مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای ماسوله گیلان

روستای ماسوله گیلان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید می توانید از طریق سایت ایران کجاست اقدام به رزرو اینترنتی اقامتگاه خود نمایید.

روستای ماسوله گیلان

روستای ماسوله گیلان

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران و از شاخص ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان روستای ماسوله است. که البته امروزه به شهر ماسوله تبدیل شده است.

این شهر در یکی از پر رفت و آمد ترین استان های شمال ایران، و در استان گیلان واقع شده است. ماسوله جزو بهترین جاذبه های دیدنی ایران است. اینجا هم مکانیست که طبق منابع تاریخی، حدود 800تا 1000 سال قدمت دارد و هم جاییست که بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را می توانید در آن ببینید. ماسوله در دامنه های جنگلی البرز و در ارتفاع 1050متری از سطح دریا قرار دارد، این منطقه در تابستان آب هوای مطلوب دارد

اینستاگرام

می توان گفت یکی از  ویژگی های جالب  ماسوله، اختلاف دما  ارتفاع پائین ترین نقطه تا بالاترین نقطه آن است. به دلیل پلکانی بودن این روستا، بین پائین ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.

روستای ماسوله گیلان

روستای ماسوله گیلان

روستای ماسوله به عنوان اولین شهر زنده ایران شناخته شده است. این شهر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد و خوشبختانه به خوبی از آن حفاظت می شود.

در سال ۱۳۵۴ نام روستای ماسوله با عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور و با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این شهر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد و خوشبختانه به خوبی از آن حفاظت می شود. با اینکه معماری پلکانی و بافت تاریخی این روستا، اصلی ترین ویژگی آن محسوب می شود، ولی این تمام ماجرا نیست! در روستای ماسوله جنگل هایی بکر و تماشایی، آبشارهایی خروشان، کوهستان هایی بلند و … را با هم تجربه خواهید کرد. در ادامه قصد داریم تا برخی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری این روستا را برایتان معرفی کنیم.

با وجود این روستای ماسوله به معماری پله کانی معروف بوده و شناخته شده است ولی وجود جنگل هایی بکر و تماشایی، آبشارهایی خروشان، کوهستان هایی بلند و … نیز این از جاهای دیدنی مهم این منطقه است.

 

روستای ماسوله گیلان

روستای ماسوله گیلان

معماری روستا

علت اصلی و شهرت جهانی ماسوله بیشتر مربوط به معماری پله کانی آن است در اینجا پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این ویژگی، سوژه ای ناب و منحصر به فرد به علاقه مندان به هنر عکاسی می دهند.

وجود مناظرهای ناب و منحصر به فردی را می توان در روستای ماسوله مشاهده کرد. علاوه بر معماری پلکانی، خود خانه های تاریخی شهر هم از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند.

مردمان با ذوق این منطقه،خانه های خود را با گلدان های رنگارنگ و دیگر لوازم تزئینی آراسته اند و گاهی شما را به بازدید از داخل منزل خود دعوت می کنند.

روستای ماسوله گبلان

روستای ماسوله گیلان

بازار معروف ماسوله

بازار ماسوله نیز از معماری پله کانی برخوردار است بازار ماسوله  شور و شوق زیادی دارد. به همین خاطر است که نام “قلب تپنده ماسوله” را بر روی این بازار گذاشته اند.در کل بازار به چهار سطح مختلف تقسیم شده است.

 

آدرس و نقشه

مسیر دسترسی به ماسوله از شهر فومن استان گیلان می گذرد. بنابراین، خود را به فومن برسانید و از طریق جاده مستقیم روستای ماسوله راهی این منطقه گردشگری زیبا شوید. فاصله این روستا از شهر فومن حدود ۳۴ کیلومتر است و با کمتر از یک ساعت رانندگی می توان به آن رسید.

 

 

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

بام سبز لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی 

باغ ملی لاهیجان

 

 

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
بام سبز لاهیجان | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
روستای السبلنگاه ماسال

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست