مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای کوتنا | جاهای دیدنی | مسیر دسترسی | تصاویر گردشگری

روستای کوتنا کجاست؟ کوتنا برگرفته از واژه ی کوتینار به معنی ( کوه تنها ) است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم شهر است. روستای کوتنا در 6 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائم شهر قرار دارد. این روستا مرکز دهستان کوهساران است که از جنوب با روستای قادی کلای بزرگ ( بزرگترین روستای قائم شهر) همسایه است. روستای کوتنا تنها روستای دارای برند در ایران است که با برند انار ترش شناخته می شود و بلحاظ ویژگی های جغرافیایی دارای امتیازاتی منحصربفرد است از جمله اینکه در قیاس با روستاهای اطرافش دارای چشم اندازهای زیبایی می باشد بخاطر واقع شدن بر بلندی و مرتفع تر بودن، وجود زمین های شالیزار و دشت در شمال روستا، وجود سیاهرود در جنوبش.  

تصویر ماهواره ای از موقعیت جغرافیایی روستای کوتنا

تصویر ماهواره ای از موقعیت جغرافیایی روستای کوتنا

جاهای دیدنی روستای کوتنا:

جاهای دیدنی در این روستا حاصل در هم تنیدگی جاذبه های محیطی و جاذبه های هنری و اقتصادی ناشی از فعالیت های افراد بومی این روستا، سبب شده تا جاهای دیدنی این روستا به شرح ذیل دارای تنوع و تعدد شود :   

– آب بندان و جنگل نسوم کوتنا  

قبل از پایان روستا آب بندان با چشم انداز شگفت انگیزی قرار دارد که مکانی بسیار دیدنی و زیبا برای تفریح و عکاسی است. 

اینستاگرام

جنگل کوتنا

جنگل نسوم  در حاشیه جنوبی روستای کوتنا

مشرف بودن به جاده اصلی از طرفی و مسلط بودن به جنگل نسوم کوتنا، شالیزارها و تپه های سرسبز باعث می شود تا از گردش در این مکان لذت ببرید. در حاشیه جنوبی روستای کوتنا، جنگلی به نام نسوم وجود دارد که ارمغانی از جنگل های هیرکانی است که از ویژگی های بارز آن  تنوع و تعدد گونه های جانوری و گیاهی  در آن است.در جنگل نسوم درختان بلوط کم یاب و پر محصولی وجود دارد که در نوع خود بینظیر است. امیدوارم این جنگل زیبا همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند. وجود این جنگل در رابطه با کوهستانی بودن این منطقه و نزدیکی به دریا همه دست به دست هم داده اند تا محیطی مطبوع و معتدل را به گردشگران و بومیان این منطقه هدیه بدهند.  

 

جاذبه توریستی مشابه :

روستای برنجستانک

روستای چمازکتی

چشم اندازی از روستای کوتنا

چشم اندازی از روستای کوتنا

– پیست سوارکاری

بعد از آببندان و در انتهای روستای کوتنا، اولین و تنها پیست شهرستان قائمشهر را می بیند. می توانید لذت سوارکاری در دل طبیعت را تجربه کنید. شاید کمتر منطقه ای باشد که بتوانید همزمان در حین سوارکاری از دیدن فضاهای بسیار زیبا، تپه های سرسبز و باغهای مرکبات لذت ببرید. پیست سوار کاری کوهساران در انتهای روستای کوتنا واقع شده که فعلا به عنوان نخستین و تنها پیست فعالی است که در شهرستان قائم شهر فعالیت دارد و باعث جذب مخاطبان شهری و دیگر روستاهای اطراف در حوزه ورزش شده است که در نوع خود کم نظیراست. 

– جمعه بازار  

جاهای دیدنی کوتنا - جمعه بازار

جاهای دیدنی کوتنا – جمعه بازار

جمعه بازار یکی از جاهای دیدنی جدید این روستا است .آغاز کار جمعه بازار کوتنا، در اردیبهشت 1395 با هدف توسعه و رشد اقتصاد بومی دهستان کوهساران قائم شهربود، ایده این جمعه بازار روستایی توسط سرکارخانم زهرا میرزایی کوتنایی مدرس و مدیر گروه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی هتلداری ساری با هدف توسعه اقتصاد بومی و گردشگری روستای کوتنا مطرح گردید. این جمعه بازار فعالیت خود را با فروش محصولات کشاورزی و شیرینی های سنتی و بومی آغاز نمود و رفته رفته جایگاه خود را در منطقه پیدا کرد و نقش بسزایی در اقتصاد محلی یافته است. کنجدی( پشت زیک به زبان محلی) و بابا دونه (ماکلمه به زبان محلی) ، کنجه نون، سیو حلوا و کماج ازانوع شیرینیجات مازندرانی است که با دو ماده اصلی برنج و شکر طبخ می‌شوند و در جمعه بازار کوتنا بعنوان سوغاتی این روستا به فروش می رسد.

– امامزاده عباس رضا:    

جاهای دیدنی کوتنا - امامزاده عباس رضا

جاهای دیدنی کوتنا – امامزاده عباس رضا

بقعه ی امامزاده عباس رضا واقع در جنوب روستا و در نزدیکی سیاهرود است. ایشان متوفی 931هجری قمری( طبق نوشته ی سنگ قبر) است. مرمت و بازسازی این زیارتگاه در سال1389 بود که مربوط به آخرین سالهای فرمانروایی مرعشیان بر مازندران است. بنای نخست با مصالح چوب و گل ساخته شده بود. در نخستین مرمت خشت خام و در مرمت دوم که در زمان قاجاریه انجام گرفت، از خشت پخته برای بازسازی ان استفاده کردند.
بر طبق اسناد موجود، بنای اولیه را درویش روح الله آهنگر ساخته است که کار حکاکی و کتابت روی مقبره و کنده کاری های در ورودی این بقعه را ملا محمد یوسف فرزند کربلایی قاسم به همراه محمد ابراهیم آهنگر از کاتبان به نام ان دوران انجام داده اند. سید رمضان کمالیان نوایی مرمت گر دوم این بنا است که در عصر قاجاریه به تعمیر و بازسازی این امامزاده اقدام کرده است. ایشان یکی از معروف ترین کاتبان عصر قاجاریه در طبرستان می باشد.چند سال پیش درب ورودی این امامزاده که از کنده کاری زیبایی برخوردار بود به سرقت رفته است و گفته می شود در ان سوی مرزها فروخته شده است. تاکنون کسی برای پیدا کردن و بازگرداندن این درب نفیس اقدام اساسی انجام نداده است. وقتی وارد امامزاده می شوید در کنار مقبره آن قبر مادر این امامزاده وجود دارد که همراه فرزندش به دست مامون زمان خود به شهادت رسید. متاسفانه بنای قدیمی و باارزش این امامزاده که منقش به کنده کاریهای بسیار زیبا بود،تخریب شد و در سال ۱۳۸۴ با سازه بتونی ساخته شد.
فضای بیرونی امامزاده پر از درختان زیبا و سر به فلک کشیده است. چشم انداز بسیار زیبایی به شالیزارها و روستای کوتنا که بر روی تپه ای واقع شده است؛ دارد. با این تفاسیر در کنار فضای معنوی می توانید از زیبایی های طبیعی مشرف به امامزاده عباس رضا کوتنا لذت ببرید..   

 

جاذبه توریستی مشابه : امامزاده قاسم بابل

– پیر تکیه 

کوتنا دارای چند تکیه است که مهمترین آن پیر تکیه است که مربوط به دوران قاجاریه است. سقف پیرتکیه با مهارت خاص و تزیین های چوبی منحصر به فردی کنده کاری شده است.

– جلوه های هنر روستایی   

انار ترش - برند روستای کوتنا

انار ترش – برند روستای کوتنا

کوتنا تنها روستایی است که در ایران، جشنوراه هنر در روستا در آن در سال ۱۳۹۰ به ثبت وزارت فرهنگ و ارشاد کشور رسیده است یکی از عمده دلایل درهم تنیدگی هنر در اقتصاد و گردشگری این روستا بخاطر وجود حس تعلق مکانی درجوانان هنرمند بومی این روستا است. یکی از این افراد آقای جلال مشمولی است که ایشان دبیر جشنواره هنر در روستا و از هنرمندان و نقاشان به نام کشور است که آثار هنری اش در کشورهایی مانند مالزی، فرانسه، چین، آلمان و .. با استقبال بینظیری مواجه شده است.آقای جلال مشمولی اقدام به برگزاری چندین دوره نمایشگاه های نقاشی در روستا با انگیزه های زیست محیطی داشته اند.
روستای کوتنا تنها روستایی است در ایران که دارای برند است. به دلیل وجود باغات انار در روستا و نقش انار در اقتصاد محلی و زیبایی مناظر روستایی، چندین دوره جشنواره ی تِرش انار ( برند روستای کوتنا، تِرش انار است) به دلیل جابجایی موصوف و صفت در گویش مازنی تِرش اِنار به معنی انار ترش است برگزار شده است. در این جشنواره به معرفی انار ترش، در کنار محصولات بومی و غذاهای محلی و موسیقی محلی پرداخته می شود. درخانه موزه ریحانه نیز برنامه هایی با مفاهیم فرهنگی و بومی روستایی برگزار می شود، از برگزاری جشنواره هایی مانند عکس سلفی با شکوفه های انار، جشنواره تمشک و … گرفته تا اجرای برنامه موسیقی محلی و تجلیل از نخبگان فرهنگی که با استقبال بینظیر مردم روستای کوتنا و سایر نقاط شهری و روستایی مواجه شده است. 

– موزه خانگی

جاهای دیدنی کوتنا - موزه خانگی

جاهای دیدنی کوتنا – موزه خانگی

موزه اکبری کوتنا، خانه ای کاهگلی است که قدمتی بیش از دویست سال دارد. بنای اصلی در مرکز روستا و در کوچه کوهساران ۶۲ قرار دارد. صاحب اصلی آن یارعلی اکبری بوده است. این خانه دارای دو اتاق است. یکی از اتاقها دو در دارد و اتاق دیگر دارای چهار در می باشد. فیاض اکبری «دانشجوی گردشگری» در روستای کوتنا، با جمع آوری آثار قدیمی اهالی محل، خانه گلی پدر بزرگ خود را به یک موزه تبدیل کرد که در آن وسایل قدیمی به نمایش گذاشته شده است. از لحاظ معماری، چهار چوب درهای ورودی اتاق پذیرایی، کوتاه طراحی شدند تا میهمانان هنگام وارد شدن با حالت تواضع و سلام به اتاق پا بگذارند. علت تعدد درها علاوه بر خنکی اتاق در فصل تابستان، جهت دسترسی راحت تر و مشرف بودن به تمام حیاط است. در این موزه ادوات کشاورزی، انواع تنگ ها، ظروف سفالی، نمد و … به معرض نمایضش گذاشته شده است. وسایل این خانه ۸۵ تا ۱۵۰ قدمت دارد. توریست ها و گردشگرانی از کشورهایی مانند آلمان،ترکیه، انگلستان و … برای چند روز در این خانه اقامت داشته اند و از فضای آن استفاده کرده اند و سبک معماری و ساختار ان را مورد بررسی قرار دادند.این خانه چند بار مرمت شده است.    

طبیعت پاییزی - روستای کوتنا

طبیعت پاییزی – روستای کوتنا

آدرس و راه دسترسی :

قائمشهر، خیابان ساری، بعد از گذر از پل سیاهرود، اولین جاده ی فرعی روستای کوتنا  

مطالب پیشنهادی خواندنی :

4جاذبه دیدنی شهر ارطه

جنگل و آبشار پلنگ دره 

روستای قادی کلا، بزرگترین روستای قائم شهر

نوشتهٔ قبلی
تپه های باستانی قائم شهر | تپه گردکوه جمنون | تپه طالقانی | تپه دینه کفشگر کلا
نوشتهٔ بعدی
برج باوند سوادکوه | برج دیدبانی باوند | تصاویر

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست