مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

مناطق ییلاقی کیاسر | تصاویر

مناطق ییلاقی کیاسرکجاست؟

برخورداری از مناطق ییلاقی، یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار منطقه چهاردانگه ی شهرستان ساری است. شهرهای ساحلی شمال ایران، به دلیل رطوبت زیاد در فصل تابستان دارای آب و هوای شرجی هستند بنابرین در فصل تابستان مناطق ییلاقی کیاسر بیشترین طرفداران را دارند بخش چهاردانگه ی شهرستان ساری در جنوب استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد با قرارگیری میان جلگه ی خزری ازشمال و کوهستان و هوای سمنان از جنوب، در زمستان های سرد و برفگیر است و در تابستان ها خنک است و متفاوت از هوای تابستانی شهرهای ساحلی است. در اینجا به معرفی برخی از مهمترین روستاهای ییلاقی کیاسر پرداخته شده است .  

مناطق ییلاقی کیاسر

مناطق ییلاقی کیاسر

 

اینستاگرام

روستای ییلاقی مال خواست :

 

روستای مال خواست ( معروف به ابیانه ی مازندران )، یکی از جاذبه های گردشگری کیاسر است که از توابع بخش چهاردانگه ی شهر کیاسر در استان مازندران است . روستای مال خواست با آب و هوای سرد و کوهستانی یکی از مناطق ییلاقی کیاسر محسوب می شود که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر ساری در دهستان پشتکوه و در 10کیلومتری چشمه های معدنی باداب سورت واقع شده است . این روستا دارای اقامتگاه بوم گردی است و با بافت سنتی جذابش نوعی معماری سازگار با اقلیم دوگانه ی خزری_کوهستانی دارد ( خانه هایی با سقف شیب دار و با جایگیری پله کانی .  

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای بندبن

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای بندبن

 

روستای ییلاقی اروست : 

روستای اروست با فاصله ای 9 کیلومتری روبه روی روستای مال خواست است . روستای اروست با آب و هوای سرد و کوهستانی یکی از مناطق ییلاقی کیاسر محسوب می شود که در ارتفاع 220 متری از سطح دریا و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر ساری در دهستان پشتکوه واقع شده است. طرز صحبت کردن مردم این روستا مانند لهجه‌های شرق مازندران و روستاهای نکا و بهشهر است که تفاوت‌هایی با غرب مازندران دارد. از بازی‌های معروف سنتی روستا ، اوسول لولو، چمبلک به چنگ، خط کا، ایدی دیدی، سنگ کا، و … است دو ویژگی مهم، شاخصه ی این روستا است. یکی ییلاقی بودن این روستا که موجب شده تا تابستان های معتدل و خنک داشته باشد و زمستان های سرد و برفی. عامل دیگر وجود منطقه ی زیبای شاهکار زمین شناسی ، چشمه های معدنی رنگارنگ باداب سورت در یک کیلومتری شرق اروست با آب های رنگارنگ با مزه و بوهای متفاوت در کنارهم.  

مناطق ییلاقی کیاسر

مناطق ییلاقی کیاسر

 

روستای ییلاقی جمال الدین کلا ( روستای سادات ) 

روستای جمال الدین کلا مشهور به روستای سادات یکی از جاذبه های گردشگری کیاسر است که ازمناطق ییلاقی کیاسر نیز محسوب می شود. روستایی که درآن مه، باران، برف، سرسبزی، کوهستان، صخره ها، گیاهان دارویی وگل ها و صفای مردمش همه دست به دست هم داده اند تا گردشگران و عاشقان طبیعت را به سوی خود جذب کنند. این روستا از توابع بخش چهاردانگه شهر کیاسر شهرستان ساری در استان مازندران است که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر کیاسر ، در اطراف کوه شاه دژ در قعر یک دره زیبا و سبز قرار دارد، روستایی با مجموع زیبایی ها در قعر دره ای که باید با گذر از شیب های تند وارد آن بشوید. روستای جمال الدین کلا به لحاظ اقلیمی منطقه ییلاقی است که در تابستان ها بسیار خنک و سرسبز است چشمه های فراوان (که همه ساله مورد استقبال تعداد زیادی از گردشگران هستند) ، بهمراه کوهها و رودهای این منطقه، آب شهر کیاسر را تامین می کنند . از لحاظ بافت اجتماعی مشهور به روستای سادات است چون تمامی اهالی از خانواده های سادات اند و اکثراً هم پدر و هم مادر خانواده سید می باشند . مقبره امامزاده ابراهیم (ع) در جنوب شرقی شهر کیاسر مرکز بخش چهاردانگه شهرستان ساری، دهستان چهاردانگه، ابتدای جاده منتهی به روستای جمال الدین کلا است. 

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای جمال الدین کلا

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای جمال الدین کلا

 

روستای ییلاقی بندبن 

روستای بندبن در30کیلومتری جنوب کیاسر مرکز بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است . روستای بندبن یکی از مناطق ییلاقی کیاسر است. آخرین روستای استان مازندران می‌باشد و جادّه ی ارتباطی با رسیدن به این روستا پایان می‌یابد و سپس از طریق یک راه مالرو و با گذر از تنگه ی زیبای رودبارک، به روستاری رودبارک که آن نیز آخرین و شمالی‌ترین روستاهای استان سمنان می‌باشد می‌رسد. رودخانه اسبه روکه از سر شاخه های رودخانهی تجن می باشد از کنار روستای بندبن می گذرد. این روستا میان دره ای سرسبز واقع شده است که درفصل بهار منظره ای چشم نواز بوجود دارد. مردمان روستا کشاورز ودامدار هستند وبخشی هم مهاجرت کردند ودر شهرهای مازندران وسمنان زندگی می کنند ودر روزهای تعطیل ونوروز وتابستان به محل خود میآیند .

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای بندبن

مناطق ییلاقی کیاسر _ روستای بندبن

 

آدرس و راه دسترسی به مناطق ییلاقی کیاسر

 

از شهرهای سمنان و ساری تا مناطق ییلاقی کیاسر، جاده کاملا آسفالت است و از روستا ی اروست تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.
مسیر ۱ : از سمت سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، مناطق ییلاقی روستایی مال خواست و اروست
مسیر ۲ : از سمت ساری، کیاسر، سه راهی تلمادره، مناطق ییلاقی روستایی مال خواست و اروست
مسیر3 : مسیری بسیارزیبا ( مسیر پیشنهادی و تاکیدی نویسنده ی سایت طبق نظرگردشگران) که تجربه ای است از بازدید اقلیم های متفاوت و مکان های دیدنی همزمان دو شهر از شهرهای مازندران یعنی سوادکوه و کیاسر. مسیری میانبر از تهران و سوادکوه مازندران : ازتهران وارد جاده فیروزکوه شوید ، دو کیلومتر مانده به «پل سفید» در سمت راست و از کنار پمپ بنزین از جاده فرعی به سمت «افراچال» و «سد سیلمان تنگه» بپیچید. این مسیر 75 کیلومتری را تا دوراهی تاکام ادامه داده، در آن جا به سمت کیاسر و پس از آن به سمت دوراهی تلمادره بروید. پس از 70 کیلومتر به دوراهی تلمادره می رسید و سپس به مناطق ییلاقی روستایی مال خواست و اروست .

از سمت ساری وارد جاده ی ساری به کیاسر شوید _ از سمت سمنان پس از گذر از مهدی شهر و شهمیرزاد وارد جاده ی سمنان_ کیاسر شوید و پس از عبور از فولاد محله وارد جاده خاکی می شوید و سپس رسیدن به روستای جمال الدین کلا.

مطالب پیشنهادی خواندنی : 

شهرستان ساری کجاست؟

روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

دریاچه میانشه ( دریاچه چورت )

جنگل های هیرکانی کجاست؟

پارک ملی کیاسر

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این مناطق دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
روستای اروست | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
پارک جنگلی شهید زارع کجاست؟

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست