مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای مال خواست | ابیانه ی مازندران

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران ) کجاست؟
روستای مال خواست ( معروف به ابیانه ی مازندران )، یکی از جاذبه های گردشگری کیاسر است که از توابع بخش چهاردانگه ی شهر کیاسر در استان مازندران است . روستای مال خواست با آب و هوای سرد و کوهستانی یکی از ییلاقات منطقه کیاسر محسوب می شود که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر ساری در دهستان پشتکوه واقع شده است. برخی می گویند که عروسی از خاندان نجیب زادگان به این منطقه سفر کرده بود که هنگام گشت و گذار خسته شده و به دنبال حیوانی برای سوار شدن می‌گشت و درخواست اسب کرد و به این صورت گفتند که آروس مال خواست . این جمله آنقدر پیچید که نام روستایی که عروس مال خواست را آروس و روستای واقع در رو به رو را مال خواست نام نهادند . در طی زمان نام روستای آروس به اروست تغییر کرد ، اما نام روستای مالخواست همچنان مثل اول باقی ماند .

روستای مال خواست _ کیاسر

روستای مال خواست _ کیاسر

 

ویژگی های توریستی روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران )

 

اینستاگرام

_ آب و هوای ییلاقی با طبیعتی بکر و آسمانی صاف و پر ستاره

_ وجودچشمه های باداب سورت در10کیلومتری روستا: چشمه هایی با آب های رنگارنگ با مزه و بوهای متفاوت در کنارهم. چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده‌اند و در ایران بی‌نظیر هستند و تنها در شش کشور دیگر پدیده‌ای تا حدّی شبیه باداب سورت وجود دارد که عبارتند از: پاموکاله در ترکیه، ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک . در کشور ترکیه مشابه این چشمه‌ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه‌های اروست خواص درمانی و وسعت کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند.

چشمه های رنگارنگ باداب سورت در 10 کیلومتری روستای مال خواست_ کیاسر

چشمه های رنگارنگ باداب سورت در 10 کیلومتری روستای مال خواست_ کیاسر

_ وجود اقامتگاه بوم گردی : اولین بار تعدادی از گردشگران اتریشی که برای بازدید از باداب سورت آمده بودند در فصل سرما جایی برای اسکان و استراحت نداشتند، به خانه ی یکی از روستاییان پناه بردند و با میهمان نوازی خانواده ی ساداتی ( از بومیان روستای مال خواست ) مواجه شدند و همینجا بود که جرقه ی تاسیس یک اقامتگاه بوم گردی در ذهن آقای سید محمد ساداتی زده شد و او اولین پروانه ی بوم گردی مازندران را گرفت و خانه ی خود را تبدیل به اقامت گاه گردشگران کرد و طی آن شغل های زیادی برای روستاییان ایجاد شد و این روستا مشهور شد و مقصد گردشگران شد. اگر قصد اقامت در روستا را دارید، می توانید قبل از سفر با «سید محمد ساداتی» به شماره 09119569231 تماس بگیرید و در اقامتگاه سنتی او بمانید. این اقامتگاه در دل یک باغ تاسیس شده است .

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران ) _ کیاسر

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران ) _ کیاسر

_ معماری و بافت سنتی روستا : در مالخواست می توانید، نمونه هایی از سبک معماری شمال ایران را ببینید. روستایی بکر و پرجاذبه که به ابیانه مازندران معروف است ( اشاره به تلفیقی از معماری روستای شمالی با روستای پله کانی ) در سازگاری با اقلیم دوگانه ی خزری_کوهستانی، چون در مالخواست هویت و معماری روستا هنوز به طور کامل دستخوش تحولات شهری و آجر و سیمان نشده است.

_ اسب سواری در روستا

_ تپه نوردی و غار نوردی در غارهای «دزد دره» یا «کلاغکالی»، «اوچیپ چیپی» و «جولدر»، مهم ترین غار روستا و غار «دیبلی» در «ارومات»، که از غارهای اطراف مالخواست هستند .

_ سوغاتی و غذاهای محلی : طعم با صفای نان محلی ، عسل ، محصولات کشاورزی ، و غذاهای محلی مثل «کاردبلا»، «گوهرماست»، «دیکی»، و «آش دوغ». خرید جاجیم، خورجین، گوال، شلوار، پارچه یا زیراندازهای سنتی، چادرشب، نمد و آثار لاکی از هنرمندان بومی روستا.

 

جاذبه توریستی مشابه :

روستای اروست

روستای کوتنا

 

 

آدرس و راه دسترسی به روستای مال خواست

 

مسیر ۱ : از سمت سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای مال خواست

مسیر ۲ : از سمت ساری، کیاسر، سه راهی تلمادره، روستای مال خواست

مسیر3 :مسیری بسیارزیبا ( مسیر پیشنهادی و تاکیدی نویسنده ی سایت طبق نظرگردشگران) که تجربه ای است از بازدید اقلیم های متفاوت و مکان های دیدنی همزمان دو شهر از شهرهای مازندران یعنی سوادکوه و کیاسر. مسیری میانبر از تهران و سوادکوه مازندران : ازتهران وارد جاده فیروزکوه شوید ، دو کیلومتر مانده به «پل سفید» در سمت راست و از کنار پمپ بنزین از جاده فرعی به سمت «افراچال» و «سد سیلمان تنگه» بپیچید. این مسیر 75 کیلومتری را تا دوراهی تاکام ادامه داده، در آن جا به سمت کیاسر و پس از آن به سمت دوراهی تلمادره بروید. پس از 70 کیلومتر به دوراهی تلمادره می رسید که بعد از 22 کیلومتر به مال خواست می رسید.

مطالب پیشنهادی خواندنی : 

جاهای دیدنی کیاسر

روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

2 جاذبه ی توریستی روستای برنجستانک

جنگل شالتماس

چشمه های رنگارنگ باداب سورت

 

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این مناطق دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
شهرستان ساری کجاست؟
نوشتهٔ بعدی
روستای اروست | تصاویر

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست