مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

تپه های باستانی قائم شهر | تپه گردکوه جمنون | تپه طالقانی | تپه دینه کفشگر کلا

تپه های باستانی قائم شهر، حاکی از پیشینه ی دور این شهرهستند. در واقع تپه ها پدیده های طبیعی ژئومرفولوژیکی هستند که به مرور زمان تحت تاثیر عوامل هوازدگی و زندگی بشری قرار می گیرند. شهرستان قائم شهردارای تپه های متعددی است که برخی از آنها مربوط به دوره های باستان و برخی مرتبط به به دوران تاریخی و دوران تمدن اسلامی هستند. دراین نوشتار به بررسی تپه باستانی قائم شهر (که از همه معروف تر هستند) پرداخته شده است.

تپه گرد کوه جمنون:    

تپه گردکوه جمنان - قائم شهر

تپه گردکوه جمنان – قائم شهر

تپه باستانی گرد کوه جمنان (چمنو یا چمنان)، واقع در بخش جمنان شهرستان قائم شهر است، جمنو در گذشته منطقه حاکم نشین بوده و فعلا ورودی اصلی به 2روستای قادی کلای بزرگ و آهنگرکلای بیشه سر می باشد. طبق کاوش های باستان شناسان، تپه باستانی گردکوه جمنان مربوط به 5000هزار سال پیش یعنی دوره ی عصر مفرغ می باشد. تپه باستانی گردکوه چمنان درخردادماه سال 1382 با شماره 8803 به ثبت فهرست آثار ملی رسید. این تپه دارای ارتفاع 26متری در عمق 5متری زمین واقع در جنوب شرقی قائم شهر است. در اطراف این تپه شواهدی مبنی بر انتساب بر دوره اشکانی داشته که در آن دوره از آن تپه ی باستانی بعنوان کاربرد نظامی استفاده می کردند و بعدها همین تپه در دوره اسلامی نقش پادگان را یافته است، همچنین اکتشاف گورهای اطراف دامنه ی تپه و ظروف سفالی ازدوره ساسانیان حکایت می کند.

تپه طالقانی ( قلعه کش):  

اینستاگرام

تپه طالقانی - قائم شهر

تپه طالقانی – قائم شهر

مربوط به هزاره اول پیش از میلاد مسیح است واقع در منطقه کفشگر کلا ی قائم شهر است که در آذرماه1376 با شماره 1954 به ثبت در فهرست آثار ملی رسید. طی کاوش های باستان شناسی این منطقه، بقایای یک اسکلت 3000ساله در عمق 270سانتیمتری از سطح تپه کشف شد که طبق آیین تدفین در گورستان انسان ها دفن شده بود.

تپه دینه کفشگر کلای ارطه: 

تپه دینه کفشگر کلا - قائم شهر

تپه دینه کفشگر کلا – قائم شهر

مربوط به هزاره اول پیش از میلاد مسیح واقع در روستای کفشگر کلا از توابع بخش مرکزی بیشه سر در شهرستان قائم شهر می باشد که در مهرماه 1382 با شماره 10273 به ثبت در فهرست آثار ملی رسید.  

مطالب پیشنهادی خواندنی:

جنگل های هیرکانی

نام قدیم قائم شهر (شاهی)

قلعه کنگلو

نوشتهٔ قبلی
غار کیجاک چال | تصاویر | مسیر دسترسی کیجاک چال
نوشتهٔ بعدی
روستای کوتنا | جاهای دیدنی | مسیر دسترسی | تصاویر گردشگری

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست