مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

کیاسر کجاست؟ | جاهای دیدنی کیاسر | تصاویر گردشگری

کیاسر جزو یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران در ایران است. این شهر در 70 کیلومتری جنوب شهرستان ساری واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1378 متر است. همین ارتفاع  سبب شده است که کیاسر به عنوان یکی از خوش آب و هواترین مناطق در شهرستان ساری شناخته شود. اطراف شهر کیاسر را رشته کوه های البرز احاطه کرده است؛ به طوری که می توان  از شمال به کوه‌های اجیر لنگه، نستر نسترا، اسب‌زین و ململی و از جنوب  زر کوه و کوه کل‌ سر، از غرب  شاهکوه و در آخر از شرق کوه کل پشت و کوه فتلا را اشاره کرد.

نمایی از دشت کیاسر

نمایی از دشت کیاسر

آب و هوای شهر کیاسر

وجود رطوبت ناحیه ی خزری، جنگل های هیرکانی در پیوند با جغرافیای کوهستانی موجب شده تا منطقه کیاسر به لحاظ شرایط محیطی و اقلیم، متفاوت از شهرهای صرفا جنگلی استان مازندران باشد.  کیاسر در فصل تابستان دارای آب و هوای معتدل و در فصل زمستان  آب و هوای بسیار سردی دارد. سردی و کوهستانی بودن آب و هوا در فصل زمستان باعث شده است که در این فصل اهالی روستاها به سمت شهر رفته و روستاها صرفا در فصول گرم سال سکنه پذیر باشند. البته نه همه ی روستاها  تنها آنهایی که در ارتفاعات قرار دارند.

نمایی زمستانی از روستای بالاده و قله شاهدژ _ کیاسر

نمایی زمستانی از روستای بالاده و قله شاهدژپ 

اینستاگرام

نکاتی مهم از شهر کیاسر

شهر کیاسر در گذشته از رونق علمی و تجاری بسیاری برخوردار بوده است. به طوری که افراد از روستاهای اطراف  برای تامین مواد و لوازم مورد نیاز و تحصیل به کیاسر می آمدند. اما به مرور زمان با تعطیلی معدن زغال سنگ در این شهر روستاییان از آنجا مهاجرت کرده و جمعیت در این شهر به شدت کاهش پیدا کرد. اما با گذشت زمان آنچه امروزه این منطقه را دوباره به اوج شهرت رسانده، پیوند کوهستان و جنگل با روستاهای ییلاقی و آبشارهای بکر آن است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران برای سفر به جاهای دیدنی کیاسر مهمان این شهر می شوند. همین اتفاق سبب شده است که روستاییان حومه این شهر با ساخت صنایع دستی مختلفی ازجمله جاجیم بافی، لاک تراشی، کلیم بافی و شال بافی از هنر های خود درآمد کسب کنند.

صنایع دستی کیاسر

صنایع دستی کیاسر

وجه تسمیه کیاسر

در رابطه با نام شهر و علت نام گزاری آن در كتاب  تاريخ  مازندران نوشته شيخ سيف الله يساري (خطي) ص 13 (شيخ سيف الله يساري اولين معلم چهاردانگه در سال 1304 ش بود ) و كتاب  تاريخ دو هزار ساله ساري نوشته حسين اسلامي صفحات 35 و 36 و 37 به طور اجمال چنين آمده است:
« كيوس پسر بزرگ قباد حاكم طبرستان بوده که مقر حكومت او در قارنكوه وهزار جريب قرار داشت. كيوس در مكان فعلي شهري بنا كرد كه آن  را كيوس سرا مي ناميدند.  در اثر گذشت زمان كيوس سرا به كياسرا وبعد كياسر تبديل شده است.»
لازم به توضيح است اولين حاكم دولتي چهاردانگه به نام حسن اعظام قدسي ملقب به اعزام الوزاره كه از سوي وثوق الدوله در سال 1298 هجري به عنوان حاكم چهاردانگه به كياسر آمد در خاطرات خود در تمام جا از كياسرا نام مي برد. اين مطلب نشان مي دهد تا اين زمان هنوز به كياسرا معروف بوده است.

جاذبه های توریستی مشابه:

جاهای دیدنی سوادکوه

جاهای دیدنی محمود آباد

جاهای دیدنی قائمشهر

جاذبه های توریستی و جاهای دیدنی کیاسر

کیاسر به دلیل داشتن پوشش گیاهی زیبا، آب و هوای معتدل و آبشار های دیدنی سالانه پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان زیادی است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی تعدادی از  جاهای دیدنی کیاسر بپردازیم.

جاده کیاسر

پیش بسوی کیاسر از مسیری زیبا _ جاده ی ساری به کیاسر

پیش بسوی کیاسر از مسیری زیبا _ جاده ی ساری به کیاسر

همیشه گفته شده که اگر زمانی قصد سفر به جایی را دارید در طول مسیر تنها به مقصد فکر نکنید از خود مسیر هم لذت ببرید. جاده کیاسر از آن مسیرهایی است که به اندازه جاهای دیدنی کیاسر جذاب و دلنشین است. هنگام رانندگی در این  جاده، مسیر شما را با خود به رویا می برد. رویایی صادقه از جاده ای جنگلی، که در اطراف آن، علاوه بر درختان زیبایی که سایه خود را به جاده هدیه داده اند؛ می توانید از آوازی که پرندگان در آن جا سر می دهند هم لذت ببرید. سفر در جاده کیاسر در هر فصلی زیباست. پس بیایید از مسیرهای زندگی تان لذت ببرید چرا که از چیزی هایی که ممکن است در مقصد اتفاق بیافتد بی اطلاع هستید.

پارک ملی کیاسر

پارک ملی کیاسر

پارک ملی کیاسر

در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر کیاسر، مکانی با مساحت 7312 هکتار وجود دارد، که با دارا بودن طبیعتی بی نظیر و دیدنی هایی فراوان مامن امنی است برای گونه های مختلف گیاهی و مخصوصا جانوری. جالب است بدانید که این پارک ملی در شمال پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه نیز قرار دارد. در پارک ملی کیاسر گونه های گیاهی زیادی مانند انواع بلوط، گون، سرخدار و اوری به همراه گونه های جانوری مثل خرس قهوه ای، گربه جنگلی، شوکا، روباه، پلنگ و انواع پرندگانی همچون هدهد، کنک و کبوتر جنگلی یافت می شود. در پارک ملی کیاسر علاوه بر تنوع گیاهی و جانوری جاهای دیدنی زیبایی همچون جنگل کیاسر، رودخانه تجن و رود کاردی کلا را نیز می توانید ببینید.

دریاچه پله یا الندان

دریاچه الندان _ کیاسر

دریاچه الندان _ کیاسر

 از دیگر جاهای دیدنی در کیاسر می توان به دریاچه پله یا الندان اشاره کرد. می توانید با پیمودن 20 کیلومتر از کیاسر به سمت پله الندان چهاردانگه به این دریاچه زیبا برسید. در این منطقه سالانه بارش های بارانی فراوانی رخ می دهد. همین موضوع سبب به وجود آمدن جنگل در اطراف این دریاچه شده است. پوشش گیاهی و سبزی های معطر به همراه دشتی از گل های بنفشه در بهار می تواند هوش از سر هر گردشگری ببرد. البته هر چند این دریاچه در بهار بسیار زیبا است، اما اگر در زمستان به این دریاچه سفر کنید می توانید هم در این دریاچه ماهیگری کنید و هم از شنای اردک های وحشی در این دریاچه لذت ببرید.

دریاچه میانشه یا دریاچه چورت

دریاچه میانشه ( دریاچه چورَت) _ کیاسر

دریاچه میانشه یا دریاچه چورت -کیاسر

دریاچه میانشه_دریاچه چورت

دریاچه میانشه_دریاچه چورت

مطمئنا  سخنانی در باره ی دریاچه ای که از دل آن تنه درختانی تنومندی  سر به بیرون آورده اند شنیده اید، آن دریاچه میانشه یا چورت نام دارد. دریاچه میانشه یا دریاچه چورت در فاصله 10 کیلومتری از روستای چورت از توابع کیاسر قرار دارد و یکی از زیباترین دریاچه های شهر کیاسر بشمار می رود. این دریاچه وسعتی بالغ بر 2.5 هکتار داشته و برخی منابع از این دریاچه با عنوان خواهرزاده دریای خزر یاد می کنند. به سبب زلزله ای که در سال 1381 در این منطقه رخ داد، زمین اطراف چشمه ای که در کنار دریاچه قرار داشت دچار رانش شد و دریاچه میانشه به وجود آمد. با رخ دادن آن زلزله بسیاری از درختان اطراف دریاچه به زیر آب رفتند؛ اما مادر طبیعت همواره سعی در زیباتر نشان دادن طبیعت اطراف ما دارد. به همین جهت با وجود از بین رفتن آن درختان و بیرون ماندن بخشی از تنه آن ها زیبایی این دریاچه بیشتر از قبل به چشم می آید. همین اتفاق هم سبب شهرت این دریاچه در بین گردشگران و طبیعت دوستان شده است. 

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت یکی از جذاب ترین و خاطره انگیز ترین آبشار ها در منطقه کیاسر است. چرا که برای رسیدن به این دریاچه باید مسیری طولانی را پیاده روی کنید. اما هنگام رسیدن به این آبشار محو زیبایی آن شده و تمام سختی راه را از خاطر می برید. اگر در فصل بهار که بهترین فصل برای سفر به این آبشار است، به نوک پشت سفر کردید، از آلوچه های وحشی اطراف این آبشار غافل نشوید؛ چرا که یکی از علت های شهرت این آبشار وجود همین آلوچه های وحشی است. برای رسیدن به آبشار نوک پشت باید از جنوب غربی روستای پایین ده شهر کیاسر، حدود چهار کیلومتر به سمت روستای نوک پشت بروید، تا از آنجا بتوانید به سفر خود به سمت آبشار نوک پشت ادامه دهید.

روستای اروت

روستای اروت

روستای اروت

از قدیمی ترین روستا های شهر کیاسر روستای اروت است. این روستا تنها 50 خانواده در خود جای داده است. امکانات موجود در این روستا بسیار پایین است؛ به طوری که نانوایی در این روستا وجود ندارد و تمام اهالی همانند روزگاران قدیم از نان خانگی استفاده می کنند. همچنین اهالی این روستا آب آشامیدنی خود را از چشمه ی سونر پیته که از جنگل به روستا سرازیر می شود تامین می کنند.

فاصله کیاسر تا شهرهای اطراف  

• فاصله تا ساری 70 کیلومتر، یک ساعت و بیست دقیقه با ماشین
• فاصله تا قائم شهر 88.6 کیلومتر، یک ساعت و سی دقیقه با ماشین
• فاصله تا بهشهر 119 کیلومتر، دو ساعت با ماشین
• فاصله تا بابلسر 122 کیلومتر، دو ساعت و چهار دقیقه با ماشین

طلوع صبحی زمستانی _ پارک ملی کیاسر

طلوع صبحی زمستانی _ پارک ملی کیاسر

نقشه و آدرس کیاسر

جاهای دیدنی دیگری از کیاسر

مناطق ییلاقی کیاسر

آبشار بندگاه (بندگا)

روستای مال خواست ( ابیانه ی مازندران )

روستای بالاده

روستای اروست

روستای جمال الدین کلا

شاهدژ

چشمه های رنگارنگ آب معدنی باداب سورت

 

مطالب پیشنهادی خواندنی :

پارک جنگلی تلار قائم شهر

تالاب نیلوفرآبی ، حیدرکلا بابل

روستای برنت

شاهی کجاست؟

شهر ارطه و 4 اثر ملی ثبت شده

روستاهای معروف گردشگری قائم شهر

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
آبشار اسکلیم یا اسکلیم رود
نوشتهٔ بعدی
5 روستای دیدنی ساری | تصاویر

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست