مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای یوش | زادگاه نیما یوشیج

روستای یوش کجاست؟

روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور استان مازندران میباشد. این روستا در ده ای زیبا از دامنه های البرز قرار گرفته است که همین امر باعث داشتن طبیعتی بسیار جذاب شده است. از رود ها و رودخانه ها گرفته تا باغ های سرسبز اطراف و بناهای تاریخی که معروف ترین آن خانه ی نیما یوشیج پدر شعر نو در ایران میباشد. بهرین زمان سفر به این منطقه فصل بهار و پاییز است.زیرا در بهار دیدن شکوفه های رنگارنگ در سرتاسر این روستا هوش و حواس از سر هر ببینده ای میبرد.در عین حال در فصل پاییز رنگ های مختلف بر روی برگ ها شما را به یاد خاطرات زیبایتان میاندازد.اکثر مردمان روستای یوش به شغل دامداری،کشاورزی و باغ داری و همچنین پرورش زنبور عسل مشغول هستند.روستای یوش دیدنی های جذاب فراوانی دارد که چند نمونه از پر طرفدار ترین های آن را در این به شما معرفی میکنیم.

پیشنهاد میکنم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

مکان های دیدنی شهرستان نور

اینستاگرام

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

خانه ی نیما یوشیج

خانه ی نیما یوشیج یکی از بنا های ساخته شده در دوران قاجار به شمار میرود که البته اجداد نیما هم در این بنا ساکن بودند و زندگی میکردند.این بنا به شکل بنا های کوهستانی دیگری است که در شهرستان نور ساخته میشود شامل حیاطی بزرگ با تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط. آجر کاری و گچ های زیبا و ماهرانه ای در ساخت این بنا بکار رفته  و آن را تزیین کرده است.در حال حاضر این مکان به موزه ای تبدیل شده که لوازم شخصی و اشیای قدیمی نیما یوشیج و اعضای خانواده اش در آن نگه داری میشود.همچنین آرامگاه نیما،خواهرش بهجت اسفندیاری و گرد آورنده آثارش سیروس طاهباز در این مکان میباشد.

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

روستای یوش

دانستنی هایی درباره ی نیما یوشیج

علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج در 21 آبان سال 1276 در روستای یوش شهرستان نور متولد شد.پدرش ابراهیم خان اعظم السلطنه جز یکی از خانوده های قدیمی مازندران بود که شغل آن کشاورزی و دامداری بود.پدر نیما فردی فعال بود و به پسرش تیراندازی،سوارکاری را آموخت او تا 12 سالگی در دل طبیعت روستای یوش زندگی میکرد و بعد از آن به همراه خانواده به تهران رفته و در مدرسه ی سن لوی مشغول تحصیل شد.نیما یوشیج فردی اجتماعی در آن دوران نبود و بیشتر از جمع دوستان کناره گیری میکرد. پس از مدتی یکی از معلمانش وقتی استعداد نیما یوشیج را در ادبیات دید به او پیشنهاد کرد که شعر بگویید. او در ابتدا به سبک خراسانی شعر گفتن را آغاز کرد.و یکی از شعر های بلند خود به نام  افسانه را به نظام وفا معلم خود تقدیم کرد.نیما در سال 1305 ازدواج کرد و حاصل این ازدواج که پایان عمر ادامه داشت پسری شد به نام  شراگیم که هم اکنون در آمریکا زندگی میکند.

آغاز شناخت نیما یوشیج در میان مردم وابسته به منظومه قصه رنگ پریده میباشد که یک سال تمام وقت برای آن صرف شد.که شاعران زیادی از جمله ملک اشعرای بهار به نقد از این سبک شعری پرداخت.انقلاب شعرهای نیما با دو شعر ققنوس و غراب آغاز شد که هر دو در یک مجله دولتی به نام موسیقی چاپ شد .و اما در آخر،نیما یوشیج در 13 دی ماه سال 1338 به علت ذات الریه درگذشت و پیکرش در مزار مطهر امام زاده عبدااله تهران دفن شد.که در سال 1372 بنا به وصیت خود به زادگاهش یعنی مازندران انتقال یافت .

روستای یوش _ نیما یوشیج

روستای یوش _ نیما یوشیج

روستای یوش _ نیما یوشیج

روستای یوش _ نیما یوشیج

روستای یوش _ نیما یوشیج

روستای یوش _ نیما یوشیج

آرامگاه کیا داوود

در بالای گورستان روستای یوش بنای تاریخی دیگری قرار دارد که برخی معتقدند که در زمان زرتشتیان آتشکده ای بوده که در آن یکی از سه فرزند حاکم آن دوران به نام کیا داوود درآن دفن شده است .گفته شده که این حاکم سه فرزمد داشته و هر سه را در سه گوشه ی یوش دفن کرده است اما از آن مقابر تنها همین یک مقبره باقی مانده که جز آثار ملی به ثبت هم رسیده است.

روستای یوش _ آتشکده کیا داوود

روستای یوش _ آتشکده کیا داوود

رود خانه ازرود

روستای یوش یک مکان آرام و سرشار از آرامش است مخصوصا برای کسانی که در هیایوی شهر ها زمانی را برای استراحت خود خالی نمیگذارند.هوایی دلنشین،باغ هایی زیبا و صدای رودخانه ای که کافی است فقط زمانی هرچند کوتاه را در کنارش بنشینی و از موسیقی دلنوازش لذت ببری.یکی از آن رود خانه ها،رود خانه ازرود است که از سرشاخه دوم رود هراز تامیین میشود.

روستای یوش _ رودخانه اوزرود

روستای یوش _ رودخانه اوزرود

آدرس و مسیر دسترسی به روستای یوش

مازندران _ جاده ی هراز به سمت آمل_سمت چپ تابلوی راهنما به روستای یوش.

 

مطالب پیشنهادی :

روستای کوهسار کنده

روستای کچپ محله (روستای گل گاوزبان)

روستای مال خواست(ابیانه ی مازندران)

 

                                  ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

           *اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

 

نوشتهٔ قبلی
پارک جنگلی کشپل | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
شهرستان رامسر | عروس مازندران

برچسب ها

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست