مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

همه چیز راجع به سیاهکل

سیاهکل نام یکی از شهرستان های استان گیلان است که به زبان گیلکی آن را سی کل نیز میخوانند. قدمت تاریخی این شهر به بیش از 150 سال میرسد و شهرداری سیاهکل از اولین شهرداری های ایران میباشد. سیاهکل از سه روستای  کلسر و کدوبنک و برفجان تشکیل شده و طبیعت بکر و زیبایی دارد.

جاهای دیدنی سیاهکل

اگر قصد سفر به سیاهکل ، گیلان یا هرکجای ایران عزیز را دارید اقامت خودرا به تیم مجرب ایران کجاست بسپارید.

[search_form post_type=”accommodation” style=”style2″][/search_form]

از جمله چیزهایی که در سیاهکل شهرت دارد، موسیقی است. چراکه  استاد ابوالحسن صبا تار نواز قطعهٔ «زرد ملیجه» را در سفر به سیاهکل به تحریر اورده اند. این شهر مفتخر به داشتن اساتید موسقی دیگری چون استاد ستار فلاحتکار نوازنده نی و سه تار نیز میباشد.

اینستاگرام

سیاهکل کجاست؟

اگر قصد سفر به گیلان را دارید و میخواهید در این سفر از جاذبه های گردشگری سیاهکل نیز استفاده کنید، بهترست بدانید سیاهکل از شمال و شرق به لاهیجان ، از غرب به رشت و از جنوب به رودبار دسترسی دارد.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

سیاهکل به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد ، عموما انتخاب افرادیست که به دنبال محیطی دنج با جنگل های انبوه میباشند و در سفرهای گردشگری خود دیدن از این منطقه را حتما جای میدهند.

چگونه به سیاهکل برویم؟

حال که تصمیم خود را برای سفر به سیاهکل گرفته اید، باید بدانید اگر از تهران حرکت میکنید میتوانید از اتوبان تهران کرج وارد اتوبان قزوین رشت شده و قبل از رسیدن به رشت، از جاده سراوان ، سنگر و سیاهکل به سمت این شهرستان زیبا حرکت کنید.فاصله ی تهران تا سیاهکل 322 کیلومتر است.

سفر به سیاهکلهمچنین فاصله ی سیاهکل تا رشت حدودا 44 کیلومتر بوده و در مدت 45 دقیقه شما میتوانید به سیاهکل برسید. همچنین اگر از لاهیجان حرکت کنید ، باتوجه به نزدیکی آن بعد از 20 کیلومتر به سیاهکل خواهید رسید.

جاذبه های گردشگری سیاهکل

این منطقه بکر و دوست داشتنی جاذبه های گردشگری و تفریحی زیادی دارد، که شما باید قبل از حرکت به سمت سیاهکل و استان گیلان با انها اشنا شده تا با برنامه ریزی درست برای سفر به سیاهکل ، از تمامی این جاهای دیدنی لذت ببرید.

آتشفشان درفک

اتشفشان درفک از جمله اتشفشان های خاموش میباشد که زیبایی های گیاهی و جانوری آن در دامنه ی کوهستان چشم گیر و دلنواز است. دهانه ی این اتشفشان از بزرگترین دهانه اتشفشان در ایران است که در حدود 2705 متر ارتفاع آن میباشد. برخی میگویند درفک نامیست که از قوم باستانی دربیگه گرفته شده و بر این اتشفشان زیبا گذاشته شده است.

اتشفشان درفک

 

آتشفشان درفک سیاهکل

کاروانسرای تی تی در روستای بالارود

این کاروانسرا در حدود 8 کیلومتر از شهرستان سیاهکل قرار گرفته که در زمان های قبل برای استراحت مسافرینی که به شهر دیلمان و لاهیجان قصد سفر داشتند مورد استفاده قرار میگرفت. این کاروانسرا به دوره ی صفوی بازمیگردد و در اثار ملی به ثبت رسیده است. برای دسترسی به این کاروانسرا مسیر مستقیم و 5 دقیقه جاده خاکی وجود دارد.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی

پارک پاشوران به همراه دریاچهٔ مصنوعی

این پارک ئر ورودی شهرستان سیاهکل قرار گرفته است و دارای استخر مصنوعی میباشد. یک استخر کوچک در وسط آن قرار گرفته و درختها در اطراف آن میباشند. پارک بازی ، محل برای استراحت و اقامت کوتاه و … در انجا وجود دارد. همچنین اگر از کسانی هستید که به قایق سواری علاقه مند میباشید محیطی برای قایق سواری پارویی در آن تعبیه شده است.

پارک پاشوران

پارک پاشوران سیاهکلآبشار لونک

برای انکه از این ابشار زیبا دیدن کنید باید در مسیر جنگلی سیاهکل به دیلمان حرکت کرده و در حدود 25 کیلومتری سیاهکل این ابشار را ببنید. ابشار لونک بعنوان یکی از ابشارهای زیبای ایران زمین در فصل بهار و پاییز پر آب بوده و با جنگل های سرسبز و زیبای این منطقه که از درختانی چون توسکا ، انجیر ، خرمندی ، ممرز و راش و … تشکیل شده لذت ببرید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ابشار دو قلو بوده و از جمله جاذبه های گردشگری استان گیلان و شهرستان سیاهکل میباشد.

ابشار لونک

ابشار لونک

دژ گرماور

این قلعه ی زیبا در ارتفاعات کوهی در نزدیکی روستایی با نام گرماور قرار گرفته است. در گذشته به دلیل ارتفاعی که این کوه داشته است بعنوان محلی مناسب برای ساخت قلعه در نظر گرفته شده است تا با نظارت دقیق بر دشت های اطراف از بروز هرگونه خطر جلوگیری بعمل اید. در این قلعه که با گذر زمان اسیب دیده است هنوز اثاری از پی ساختمان در قسمت غربی ، برج دیدبانی ، خشت های قرمز رنگ و … دیده میشود که نشان از قطعات سفالینه پیش از اسلام و در دوران ظهور اسلام میباشد.

دژ گرماور

دژ گرماور سیاهکلحمام تاریخی دیلمان

این حمام تاریخی در ابتدای ورودی شهر دیلمان قرار گرفته است که قدمت آن به دوره ی ایلخانیان برمیگردد. ارتفاع این حمام تاریخی 1466 متر است و بعد از دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر گل و لای انبوه که مدفون شده بود، بازسازی شد. در معماری حمام دیلمان یک صحن مرکزی دیده میشود که چهار صحن در اطراف آن به چهار جهت مختلف قرار گرفته است. در بالای گنبد حمام دیلمان نورگیری قرار گرفته که از سنگ مرمر شفاف درسته شده است. حمام تاریخی دیلمان از جمله بناهای تاریخی شهرستان ساهکل است که در اثار باستانی و فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمانقلعه کوتول شاه

«قلعه کوتول شاه»در روستای موشا قرار گرفته و از جمله بناهای تاریخی شهرستان سیاهکل میباشد. برای انکه بتوانید به این قلعه دسترسی پیدا کنید لزوما باید از دل چنگل عبور کرده و به بالای کوهی بروید. ارتفاع این قلعه به 30 متر از ابادی ها یاطراف میرسد و قدمت آن به دوره تیموریان بازمیگردد. نام این قلعه به یاد حاکمانی که در این منطقه حکومت رانی میکردند گذاشته شده و برخی میگوینند در این قلعه زیرزمینی وجود داشته که اکنون اثار اندکی از ان برجای مانده است.

قلعه کوتول شاه

جاهای دیدنی سیاهکلچشمهٔ لاریخانی

این چشمه در نقاط پایانی از جنگل لاریخانی واقع شده و دارای اب بسیار گوارا و خنکی است که شما را وسوسه میکند تا از آن بنوشید. در کنار این چشمه ی بسیار زیباغ دشت سرسبز و کوچکی قرار دارد که مردم برای استراحت کوتاه در ان اقامت میکنند.

چشمه لاریخانی

چشمهٔ لاریخانی

جنگل‌های کاکوه چوشل

روستای چوشل در فاصله ای 10 کیلومتری از لاهیجان و 4 کیلومتر از سیاهکل قرار دارد. این روستا دارای مناطق بکر و زیبایی است که با جنگل های انبوه ، اماکن زیارتی و … در هنگام سفر به سیاهکل باید مورد بازبینی قرار گیرد و از چشم گردشگران پنهان نماند.

چوشل سیاهکل

 

جنگل‌های کاکوه چوشلخانهٔ عضدی در سیاهکل

این خانه در سیاهکل دارای دو طبقه میباشد که زیربنای کل ساختمان به 212 متر میرسد. قدمت تاریخی خانه عضدی به دوره ی قاجاری برمیگردد و معماری آن کاملا سنتی و به روش گیلان است. چراکه سقف شیرانی که از سفال ساخته شده ، گچ بری هنرمندانه ، ایینه کاری خانه عضدی و … در آن موج میزند و باعث شد در اثار ملی کشور به ثبت برسد.

خانه عضدی سیاهکل

خانهٔ عضدی در سیاهکل

امامزاده سید مصطفی سیکاش

 بقعه قادر نبی

این ارامگاه در فاصله ی 67 کیلومتر از لاهیجان واقع شده و در جاده ی دیلمان اسیابر است. دهکده بابا ولی محل ارامیگری ایشان بوده است اما اطلاعات دقیقی راجع به فردی که در بقعه قادر نبی به خاک سپرده شده است امروزه وجود ندارد.

بقعه قادر نبی

 بقعه قادر نبیبشکافته سنگ

بشکافته سنگ نام محلی در روستای خوش اب و هوای دیلمان است که در فاصله ی 50 متری از زمین قرار دارد. این بنا همچون کوهی که بر آن صاعقه زده باشد، به دو نیم تقسیم شده و درختانی کوتاه قامت بر روی آن رشد کرده اند. در نزدیکی این منطقه گردشگری چشمه ی زیبایی جوشان است که خاطره ی سفر به دیلمان را برای شما شیرین تر میکند.

بشکافته سنگ

بشکافته سنگشاه شهیدان

شاه شهیدان در جاده ی سیاهکل به دیلمان قرار گرفته و یک روستای زیبای دیدنی است که دو مقبره از نوادگان امام سجاد ع در آن ارمیده اند. این روستای زیبا در ارتفاعات قرار گرفته و مناظر زیبا و دلربایی را برای تماشای گردشگران به همراه دارد. از جمله مناطق زیبای شاه شهیدان میتوان به صخره ی بلند اسپهبدان اشاره کرد.

شاه شهیدان

شاه شهیدان

سیاهکل

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
پل خشتی تمیجان
نوشتهٔ بعدی
اتشفشان درفک | عکس اتشفشان درفک

برچسب ها

, , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست