مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جاهای دیدنی سوادکوه

 جاهای دیدنی سوادکوه شامل جنگل ها، آبشارها، دریاچه ها، روستاها، بناهای تاریخی و غیره می شوند. تنوع و زیبایی چشم گیر این جاذبه های طبیعی و تاریخی سبب شده تا توجه مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه جلب شود. سوادکوه در تمام طول سال میزبان مسافرانی است که می خواهند چند روزی را از شلوغی ها و درگیری های شهر به آرامش جنگل و صفای روستا پناه ببرند.  

تاریخچه شهرستان سواد کوه

شهرستان سوادکوه یکی از مناطق جنگلی و زیبای استان مازندران است. جاهای دیدنی سوادکوه اغلب بکر و کاملا طبیعی هستند اما در کنار این جاذبه های طبیعی بناهای تاریخی فراوانی نیز در این شهرستان وجود دارد. تقریبا 3/2 این شهرستان را جنگل های هیرکانی پوشانده است. شهرستان سوادکوه یکی از چندین مناطق زیبای استان مازندران به شمار می رود. این شهرستان با داشتن مناظر طبیعی مجذوب کننده توانسته است لقب بهشت گردشگردی را از آن خود کند. شهرستان سوادکوه از نظر تاریخی از قدمت بالایی برخوردار است. همین قدمت تاریخی باعث شده است تا در کنار مناظر طبیعی، قلعه های فراوانی نیز در این منطقه خود نمایی کنند. قلعه هایی که در کنار درختان و آبشار های زیبای شهرستان سواد کوه جلوه ای زیباتر از قبل به این شهرستان بخشیده است.

شهرستان سوادکوه کجاست؟

شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان های استان مازندران است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی از جنوب به شهرستان فیروزکوه در تهران و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از غرب به شهرستان بابل و از شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه محدود می شود. ارتفاع این شهرستان از سطح دریا 1700 متر است و به لطف این ارتفاع  سواد کوه از جمله مناطق ییلاقی شرقی مازندران است که در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان بسیار سرد می باشد.

اینستاگرام

جاهای دیدنی سوادکوه در بهار

در هر فصلی از سال می توانید به سوادکوه سفر کنید و از دیدن جاذبه های طبیعی آن لذت ببرید. این شهرستان در تمام فصول سال زیبایی خاصی دارد و می تواند خاطراتی به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان بیاورد. در بهار هوای سوادکوه مطبوع و خنک است و طبیعت نیز چشم انداز جذابی را برای شما ایجاد کرده است. با سفر به سوادکوه در فصل بهار می توانید سال خود را به زیباترین شکل ممکن آغاز کنید. از جمله جاهای دیدنی سوادکوه در بهار می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

 پل ورسک

یکی از جذاب ترین و مشهورترین مکان های تاریخی در شهرستان سوادکوه پل ورسک است. به پل ورسک که قدمتش به سال 1315 بر می گردد، عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی در ایران داده شده است. این پل به دستور رضا شاه قاجار، توسط یک شرکت دانمارکی طراحی و ساخته شده است.این پل یکی از مرتفع ترین پل های راه آهن در ایران است. این پل با دارا بودن 61 متر ارتفاع توانسته است نام خود را در فهرست کتاب گینس ثبت کند. پل ورسک در مسیر راه آهن تهران به شمال قرار گرفته و منظره ای بی نظیر دارد.

جاهای دیدنی سواد کوه

جنگل لفور

جنگل لفور یکی دیگر از مناطق زیبا و بکر در میان جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه است.  این جنگل برای طبیعت گردانی که علاقه به کمپینگ دارند یک مکان کاملا رویایی است. اما باید بدانید که در این جنگل حیوانات درنده و وحشی همچون گرگ و خرس نیز زندگی می کنند. جنگل لفور بسیار وسیع است به طوری که اگر چند ساعت در این جنگل به پیاده روی مشغول شوید به انتهای آن نمی رسید. اما در این میان می توانید از پوشش گیاهی مانند ازگیل، راش، انجیلی و لیلکی دیدن کنید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی سواد کوهدریاچه شور مست

در میان انبوهی از درختان  جنگل راش، دریاچه شورمست پنهان شده است. منظره  این دریاچه بی نظیر است و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی شامل سوئیت و رستوران قرار دارد تا لحظات خوشی را برای گردشگران به وجود آورد. دریاچه شورمست یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی سوادکوه است و امکاناتی مانند قایق پدالی، اسب سواری و دوچرخه سواری در اطراف دریاچه، چادر زدن و کمپینگ را نیز برای گردشگران مهیا کرده است. 

جاهای دیدنی سواد کوه

 سد لفور

سد لفور به عنوان بزرگترین سد خاکی در ایران نام گذاری شده است. این سد  بر روی دریاچه لفور در سال 1374 ساخته شده است.  آب پشت سد لفور از تجمع آب سه رود خانه به نام های : کار سنگ، اسکلیم روها و آذر رود بدست می آید. این سد یکی از زیبا ترین مناظر از جنگل و دریاچه را در شهرستان سواد کوه دارد. به همین جهت سد لفور یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی سوادکوه در بهار در میان گردشگران داخلی و خارجی است.

جاهای دیدنی سواد کوه

جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان

اغلب خانواده ها در تابستان و با تعطیل شدن مدارس به فکر مسافرت میفتند و معمولا نیز شمال یکی از گزینه های همیشگی به عنوان مقصد سفر ایرانیان است. اگر می خواهید در تابستان به شمال سفر کنید اما از هوای شرجی و گرم شهرهای ساحلی گریزانید، پیشنهاد می کنیم سوادکوه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده و از تماشای جاهای دیدنی سوادکوه در تابستان لذت ببرید. پناه بردن به سایه درختان در جنگل و گوش سپردن به صدای آواز پرندگان می تواند شما را غرق در آرامش کند. همچنین می توانید در کنار رودخانه ها و آبشارهای سوادکوه چادر بزنید و از آب تنی کردن در آب خنک این آبشارها لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به سوادکوه در فصل تابستان، از جاذبه های زیر دیدن کنید: 

آبشار گزو

یکی از مرتفع ترین آبشارهای شهرستان سوادکوه و استان مازندران آبشار گزو است. این آبشار با 53 متر ارتفاع  یکی از آبشار های جذاب و دیدنی در شهرستان سواد کوه است. برای دسترسی بهتر به آبشار گزو بهتر است از کنار امام زاده گزو سوادکوه عبور کنید زیرا در آن مکان امکاناتی نظیر پارکینگ و دیگر امکانات مورد نیاز گردشگران قرار دارد. مسافت رسیدن به آبشار گزو از امام زاده 2 کیلومتر است که باید پیاده طی شود. آبشار گزو از جمله جاهای دیدنی سوادکوه در فصل تابستان است. آبشار پر آب، درختان سرسبز و هوایی بسیار مطلوب هر گردشگری را در فصل تابستان برای دیدن این آبشار زیبا مجاب می کند.

جاهای دیدنی سواد کوهجنگل راش

یکی از زیباترین جنگل های هیرکانی در شهرستان سواد کوه جنگل راش است. جنگل راش از آن مکان هایی است که هر چقدر از زیبایی و جذابیت آن گفته شود بازهم اصل مطب ادا نمی شود. هوایی مطلوب، سکوتی بی نظیر و داشتن تنوع پوشش گیاهی و جانوری بالا که با رودخانه ها و آبشار های درون جنگل با هم در آمیخته است، می تواند شروع یک ماجراجویی خاطره انگیز را برای هر فردی رقم بزند.

قلعه کنگلو

عقاب مازندران لقبی است که برای قلعه کنگلو در شهرستان سوادکوه گذاشته شده است. این قلعه جزو آثار تاریخی است که به ثبت ملی رسیده است. برخی از مورخین این قلعه را به نام معبد آناهیتا یا همان الهه آب نام گذاری کرده اند. در سمت جنوبی قلعه به علت نداشتن هیچ دیواری می توانید به راحتی جاده دو آب شهمیرزاد به سمنان را مشاهده کنید.

جنگلی پوشیده از درختان و پرتوهایی از نور آفتاب که از میان شاخ و برگ درختان عبور کرده استرودخانه پلنگ دره

از دیگر جاهای دیدنی سواد کوه در تابستان می توان به رودخانه پلنگ دره اشاره کرد. این رودخانه در منطقه شیرگاه واقع شده است. از جمله مواردی که این رودخانه را به یک مکان بکر برای گردشگران تبدیل کرده است وجود حوضچه های طبیعی است که امکان شنا و آب تنی را برای طبیعت دوستان فراهم می کند.

رودخانه پلنگ دره که از میان جنگل می گذرد و افرادی که در حال عبور از این رودخانه می باشندقلعه چهل در

قلعه چهل در از جمله آثار تاریخی در شهرستان سوادکوه است که قدمت آن به قرن شش یا هفت حجری قمری می رسد. این قلعه در بالای کوهی که از سه طرف به دره منتهی می شود قرار گرفته است. جالب است بدانید که قلعه چهل در، در دوره ساسانیان ساخته شده و متعلق به خاندان باوندیان است.

روستای اوریم

اگر قصد سفر به مکانی را دارید که شما را از تمام استرس های روزانه دور کرده و آرامشی خالص را برای شما به ارمغان بیاورد، روستای اوریم از جاهای دیدنی در سوادکوه مطمئنا همان مکان است. روستایی که در محاصره درختان سربه فلک کشیده روزها را سپری می کند و با داشتن آب و هوایی کاملا معتدل و مطبوع لحظات رویایی را برایتان خاطره سازی می کند.

قلعه باوند

هفتصد سال پیش خاندان باوندیان بر شهرستان سوادکوه حکومت کرده و در دروه ساسانیان روزگار می گذراندند. قلعه باوند یا برج باوند به صورت مهره قلعه شطرنج ساخته شده و برجی نظامی بوده است. در گذر از جنگل های دیدنی شهرستان سوادکوه بازدید از قلعه باوند خالی از لطف نیست.

جنگل هلی دار

یکی از جاهای دیدنی شهرستان سواد کوه در فصل تابستان که بسیار دیدنی است، جنگل هلی دار است. این جنگل تقریبا در تمام فصول سال مخصوصا بهار و پاییز همواره در مه غرق شده است. پوشش گیاهی شامل درختان توسکا، افرا، راش و گونه های کمیابی مثل سرخدار به همراه میوه های جنگلی همچون ازگیل، گالش انگور، ته دونه، ولیک ، زالزالک و سولش این جنگل را به مکانی پر طرفدار در میان گردشگران تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که اگر قصد یک جنگل گردی کوتاه مدت را دارید جنگل هلی دار گزینه مناسبی است چرا که تمام زمانی که برای گشت و گذار در جنگل هلی دار نیاز دارید 4 ساعت است.

مسیر پیاده روی در میان جنگلی انبوه و سرسبز

جاهای دیدنی سوادکوه در پاییز

پاییز رویایی ترین فصل برای سفر به سوادکوه است. در این فصل هوا خنک و گاهی کمی سرد است و باران های پاییزی گاه به گاه و رنگ زرد و سرخ و نارنجی که جنگل را مانند یک تابلو نقاشی کرده است می تواند سفر شما را بسیار خاطره انگیز کند. اگر در این فصل به سوادکوه سفر کردید پیشنهاد می کنیم دیدن جاذبه های زیر را در برنامه سفر خود داشته باشید. 

ارفع کوه

یکی از مرتفع ترین کوه ها در میان جاهای دیدنی سوادکوه ارفه کوه یا ارفع کوه است. این کوه ارتفاعی به اندازه 2750 متری داشته که یک مکان بسیار مناسب برای کوهنوردان و ورزشکاران است. ارفع کوه از جاهای دیدنی سوادکوه در فصل پاییز می باشد که می توانید با دیدن آن یک خاطره زیبا از پاییز خود بسازید. این کوه در روستای ارفعده قرار دارد و می توانید در این روستا اقامتی چند روزه داشته باشید. با اجاره خانه روستایی در سوادکوه می توانید چند روزی لذت زندگی روستایی را تجربه کنید. 

نمایی از دشتی سرسبز در کوهپایه و آسمانی آبی و بسیار تمیز به همراه ابرهای سفید پراکنده در آسمان

غار زنگیان

غار زنگیان از جمله مکان های قدیمی و جذاب در سوادکوه است. این غار قدمتی چند میلیون ساله داشته و از پیچیدگی جذابی برخوردار است. برای بازدید از این غار پیشنهاد می کنیم حتما ابزار کوه نوردی و یک راه بلد را با خود همراه داشته باشید.

جنگل انجیلی

جنگل انجیلی یکی از زیباترین جنگل ها در سوادکوه است که در روستای ولیلا قرار گرفته است. این جنگل در فصل پاییز با برگ های زرد و سرخ و نارنجی پوشیده می شود و چشم اندازی رویایی را در مقابل شما قرار می دهد. در این جنگل زیبا که پوشش گیاهی انبوهی دارد از دیدن درختان کهنسالی که شاخ و برگ آن ها در هم گره خورده است شگفت زده خواهید شد. در دل این جنگل زیبا می توانید آبشار و رودهای کوچک و بزرگی را نیز مشاهده کنید. 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و مفیدی از جاهای دیدنی سواد کوه در اختیارتان قرار دهیم. خاطرات و تجربیات خودرا از سفر به هر کدام از این مکان های دیدنی با ما به اشتراک بگذارید. 

نوشتهٔ قبلی
امامزاده قلقلی کجاست؟ | عکس امام زاده قلقلی در گیلان
نوشتهٔ بعدی
آبشار ترز

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست