی جالب در مورد این غار زیبا این است که درون آن آب آشامیدنی وجود دارد و همین امر سبب می شده که در گذشته برای مقاومت به مدت طولانی از این غار استفاده کنند.

این غار یک قلعه از زمان ساسانیان است که شش اتاق شاه نشین برای خاندان سلطنتی در آن وجود دارد. تمام این بنا روی شیب قائم و حتی منفی ساخته شده است. که این گواه اوج هنر و استحکام و شکوه معماری چند هزار ساله ی ایرانیان در این اثر است.  این غار – قلعه در سال دویست و پنجاه و پنج تغییر کاربری داد و پاتوق راهزنان شد.

غار اسپهبد خورشید قلعه ای در سکوت کوهستان

این غار زیبا و منحصر به فرد که می تواند یک جاذبه ی توریستی و گردشگری باشد مورد بی مهری برخی مسئولین ومحل طمع برخی سودجویان قرار گرفته است. متأسفانه فعالیت معادن ماسه در کنار این غار باعث آسیب به آن شده است. غار – قلعه ی اسپهبد خورشید  در طول قرن ها  در برابر باد و باران و آفتاب مقاوم بوده است اما به دلیل غفلت ما دچار آسیب شده است .

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم ببینید : آبشار گزو  پارک جنگلی جوارم

 

 

 

نوشتهٔ قبلی
آبشار گزو |زیباترین آبشار نزدیک به تهران |تصاویر | ایران کجاست
نوشتهٔ بعدی
پل محمدحسن خان بابل | همه چیز درباره ی پل محمدحسن خان

برچسب ها

, , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست