مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

آبشار ترز

آبشار ترز

آبشارترز

 

زیبایی های استان مازندران مخصوصا شهرستان سوادکوه تمام ناشدنی است.  برای ادامه این ماجراجویی می توان به یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه به نام آبشار ترز سفر کرد.

آبشار ترز جزو یکی از زیباترین و دلنشین ترین آبشارهای مناطق سوادکوه به شمار می آید. این آبشار در دل جنگل های هیرکانی منطقه لفور و در نزدیکی روستای قرآن تالار جای گرفته است. شنیدن صدای آب، خنکی نسیم کنار آبشار، پرواز پرندگان جنگلی و چشیدن طعم دلنشین آب هر گردشگری را به سمت این آبشار می کشاند. آبشار ترز جزوه یکی از آبشارهای آهکی کشور است که ارتفاع  آن به 18 متر می رسد. جالب است بدانید که بستر اصلی این آبشار هم از همین آهک ها تشکیل شده است و در پایین همین آبشار یک غار آهکی کوچک از این آهک به وجود آمده است.  زمانی که در حال لذت بردن از زیبایی های آبشار ترز هستید به پایین این آبشار هم دقت کنید زیرا آهک موجود در این آبشار هم باعث تشکیل بستر این آبشار شده و هم یک غار بسیار زیبا به وجود آورده است. آب این آبشار از ارتفاعات سوادکوه شروع شده و در نهایت به رودخانه زیبای بابل رود می ریزد.

اینستاگرام

بهترین زمان برای سفر به آبشارترز

آبشارترز از آن جاهای دیدنی سوادکوه می باشد که بهتر است در فصل بهار و تابستان از آن دیدن کنید. چرا که در فصل بهار با سبز شدن دوباره درختان و جاری شدن آب در رودخانه ها، به همراه شنیدن صدای پرندگان احساس لذت بخشی را با خود به همراه دارد. در فصل تابستان هم زمانی که گرمای هوا به اوج خود می رسد می توانید در کنار این آبشار بنشینید و از خنکای نسیم آبشار نهایت لذت را ببرید. البته در بقیه فصول به علت بارش فراوان بار در این منطقه راه رسیدن به آبشار پر از گل و لای بوده و راه را برای گردشگران سخت و دشوار می کند. از همین جهت بهترین زمان برای سفر به آبشارترز فصل بهار و تابستان است.

آبشار ترز

برای سفر به آبشارترز به چه امکاناتی نیاز است

زمانی که قصد سفر به آبشارترز را دارید باید بدانید از آنجایی که این آبشار در دل جنگل های هیرکانی و در میان درختان سر به فلک کشیده راش، افرا و بلوط جای گرفته است ؛ شما تنها می توانید تا روستای قرآن تالار را با خودرو بروید و ادامه راه را پیاده طی کنید. البته اگر تنها قصد پیک نیک رفتن را دارید تهیه لوازم پیک نیک به همراه یک کفش پیاده روی مناسب کافی است. اما اگر برای کمپینگ به آبشارترز می روید باید از لوازم و وسایل های بیشتری برای این سفر استفاده کنید.

آبشار ترز

آبشار ترز

در مسیر رسیدن به آبشارترز چه می گذرد

شروع سفر به آبشارترز از میان درختان زیبا در جنگل های هیرکانی است. زمانی که از ابتدای جنگل شروع به سفر می کنید تا مدتی تنها با درختان همسفرید، از کنار رودخانه های جاری در وسط جنگلی که عمری بالغ بر 25 تا 50 میلیون سال دارد، می گذرید. اگر اهل ماهیگیری هستید، می توانید نهار خود را از دل رودخانه بابل رود بدست آورید. در ادامه مسیر زمانی که از تمامی این زیبایی ها به وجد آمده اید در روبه روی خود به یک پل چوبی زیبایی برمی خورید که شما را به آن سمت رودخانه بابل رود راهنمایی می کند تا دلیلی باشد برای رسیدن به آبشارترز. دیدن تمام این لحظات هیجان شمارا برای ادامه مسیر بیشتر می کند. کمی بعد از گذر از پل چوبی می توانید صدای گوش نواز آبشارترز را بشنوید و وقتی به آن رسیدید به کنار درختی بروید زیلویی پهن کرده و در آرام ترین حالت ممکن از این آرامش لذت ببرید.

اقامت در اطراف آبشار ترز

بودن در طبیعت یکی از لذت های برزگ در زندگی است که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اگر قصد ماندن در جنگل را دارید باید بدانید که به یکسری لوازم ضروری نیاز دارید مانند چادر، زیلو، چراغ ، خوراکی، لباس گرم، کیسه خواب، ترقه( برای فراری دادن حیوانات وحشی همچون خرس، گزار و گرگ). اما اگر میخواهید زمان بیشتری را در آن منطقه بگذرانید و از مکان های گردشگری بیشتری دیدن کنید میتوانید از اقامت گاه های گردشگری در همان اطراف مانند اقامت های گردشگری سد لفور، برنجستانک و سویت های اجاره ای در روستای قرآن تلار استفاده کنید.

مکان های دیدنی در اطراف آبشارترز

کوه ترز

کوه ترز

یکی از بلندترین کوه های اطراف شهرستان سوادکوه، کوه ترز است. ارتفاع این کوه نزدیک به 1000 متر می رسد. کوه ترز یکی از کوه های مورد علاقه برای ورزشکاران  رشته ی کوه نوردی است. چرا که در هنگام صعود به قله کوه ترز شما از جنگل های زیبا به همراه دشت های سرسبز عبور می کنید. لازم به تذکر است که در اطراف کوه ترز حیوانات مختلفی مانند:جوجه تیغی، خرس، پلنگ، گزار، عقاب و قرقاول زندگی می کنند. پس در هنگام صعود بیشتر از قبل مراقب خود باشید. بهترین زمان سفر به قله کوه ترز هم در فصل های بهار و تابستان است.

سد لفور

سد لفور

همانطور که میدانید یکی از برزگترین سد های خاکی ایران سد لفور یا همان سدالبرز است. این سد آب مصرفی شهرهای شرق استان مازندران را تامین می کند. این سد و دریاچه پشت آن آنقدر زیبا است؛ که اگر یک بار از آن دیدن کنید امکان ندارد لحظات زیبایی که  در آن را سپری شد به همراه مناظر زیبای آن را از یاد ببرید. یکی از تفریح های گردشگران سد لفور ماهیگیری در این سد است.

مسیر رسیدن به آبشارترز

برای رسیدند به آبشارترز دو مسیر وجود دارد.

  • مسیراول: مسیر تهران را به سمت جاده فیروزکوه را در پیش بگیرد. بعد از پل ورسک راه را ادامه دهید تا به شیرگاه برسید. در آن جا جاده ای به نام گنج افروز وجود دارد( اگر تابلو نداشت از اهالی بپرسید) این جاده مستقیم به سمت شهرستان بابل میرود. هنگام گذر از جاده گنج افروز به یک سه راهی می رسید به نام سه راهی لفور. راه را به سمت لفور ادامه دهید تا به روستای قرآن تالار برسید در آنجا می توانید مسیر رسیدن به آبشارترز را ببینید.
  • مسیردوم: از جاده هراز به سمت شهر آمل و بعد بابل بیاید. در میدان شیر خورشید شهر بابل از خروجی اول خارج شده و به سمت جاده گنج افروز بروید مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به سه راهی لفور برسید (لازم به ذکر است که این مسیر از چند روستا میگذرد) و ادامه راه را همانند مسیر اول ادامه دهید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی از آبشارترز را در اختیارتان قرار دهیم. حتما تجربیات خود از این سفر را با ما به اشتراک بگذارید. و در آخر از این که تا انتهای مطلب با ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نوشتهٔ قبلی
جاهای دیدنی سوادکوه
نوشتهٔ بعدی
آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست