مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

پل خشتی تمیجان

پل خشتی تمیجان یکی از اثار تاریخی شهرستان رودسر و استان گیلان است که از جمله میراث فرهنگی این شهر به شمار میاید. این پل در شش کیلومتری جنوب غربی رودسر قرار گرفته و طول پل ۶۰متر و عرض آن ۵ متر است. از دیگر ویژگی های این پل ، ۳دهنه اصلی و ۲دهنه کوچک است و همچنین بلندی دهانه اول از سطح آب ۶۲۰ سانتی متر و بلندی دهانه دوم که مقداری از کف آن از گل پر شده، ۴۵۰ سانتی متر و  و دهانه سوم ۳۸۰سانتی متر میباشد.

اگر قصد سفر به رودسر ، گیلان یا هرکجای ایران عزیز را دارید اقامت خودرا به تیم مجرب ایران کجاست بسپارید.

[search_form post_type=”accommodation” style=”style2″][/search_form]

 

پل خشتی تمیجان ، بزرگترین پل در مسیر تجار

با گسترش و اباد شدن شهر رودسر ، کم کم ابادی ای بنام تمیجان نیز شناخته شد و ضرابخانه ، چندین پل خشتی و … در آن ساخته شد تا کاروانیان در هنگام گذر از این روستا به مشکل برنخورند.

اینستاگرام

پل تاریخی تمیجانپل خشتی تمیجان در گیلان ،  حقیقتا بزرگترین پل در مسیر تاجرانی است که به قصد مازندران حرکت میکردند و به این دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. طول این پل به 60 متر میرسد و مسیری برای اتصال به مازندران را فراهم کرده است.

پل خشتی تمیجان در زلزله ای که در سال 890 هجری آمد، اسیب زیاد دید و بخش زیادی از ابادانی روستای تمیجان از بین رفت اما اثار این فرهنگ و شکوه را همچنان میتوان در آن دید.

ناصر المعمار در سال 1353 طی گزاشی به سازمان ثبت ملی پرونده این پل را ارسال کرد و در سال 1354 به شماره ی 1125 در فهرست بناهای تاریخی کشور و شهرستان رودسر ثبت گردید.

ویژگی های پل خشتی تمیجان رودسر

در ساخت پل خشتی تمیجان از مصالح دیگری چون ساروج ، اجر سرخ پخته شده استفاده شده و کف این پل با سنگ فرش پوشش داده شده است. همچنین در بدنه های شمالی و جنوبی این پل از تزئینات اجری استفاده شده که انرا زیباتر کرده است. این پل دارای یک فضای زیر پل است که به دو محفظه خالی راه دارد.

پل تاریخی تمیجان

احتمالات متفاوتی برای دوره ی ساخت این پل وجود دارد. عباس پناهی میگوید باتوجه به سبک معماری که فاقد طاق های تیز و جناغی است و دهانه های پل خیز کمتری به نسبت سایر سبک ها دارد، این احتمال وجود دارد بنای پل در دوره ی صفوی ساخته شده باشد. برخی دیگر نیز میگویند ممکن است دو دوره کیانی ساخته و در دوره ی صفوی تعمیر و مرمت شده باشد.

مرمت پل خشتی تمیجان گیلان

با این حال در اوایل دهه هشتاد برای محافظت بیشتر این پل به دلیل وجود معضلاتی چون رشد گیاهان ، درخت انجیر و … مرمت اتفاق افتاد. این پل که روزگاری اهمیت ویژه ای داشته است و در سمیر تجار و کاروانیان مازندران و گیلان بوده است ، این روزها به دلیل غفلت هایی که در نگهداری ،  معرفی و جذب توریسم اتفاق افتاده است صرفا با نان برنجی های تمیجان شناخته شده و مورد بی توجهی قرارگرفته است.

پل خشتی تمیجان در گیلان

پل خشتی تمیجان

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
مسجد جامع امیربنده کلاچای
نوشتهٔ بعدی
همه چیز راجع به سیاهکل

برچسب ها

, , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست