مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود

آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود که به آبشار گالش کلاً نیز معروف است، از جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه محسوب می شود. زیبایی و جذابیت منطقه‌ای این آبشار باعث شده است  که سالانه  گردشگران و طبیعت دوستان زیادی برای سفرهای جنگلی این آبشار را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنند. در شهرستان سواد کوه آبشار، رودخانه و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث شده است این شهرستان به عنوان نگین مازندران در میان گردشگران و طبیعت دوست بدرخشد.

آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود

آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود

آبشار اسکلیم کجاست؟

آبشار اسکلیم رود یکی از 84 آبشاری است که در دل جنگل های لفور جای گرفته است. این آبشار در شهرستان سوادکوه استان مازندران در منطقه جنگل های لفور قرار دارد. عروس آبشارهای سوادکوه با ارتفاع 32 متر به همراه املاح معدنی موجود در آب‌های خود بسیاری را شیفته خود کرده؛ به‌طوری‌که بسیاری از محلی ها و گردشگران آب این آبشار را شفابخش می پندارند. البته لازم به ذکر است که به علت وجود برخی از املاح معدنی، استفاده از آب این آبشارها سبب درمان بعضی از بیماری ها مانند: مشکلات ادراری، سنگ کلیه و غیره می شود. همان‌طور که گفته شد آبشار اسکلیم یکی از چندین آبشار آهکی در این منطقه است. همین آهک هم باعث شده است که این آبشار به طور طبقاتی شکل بگیرد. این آبشار از رودخانه اسکیلم تغذیه شده و در آخر به رودخانه بابل‌رود می‌ریزد.

پوشش گیاهی اطراف آبشار اسکیلم رود

اطراف ابشار اسکلیم را انبوهی از درختان 40 میلیون سالانه هیرکانی پوشانده است. جالب است بدانید جنگل های هیرکانی تنها بازماندگان دوران ژوراسیک هستند. در این جنگل ها چیزی بالغ بر 80 گونه گیاهی مختلف و کمیاب یافت می شود که بیشتر آن ها خوراکی هستند.  به طور کلی پوشش گیاهی اطراف این آبشار را بیشتر درختان ازگیل، راش، لیلکی، انجیری و ممرز پوشاندند.  همین‌طور گیاهان خوراکی و محلی به نام قارچ های خوراکی (نکته مهم حتماً باید از یک محلی که قارچ‌ها خوراکی را از سمی تشخیص می‌دهد برای چیدن این خوراکی کمک بگیرید) پونه کوهی، بنفشه، سبزی های محلی مثل عیه، اناریجه، توت، تمشک و آلوچه جنگلی، ازگیل جنگلی و خرمالو جنگلی هم برای استفاده به طور فراوان یافت می شوند.

اینستاگرام

آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود 

جاهای دیدنی نزدیک به اسکلیم رود

جنگل لفور

جنگل لفورجنگل لفور با وسعتی بیشتر از 8 هکتار یکی از قدیمی ترین جنگل های استان مازندران است. هنگام گشت و گذار در این جنگل می توانید از تماشای چندین آبشار به همراه مکان های تاریخی دیگر لذت ببرید.

سد لفور یا سد البرز

سد البرز یا سد لفور

سد البرز یا سد لفور

سد لفور یا سد البرز عنوان بزرگ‌ترین سد خاکی ایران را داد. دریاچه پشت سد با نمایی از جنگل هایی پر درخت به همراه آب و هوایی مطلوب لحظاتی فراموش ناشدنی را برایتان به ارمغان می آورد. در کنار این سد امکانات رفاهی زیادی مانند قایق های پارویی، جایگاهی برای ماهیگیری، رستوران و اقامتگاه هایی برای گردشگران علاقه مند به طبیعت در نظر گرفته شده است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

یکی از زیباترین دریاچه‌های موجود در شهرستان سواد کوه دریاچه شورمست است. این دریاچه در بالای کوه و در میان آغوشی از درختان جنگل هیرکانی جای گرفته است. در اطراف این دریاچه هم امکانات رفاهی فراوانی برای طبیعت دوستان تعبیه شده است.

بهترین زمان سفر به ابشار اسکلیم

برای سفر به قلب جنگل های هیرکانی بهترین زمان بهار و تابستان است. درختانی که در بهار دوباره جان گرفته‌اند رودخانه هایی که پرآب شده اند و جنگلی که بوی خوش تازگی در فصل تابستان سرتاسر آن را فراگرفته است، هر کسی را علاقه مند به سفر به آبشار اسکلیم در این بازه می کند. چرا سفر در بهار و تابستان؟ زیرا در شهرستان سوادکوه در فصل پاییز و زمستان بارش باران بسیار زیاد است و اگر از امکانات مناسب و تجربه کافی از سفر در جنگل برخوردار نباشید برایتان سخت و خطرناک خواهد بود.

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم

امکانات مورد نیاز برای سفر به اسکیلم رود

برای یک ماجراجویی مطمئن در ابتدا باید یک سری لوازم و وسایل را به همراه داشته باشید مانند:

  • کفش مناسب
  • زیرانداز ضد آب
  • خوراکی
  • تشک بادی
  • چادر مسافرتی
  • آتشزنه
  • ذغال
  • لباس اضافی
  • چاقو
  • داروهای ضد حساسیت
  • و غیره…

اقامتگاه‌ها نزدیک به ابشار اسکلیم

هنگام سفر به آبشار اسکلیم شما باید از دل چندین روستا بگذرید. در همین روستاها سوئیت‌هایی برای اجاره وجود دارد که در ابتدای همان روستا آدرس و شماره تلفن را بر روی یک بنر می توانید مشاهده می کنید. اما اگر قصد اقامت در اقامتگاه های بوم گردی را دارید می توانید سری به اقامتگاه های نزدیک به سد لفور و دریاچه شورمست بزنید یا حتی در راه برگشت از شیرگاه به سمت زیرآب از روستای برنجستانک بگذرید و در اقامتگاه های آنجا استراحت کنید. به دلیل وجود مکان های دیدنی بسیار زیاد در سوادکوه شما می توانید به راحتی اقامتگاه های مختلفی را در نزدیکی آبشار اسکیلم رود پیدا کنید.

مسیر رسیدن به آبشار اسکلیم

مسیر اول: برای سفر از تهران به سمت آبشار اسکلیم رود می توانید از جاده فیروز کوه به سمت پل ورسک و بعد از آن پل سفید و شیرگاه بروید. در شیرگاه از سه راهی لفور یا شیردار کلا عبور کرده و به مسیر خود ادامه دهید تا  به روستای گالش کلا برسید. در این میان از کنار سد لفور  می‌گذرید روستای شار قلت را پشت سر می‌گذارید و به آبشار اسکلیم می‌رسید البته برای رسیده به این آبشار باید یک میسر 3 ساعتی را پیاده روی کنید. مسیری که کاملاً نشانه گذاری شده و راه رسیدن را برایتان آسان‌تر می کند.

مسیر دوم: اگر از جاده هزار برای سفر به آبشار اسکلیم رود استفاده کنید باید بدانید که بعد از گذشتن از شهرستان آمل و رسیدن به شهرستان بابل باید از جاده گنج افروز به سمت شیرگاه رانندگی کنید تا به سه راهی شیردار کلاً برسید. ادامه مسیر را همانند مسیر اول طی کنید تا به آبشار اسکلیم برسید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی از آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود در اختیارتان قرار دهیم.  سایت گردشگری ایران کجاست امیدوار است با استفاده از نکات گفته شده سفر خوبی را داشته باشید.

از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

نوشتهٔ قبلی
آبشار ترز
نوشتهٔ بعدی
کیاسر کجاست؟ | جاهای دیدنی کیاسر | تصاویر گردشگری

برچسب ها

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست