مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستاهای معروف گردشگری قائم شهر | تصاویر گردشگری | آدرس و راه دسترسی

 

 

روستاهای معروف  گردشگری قائم شهر کجاست؟ مناطق شمالی ایران بویژه استان مازندران به دلیل نزدیکی به دریای خزر، وجود رشته کوههای البرز و جنگل های هیرکانی دارای روستاهای زیبا و جاذب گردشگر هستند . شهرستان قائم شهر جاهای دیدنی بسیاری دارد بویژه روستاهای جذاب. روستاهای معروف گردشگری قائم شهر بسیارند اما در اینجا به معرفی کلی معروف ترین آنها که 4روستا هستند پرداخته شده است:

روستای برنجستانک :
برنجستانک، بلحاظ تقسیمات سیاسی و اداری کشور، روستایی است واقع در دهستان چای باغ ازبخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی استان مازندران( اما به دلیل بعد مسافت و نزدیکی به شهرستان قائمشهر، در میان مردم و برخی منابع با عنوان جزئی از شهرستان قائم شهر مشهور شده است) در کنار این روستا، 2 جاذبه ی توریستی موجود است : سد برنجستانک ( سد زمزم) یکی از جاذبه های توریستی جنوب شرقی شهر قائمشهر، و در حریم منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی است واقع در 8کیلومتری جاده قائم شهر.

روستای برنجستانک

روستای برنجستانک

اینستاگرام

 

 

نمایی از سد برنجستانک

نمایی از سد برنجستانک

دریاچه گل پل شاهی : در نزدیکی سد برنجستانک با گذر 5کیلومتری پس از روستا، در میان جنگل ها دریاچه ای با وسعت 5هکتار و عمق 1الی5متری به نام( گل پل ) وجود دارد که بدلیل دارا بودن آب شیرین، اکوسیستم مناسبی برای پرندگان و آبزیان شده. 

 

روستای کوتنا :
روستای کوتنا در 6 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائم شهر قرار دارد. این روستا مرکز دهستان کوهساران است که از جنوب با روستای قادی کلای بزرگ ( بزرگترین روستای قائم شهر) همسایه است. 

روستای کوتنا _ روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

روستای کوتنا _ روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

 

موزه خانگی روستای کوتنا _ قائم شهر

موزه خانگی روستای کوتنا _ قائم شهر

 

روستای کوتنا تنها روستای دارای برند در ایران است که با برند انار ترش شناخته می شود که دارای جاذبه های گردشگری از جمله آببندان و جنگل نسوم، پیست سوارکاری، جمعه بازار، امامزاده عباس رضا، پیرتکیه، موزه خانگی بومیان روستایی و جشنواره برند انار است.

امام زاده عباس رضا _ روستای کوتنا

امام زاده عباس رضا _  روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

 

روستای سید ابوصالح :
روستای سید ابوصالح ( روستای مله) در 17 کیلومتری شرق شهرستان قائم شهر استان مازندران واقع شده است. روستای سید ابوصالح یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مازندران است که دارای محیط طبیعی سرسبز است که چشم انداز زیبایش را مرهون داشتن درختان تنومند و گونه های گیاهی خاص جنگل های هیرکانی است.

روستای سید ابوصالح _ قائم شهر

روستای سید ابوصالح _ قائم شهر

به دلیل وجود بارگاه امامزاده سید ابوصالح ابن حضرت موسی کاظم (ع)، این روستا با نام ایشان شناخته می شود. این روستا در گذشته، شهری بوده به نام کالیج که دارای بازار بزرگی به نام (بازار مسگرها) داشته که مدت ها پیش بر اثر زلزله آن شهر نابود شد. سقاخانه و بقعه در این روستا به دلیل معماری منحصربفردش موجب فزونی زیبایی طبیعت این روستا شده اند. کنجد، کنف، ابریشم و عسل از محصولات تولیدی اهالی این روستا هستند که سوغاتی جذابی برای گردشگران است.

چشم اندازی از روستای سید ابوصالح _ قائم شهر

چشم اندازی از روستای سید ابوصالح _  روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

 

روستای چمازکتی:
چمازکتی، روستایی است از توابع دهستان نوکند کلا در بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر استان مازندران.
درشمال چمازکتی زمین های حاصل خیز زیادی وجود دارد که درآن برنج -هویج –پیاز و مرکبات کشت میشود. روستای چمازکتی دارای 2 جاذبه ی گردشگری است که موجب رونق آن شده.

نمایی از برج آرامگاهی قرن 9 - روستای چمازکتی

نمایی از معماری برج آرامگاهی قرن 9 – روستای چمازکتی _  روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

1: معروف بودن این روستا به ( روستای کباب ها). ( جاذبه ی گردشگری مناسب افراد گوشت خوار طرفدار غذاهای کبابی) . در این روستا حدود 12 کبابی وجود دارد . این روستا بیش از 1400 خانوار و بیش از 5500 نفر جمعیت دارد که بطور تقریبی برای هر 116 خانوار یک کبابی در نظر گرفته شده است که از این دوازده کبابی، یک کبابی ویژه خانمها است .
2: بارگاه امامزاده زرین نوا. آرامگاه امامزاده سید محمد زرین نوا مربوط به قرن ۹ هجری قمری است که در شهرستان قائم شهر و در ۲ کیلومتری روستای چمازکتی قائم شهر در کنار خیابان هردرود به کروا واقع شده.

چمازکتی قائم شهر _ روستای کباب ها

روستای چمازکتی  _ روستای کباب ها _  روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

بقعه ی این امامزاده در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ی ۳۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مقبرۀ زرین نوا (با گویش محلی با سِیزَ نِوا)، در روستای چمازکتی در میان قبرستان قدیمی و فعلی محل و در میان درختان کهنسال واقع شده و دور تا دور این مجموعه را زمین‌های کشاورزی فرا گرفته است که شاهکاری از معماری بارگاه های برجی شکل است که فضایی معنوی آرام بخشی را در دل طبیعت، تقدیم نگاه گردشگران می کند.

 

آدرس و راه های دسترسی به روستاهای معروف گردشگری قائم شهر:

– از سمت تهران، با ادامه ی جاده فیروزکوه به سمت شمال،7کیلومتر بعد از شیرگاه در سمت راست جاده با تابلوی شهرک صنعتی بشل و برنجستانک مواجه می شویم پس از گذر 10کیلومتری از جاده آسفالته به دوراهی ای میرسیم که سمت راست آن سد برنجستانک (زمزم) است و سمت چپ جنگل. جنگلی که پر است از درختان ازگیل، خرمالو،تمشک و ولیک( زالزالک وحشی ) .

– قائمشهر، خیابان ساری، بعد از گذر از پل سیاهرود، اولین جاده ی فرعی روستای کوتنا

– پس از عبور از جاده آسفالته شهر قائم شهر و نیز عبور از روستای کوتنا در دامنه های زیبای البرز و بر روی یکی تپه بلند به روستای سید ابوصالح میرسیم. دو کیلومتر پایانی منتهی به این روستا، خاکی می باشد.

– روستای چمازکتی در مسیر جاده قائمشهر به جویبار قرار دارد برای دسترسی به بارگاه امامزاده سید محمد زرین نوا ، پس از ورود به روستای چمازکتی، از خیابان شیرزاد(یاسین8) و طی مسافتی حدود 2 کیلومتر به سمت غرب، برج آرامگاهی امامزاده زرین نوا را می توان در محوطه قبرستانی مشجر در احاطه درختان کهنسال مشاهده نمود. 

  • در این نوشتار صرفا به معرفی کلی روستاهای معروف گردشگری قائم شهر پرداخته شد. اطلاعات جزئی تر هر یک از روستاها درلینک های ذیل است.
مطالب خواندنی پیشنهادی : 

کوتنا روستای دارای برند انار

روستای نمونه گردشگری سید ابوصالح

چمازکتی روستای مورد علاقه ی کباب خورها

سد و چشمه ی روستای برنجستانک

نوشتهٔ قبلی
2جاذبه ی توریستی روستای چمازکتی | روستای کباب ها | آرامگاه سید محمد زرین نوا
نوشتهٔ بعدی
روستای ساروکلا | آب بندان ساروکلا | آدرس و راه دسترسی | تصاویر گردشگری

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست