مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

ارفع ده، سرزمین درختان در هم تنیده | قله ارفع کوه |

 

ارفع ده، دنیایی پر از زیبایی و شگفتی

ارفع ده از روستاهای ییلاقی شهرستان سوادکوه استان مازندران است. در ارفع ده جز درخت و و زیبایی و لطافت چیزی نمی بینید. از آن مناظری که باید بروید و از نزدیک ببینید و لمس کنید و نفس بکشید آن همه طراوت را. این روستای زیبا همواره در میان مه قرار دارد. ارفع ده جذابیت های بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به درختچه هایی مانند تلکا، لف، آلاش، تل و زرشک اشاره کرد. در این منطقه میتوانید گیاهان وحشی ریشه دار پیدا کنید مانند : زال زالک، ازگل، ته دونه، ولیک و …

ارفع ده

اهالی در زبان بومی خود به این منطقه پرتاس می گویند.

اینستاگرام

پوشش گیاهی ارفع ده شامل همرو ( گلابی وحشی)، خرمالو، گوجه وحشی، توت، زرشک، تمشک و ولیک قرمز و سیاه می شود.

در این روستای زیبا میتوانید به دور از آلودگی های شهر در زیر آسمانی آبی و پاک و در کنار چشمه ای روح بخش نفس بکشید و زندگی را حس کنید.

چشمه ی پراو بی شک از جاذبه های دیدنی ارفع ده است که چشمه ای جوشان با آبی زلال و خنک است . نوشیدن این آب خستگی مسیر را از شما دور می کند.

ارفع ده

این منطقه در هر فصل زیبایی مخصوص خود را دارد اما در پاییز مانند شعرهای عاشقانه است.

یکی دیگر از جاذبه های ارفع ده منطقه ای به نام جلوبن است. می توانید با طی مسیری کوتاه به جایی خوش آب و هوا و در کنار چشمه برسید. جلو بن در کنار مسیر اصلی روستا قرار دارد. این منطقه به دلیل اینکه در دره کوچکی قرار گرفته و همچنین در میان جنگل است دمای آن از ارفع ده گاهی تا پنج درجه پایین تر است.

این روستای کوچک و دوست داشتنی تنها صد خانوار دارد. ارفع ده در ارتفاع هزار و پانصد متری سطح دریا قرار دارد. هرچه در دل جنگل پیش می روید زیبایی بکرتر می شود. این منطقه جاذبه های طبیعت گردی زیادی دارد که از جمله آن میتوان به چشمه پراو اشاره کرد.

در همان حوالی دیدنی های طبیعت گردی و جاذبه های گردشکری منحصر به فردی وجود دارد. روستای سنگده، غار اسپهد خورشید، دریاچه شورمست، جنگل راش و قلعه کنگلو از جمله ی این جاذبه ها هستند.

مردم ارفع ده فعالیت های متنوعی مانند دامداری و همچنین کشاورزی شامل گندم و جو دیم و باغداری انجام میدهند.

این روستا آب و هوای خنک و کوهستانی دارد . حداقل دما در زمستان منفی هجده و حداکثر  دما در تابستان بیست و هفت درجه می باشد.

این روستا در عین کوچکی در طول جنگ تحمیلی هشت شهید به میهن تقدیم کرده است.

همچنین این روستا دارای سه امام زاده می باشد. سام و لام دو امام زاده هستند که در نزدیکی هم مدفون شده اند . چیزی که جالب توجه است این است که چشمه ای روان با آبی زلال و سرد و درخت قدیمی افرا در میان مکان این امام زاده است. بعضی از زائرین به این درخت افرا دخیل بسته اند.

قله ارفع کوه، تلفیقی از صخره، جنگل و  دشت

از زیبا ترین و دیدنی ترین جاذبه های این روستا قله دو هزار هشتصد متری ارفع کوه می باشد. در دامنه ی ارفع کوه میتوانید دهانه ی غار اسپهبد خورشید و روستای کمر پشت را ببینید. جالب است بدانید اگر قله ارفع کوه را بشناسید از قائم شهر، ساری و بابل قابل دیدن است. در قله ارفع کوه کمپ کوچک دوازده نفری ساخته شده است. کوهنوردان در این کمپ خستگی راه را در میکنند و از طبیعت لذت می برند.

مسیر دسترسی به ارفع ده

ارفع ده در سی کیلومتری پل سفید و صد و هفتاد کیلو متری شمال شرق تهران قرار دارد. از تهران باید وارد جاده دماوند شوید و به سمت فیروزکوه حرکت کنید. در جاده فیروزکوه، بعد از دو راهی خطیرکوه بعد از روستای معروف ورسک رستورانی به نام چاپارخانه یا دم زنون را می بینید. روبروی چاپارخانه جاده ای به طول شش کیلومتر قرار دارد. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد واقع شده است و بیست متر بالاتر دو جاده خاکی که سمت راستی به روستای ارفع ده می رسد. این جاده با حدود پانزده دقیقه رانندگی و بعد از عبور از امام زاده سام و لام به ارفع ده می رسد. در ضمن این جاده ماشین رو است. مسیر دسترسی دیگری هم وجود دارد که مسیر شمالی است. این مسیر از روبروی پادگان شروع می شود. به چشمه پراو می رسد. این مسیر در زمستان سخت اما بسیار لذت بخش می باشد.

نکاتی که نباید در این مسیر فراموش کنید:

تا جای ممکن سعی کنید از روشن کردن آتش بپرهیزید یا در صورت نیاز در مکان هایی که قبلا آتش درست شده اقدام به روشن کردن آتش کنید. حتما قبل از ترک کردن محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.

برای صعود به قله حتما از کمک راهنما و تجهیزات لازم استفاده کنید.

در ضمن احتمال گم شدن وجود ندارد ولی شما جانب احتیاط را رعایت کنید . مسیرهای پاکوب را دنبال کنید. در صورت نیاز هم میتوانید از کمک محلی ها بهره ببرید.

به هرحال این سفر می تواند برای شما بسیار لذت بخش و خاطره انگیز شود . مطمئنا شما پیاده روی در میان جنگلی بکر را فراموش نخواهید کرد. بهتر است دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا خاطرات این سفر مفرح در دامان طبیعت را ثبت کنید.

ارفع ده با آن طبیعت زیبا و کوهستانی  از آن جاهایی است که خیلی زود دل تنگ آن می شوید.

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم ببینید: پارک جنگلی بابل کنار ،  برنجستانک  ، قلعه کنگلو

 

 

 

 

 

 

نوشتهٔ قبلی
پارک جنگلی بابلکنار | بزچفت | همه چیز درباره پارک جنگلی بابلکنار
نوشتهٔ بعدی
جنگل هلی دار | تصاویر جنگل هلی دار

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست