مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

برج باوند سوادکوه | برج دیدبانی باوند | تصاویر

برج باوند سوادکوه کجاست؟

برج باوند یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان سوادکوه استان مازندران می باشد. این برج، که به برج دیدبانی شروین باوند معروف است به دوره ساسانیان _ دوره های تاریخی پس از اسلام مربوط می شود. همان طور که تصاویر گویا هستند نمای این برج زیبا همانند مهره رخ در بازی شطرنج است. شخصی به نام پروفسور شروین باوند این برج را بازسازی کرده است.

برج باوند

برج باوند جزو آثار ملی به ثبت رسیده است. جالب است بدانید اهالی بومی منطقه این برج را با نام گنبد می شناسند. این برج دیدبانی بسیار زیبا به دوران آل باوند از اسپهبدان مازندران باز می گردد.

این برج از آثار به جامانده از حکمرانان طبرستان می باشد. خاندان باوندیان یا همان آل باوند حدود هفتصد سال پیش در مناطق کوهستانی سوادکوه امروزی حکم رانی می کردند.

اینستاگرام

همان طور که مشخص است برج دیدبانی باوند با هدف نظامی و به نیت حفظ قلمرو حاکمان ساخته شده بوده است.

به این علت این برج را با نام شروین باوند می شناسیم که این برج در زلزله سال هزار و سیصد و سی و شش تقریبا ویران شده بود و با تلاش پروفسور شروین راوند بازسازی و مرمت شد. جالب است که بدانید در زمان مرمت برج باوند در میان حفاری ها و بازسازی ها اسکلتی که به نظر می رسید متعلق به یک فرد نظامی بوده است پیدا شده است. همچنین مقداری هم سلاح و ابزار آلات جنگی در آن محل یافت شده است. معماری این برج به گونه ای است که با پلان هشت ضلعی ساخته شده است و طول هر یک از اضلاع آن هم یک متر و پنجاه سانتی متر است. در بالای این برج دیدبانی کنگره های زیبایی به چشم می خورد. برای ساخت قسمت پایه از مصالحی مانند سنگ و ساروج استفاده شده است. مصالح به کار رفته در قسمت بدنه نیز سنگ و سیمان می باشند.

مسیر دسترسی به برج باوند

برج بسیار زیبای باوند در استان مازندران شهرستان سوادکوه، در بخش مرکزی و در ابتدای ورودی منطقه سرخ آباد واقع شده است. این برج دیدبانی در ابتدای جاده منتهی به روستای وسیه سر قرار گرفته است. رودخانه کوچکی هم در کنار این برج دیده می شود.

اگر از سفر به سوادکوه و دیدن این برج تاریخی و زیبا خاطره ای دارید ما را هم با آن شریک کنید.

 پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم مطالعه کنید : تپه های باستانی قائم شهر ، موزه بابل 

نوشتهٔ قبلی
روستای کوتنا | جاهای دیدنی | مسیر دسترسی | تصاویر گردشگری
نوشتهٔ بعدی
کاروانسرای گدوک | کاروانسرای شاه عباس |

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست