مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای اروست | تصاویر

روستای اروست کجاست؟ 

روستای اروست یکی از جاذبه های گردشگری شهر کیاسر است. اروست روستایی از توابع بخش چهاردانگه ی شهر کیاسر در استان مازندران است . روستای اروست با آب و هوای سرد و کوهستانی یکی از ییلاقات منطقه کیاسر محسوب می شود که در ارتفاع 220 متری از سطح دریا و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر ساری در دهستان پشتکوه واقع شده است. روستای اروست دارای 1000 نفر جمعیت است و12 کیلومتر مربع وسعت دارد و از 3طرف شمال ، شرق و غرب به رشته کوههای البرز ، از جنوب به روستای قلعه سر ، منتهی می شود . فاصله روستای اروست با شهر کیاسر 44 کیلومتر و تا شهرستان ساری 100 کیلومتر ثبت شده است . برخی ریشه نام اروست را درخت ارس می‌دانند که در آن حوالی می‌روید. برخی دیگر آن را تغییر یافته آروس می‌دانند. همچنین می گویند که عروسی از خاندان نجیب زادگان به این منطقه سفر کرده بود که هنگام گشت و گذار خسته شده و به دنبال حیوانی برای سوار شدن می‌گشت و درخواست اسب کرد و به این صورت گفتند که آروس مال خواست. این جمله آنقدر پیچید که نام روستایی که عروس مال خواست را آروس و روستای رو به رو را مال خواست نام نهادند . در طی زمان نام روستای آروس به اروست تغییر کرده است، اما نام روستای مالخواست همچنان مثل اول باقی است.  

روستای اروست _ کیاسر

روستای اروست _ کیاسر

 

اینستاگرام

        جاذبه توریستی مشابه :

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران )

شغل مردم اروست کشاورزی ، دامداری و کارگری در معدن ذغال سنگ است .طرز صحبت کردن مردم این روستا مانند لهجه‌های شرق مازندران و روستاهای نکا و بهشهر است که تفاوت‌هایی با غرب مازندران دارد. از بازی‌های معروف سنتی روستا ، اوسول لولو، چمبلک به چنگ، خط کا، ایدی دیدی، سنگ کا، و … است. 

 

ویژگی های توریستی روستای اروست

 

دو ویژگی مهم، شاخصه ی روستای اروست است. یکی ییلاقی بودن این روستا که موجب شده تا تابستان های معتدل و خنک داشته باشد و زمستان های سرد و برفی. عامل دیگر وجود منطقه ی زیبای شاهکار زمین شناسی ، چشمه های معدنی رنگارنگ باداب سورت در یک کیلومتری شرق اروست با آب های رنگارنگ با مزه و بوهای متفاوت در کنارهم. چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده‌اند و در ایران بی‌نظیر هستند و تنها در شش کشور دیگر پدیده‌ای تا حدّی شبیه باداب سورت وجود دارد که عبارتند از: پاموکاله در ترکیه، ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک . در کشور ترکیه مشابه این چشمه‌ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه‌های اروست خواص درمانی و وسعت کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند. اکنون خانه های اهالی روستای اروست محفلی شده برای اقامت و استراحت گردشگرانی که به بازدید باداب سورت می روند اما چیزی که موجب نگرانی است این است که روستای مالخواست هنوز آنقدر تغییر شکل نداده که بتوان گفت بافت معماری آن به هم ریخته اما مردم روستای اروست خانه های خشتی و گلی خود را تخریب کرده اند و به جای آن با بتون‌های سیمانی و سنگ های مرمر و براق خانه ساخته اند. در روستای اروست کمتر می‌توان خانه‌ای با بالکن و در و پنجره های چوبی دید. خانه‌های خشتی این روستا جایشان را به آپارتمان‌های سنگی داده‌اند. 

دور نمایی از روستای اروست در یک کیلومتری چشمه های باداب سورت _ کیاسر

دور نمایی از روستای اروست در یک کیلومتری چشمه های باداب سورت _ کیاسر

 

آدرس و راه دسترسی به روستای اروست 

 

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.  

نقشه آدرس و دسترسی به روستای اروست - کیاسر

نقشه آدرس و دسترسی به روستای اروست – کیاسر

مسیر ۱ : از سمت سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، چشمه های باداب سورت

مسیر ۲ : از سمت ساری، کیاسر، سه راهی تلمادره، روستای اروست، چشمه های باداب سورت

مسیر3 :  مسیری بسیارزیبا ( مسیر پیشنهادی و تاکیدی نویسنده ی سایت طبق نظرگردشگران) که تجربه ای است از بازدید اقلیم های متفاوت و مکان های دیدنی همزمان دو شهر از شهرهای مازندران یعنی سوادکوه و کیاسر.  مسیری میانبر از تهران و سوادکوه مازندران : ازتهران وارد جاده فیروزکوه شوید ، دو کیلومتر مانده به «پل سفید» در سمت راست و از کنار پمپ بنزین از جاده فرعی به سمت «افراچال» و «سد سیلمان تنگه» بپیچید. این مسیر 75 کیلومتری را تا دوراهی تاکام ادامه داده، در آن جا به سمت کیاسر و پس از آن به سمت دوراهی تلمادره بروید. پس از 70 کیلومتر به دوراهی تلمادره می رسید که بعد از 12 کیلومتر به اروست می رسید.  

 

 مطالب پیشنهادی خواندنی : 

کیاسر کجاست و چه جاهای دیدنی ای دارد؟

روستای ازانده

جاهای دیدنی بابل

روستای ساروکلای قائم شهر

جنگل های سوادکوه

معرفی جنگل های هیرکانی 

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این مناطق دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
روستای مال خواست | ابیانه ی مازندران
نوشتهٔ بعدی
مناطق ییلاقی کیاسر | تصاویر

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست