مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

شهرستان ساری کجاست؟

شهرستان ساری کجاست ؟

شهرستان ساری در قسمت شرقی استان مازندران واقع میباشد.این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 309,820 نفر دومین شهر پرجمعیت استان مازندران به شمار میآید.که از 6 بخش مرکزی،رودپی شمالی،رودپی،چهاردانگه،دودانگه و کلیجان رستاق تشکیل شده است. ساری یکی از قدیمی ترین و کهن ترین شهرستان های  شمالی ایران به حساب میاید.براساس اکتشافات به دست آمده قدمت سکونت انسان در این شهرستان به 5000 سال پیش میرسد.طبق آمار های گفته شده از مرکز آماری کشور،سال 96 شهرستان ساری جز اولین شهرستان گردشگر پذیر ایران با بیش از 2 میلیون سفر تابستانی در سال شناخته شده است.این شهرستان با داشتن کوه،جنگل و دریا آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. البته با این که ساری نسبت به بقیه شهر های اطرافش هوایی ملایم تر دارد،بنابر گفته ی اطلاعات اماری سازمان هوا شناسی در چند سال اخیر بارش ها در این شهر کاهش داشته است.

شهرستان ساری

شهرستان ساری

شهرستان ساری

شهرستان ساری

اینستاگرام

نام گذاری شهرستان ساری

در کتاب تاریخ باستان آمده است که سارو به معنای شهر زرد میباشد و آن را برای ساری به کار میبرند.علت آن هم وجود درختان مرکباتی همچون نارنج و لیمو است .همچنین گفته شده است که احتمالا زادراکارتا و سارو باهم یکی هستند.ظهیرالدین مرعشی این گونه در کتاب«تاریخ طبرستان و رویان و مازندران» نقل میکند که فرخان بزرگ شهر ساری را به نام فرزندش «سارویه»ساخته است.

شهرستان ساری درخت لیمو

شهرستان ساری درخت لیمو

موقعیت جغرافیایی شهرستان ساری

 شهرستان ساری به جهت قرار گرفتن در مسیر شاهراه ارتباطی شرق به مرکز ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.این شهرستان از شمال به دریای خزر ،باغستان های میوه و از جنوب به جنگل ها و رودخانه ها ختم میشود. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد یعنی وجود دریا و کوه ها در اطرافش دارای تنوع گونه ها جانوری و گیاهی بسیاری میباشد.

شهرستان ساری در کوهپایه های رشته کوه البرز قرار دارد و دارای 2 بخش کوهستانی و دشتی میباشد.این شهرستان از 4 جهت با شهر های مختلفی در ارتباط است.ازشما با دریای خزر، فرح آباد،جویبار و لاریم از جنوب با شهرستان سمنان ،شهر مهدیشهر و شهمیرزاد.از شرق با شهرهای سورک،نکا و بهشهر و همین طور از غرب با شهر های قائمشهر،بابل و آمل ارتباط دارد.

شهرستان ساری

شهرستان ساری

مکانهای دیدنی و گردشگری شهرستان ساری

غذاهای محلی و سوغات شهرستان ساری 

سوغات ساری:همانطور که قبلا گفته شد این شهرستان دارای گردشگران بسیاری با ذائقه های مختلف،اما در این شهر برای هرنوع سلیقه ای سوغاتی وجود دارد ازجمله ی انها میتوان به:کلوچه ،عسل کوهی،رب انار ترش،تمشک،عرقیجات های متنوع،انواع ترشیجات،انواع مربا،مرکبات ،برنج ،شکر سرخ  و انواع مختلفی از صنایع دستی (صندوق مزار،لاک تراشی،گلیم بافی،حصیر بافی و…)اشاره کرد.

غذاهای محلی ساری: مازندرانی ها در تپخ انواع غذاهای محلی زبان زد خاص و عام هستند زیرا انان با انواع سبزیجات کوهی و محلی غذاهایی سالم درست میکنند.

اگر به این شهر زیبا و میهمانواز سفرکردید حتما از یکی از این غذاها میل کنید:سیرانار ساری،ته چین گوشت مازندرانی،بورانی بادمجان کبابی(ماست بادمجان)،ماهی شکم پر،کدوحلوایی پلو،آش گزنه ساری،املت انار ساری و خورشت آلوزرشک ساری(به خاطر استفاده از شکر سرخ طمع متفاوتی دارد).

شهرستان ساری

شهرستان ساری

شهرستان ساری خورشت سیرانار

شهرستان ساری خورشت سیرانار

جاذبه های گردشگری شهرستان ساری 

_پناهگاه حیات وحش سمسکنده

_چشمه های پلکانی باداب سورت

_پارک جنگلی شهید زارع

_تالاب نیلوفر آبی حمیدآباد

_دریاچه الندان

_آبشار اوین

_چشمه شیرین رود

_دهکده آرامش سد شهید رجایی

_دریاچه چورت

شهرستان ساری چشمه باداب سورت

شهرستان ساری چشمه باداب سورت

شهرستان ساری دریاچه چورت

شهرستان ساری دریاچه چورت

 

جاذبه های تاریخی شهرستان ساری

_تپه گل نشین

_کهنه باغشاه

_خانه رمدانی

_عمارت کلبادی

_عمارت فاضلی

_عمارت ناظری ها

_خانه سردار جلیل ساروی

_حمام وزیری

شهرستان ساری عمارت کلبادی

شهرستان ساری عمارت کلبادی

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
جاهای دیدنی بابل | جاذبه های گردشگری | مکانهای دیدنی
نوشتهٔ بعدی
روستای مال خواست | ابیانه ی مازندران

برچسب ها

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست