مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

امامزاده قلقلی کجاست؟ | عکس امام زاده قلقلی در گیلان

امامزاده قلقلی کجاست؟ جریان امامزاده قلقلی چیست؟ این ها سوالاتی است که ممکن است از خود بپرسید و بخواهید ازین امام زاده در استان گیلان دیدن کنید.

استان گیلان در شمال ایران واقع شده و مناظر طبیعی و چشم اندازه های بسیار زیبایی دارد. برخی از جاهای دیدنی گیلان عبارتند از:

  1. شهرستان رشت: بازار اصلی رشت، پل کوثر، خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی شهر، موزه میرعماد، موزه لیگی و …
  2. شهرستان انزلی: سواحل زیبای دریاچه انزلی، کاخ تالش، کاخ کجور، دریاچه حوض سیاه، قلعه رودخان و …
  3. شهرستان لاهیجان: جنگل‌های دشتستان، قلعه رودبار، موزه گلستان لاهیجان، موزه قلعه پیربکران و …
  4. شهرستان تالش : دریاچه آبشارهای ویسادار، بقعه شیخ هلال احمر، قلعه امیرکلا، دریاچه تنگه کورین، سواحل دریای خزر و …

در صورتی که قصد سفر به استان گیلان را دارید می توانید در کنار جاذبه های گردشگری این استان از امامزاده قلقلی گیلان نیز دیدن کنید. در این نوشته تصمیم داریم تا این زیارتگاه را معرفی کنیم.

امامزاده قلقلی در لوشان

اینستاگرام

نام این امام زاده در حقیقت «محمد بن حَنفیه» است. اما در میان مردم محلی با نام عجیب «امامزاده قل‌قلی» یا «غلتان» شهرت پیدا کرده است و حکایتی از آن در میان مردم رواج پیدا کرده است. مردم لوشان معتقدند برای آنکه بتوانند حاجت بگیرند باید مسیری را غلت زنان بروند تا دعایشان مستجاب شود.

اگر قصد سفر به لوشان ، گیلان و یا هرکجای از ایران عزیزمان را دارید ، می توانید از طریق رزرو اقامتگاه در سایت ایران کجاست بهترین خدمات را دریافت نمایید.[/vc_column_text]

[search_form post_type=”accommodation” style=”style2″][/search_form][/vc_column][/vc_row]

امامزاده قلقلی کجاست؟

امامزاده حنیفیه یا قل قلی در جاده ی قزوین- گیلان قرار گرفته و در فاصله ی 15 کیلومتر از شهر لوشان در روستایی بنام بیورزن واقع شده است. در ابتدا سنگ بنای این امام زاده در دوران ال بویه قرار داده شد. اما در زلزله ای که در سال 1368 اتفاق افتاد تخریب وسیعی صورت گرفت. بعدها با بازسازی که صورت گرفت بنای این امامزاده به صورت ساختمانی با نمای آجری و مناره هایی طلایی، در و پنجره های فلزی سبز رنگ و ساختمانی مکعبی شکل در آمد.

از شهر رشت به راحتی می‌ توان به این مجموعه مذهبی دسترسی پیدا کرد. برای بازدید از آن، بهتر است در بهار و تابستان به دلیل آب و هوای ملایم و زیبایی طبیعت، به آن منطقه سفر کنید. امامزاده قلقلی به دلیل فاصله نزدیک به دریا و پوشش گیاهی غنی، از اقلیم مرطوب و سرسبزی برخوردار است.

جریان امامزاده قلقلی

شاید برایتان سوال باشد که بدانید چرا این امامزاده اینگونه میان مردم شهرت یافته است و دهان به دهان حکایت آن چرخیده است. بطوری که گاهی افراد از فرسنگ ها فاصله می آیند تا این امام زاده را از نزدیک زیارت کنند و حاجت خود را بگیرند.

جریان امام زاده قلقلی در گیلان

آنچه که واضح است هیچ سند مکتوبی برای رفتار این قشر از مردم وجود ندارد. اما این طور در میان مردم روایت می شود که در زمان حیات حنفیه، ایشان خود یا توسط فرد دیگری درون چاه افتاده و اسب ایشان طناب را به داخل چاه می اندازد و سپس با غلتاندن خود بر روی زمین، محمد بن حنفیه را بیرون می آورند.

روایت دیگری که در مورد امامزاده قلقلی وجود دارد این است که بین یکی از امامزادگان و کفار درگیری ایجاد شده و در محلی به نام شهیدگاه به ایشان ضربه ای وارد شده و از اسب بر زمین می افتد. سپس غلتان از آن محل به محلی که این روزها امامزاده شده است، دفن می گردد. مردم این منطقه مسیری که این امامزاده غلت زده، می چرخند تا حاجت بگیرند.

بدین شکل که مردم در جلوی ورودی امام زاده دراز کشیده و نیت می کنند و سپس غلت زنان از پله ها پایین آمده و دوباره برمی گردند. مردم معتقدند اگر در مسیری که غلت زدند آسیبی نبینند حاجت خود را گرفته اند.

امامزاده محمد حنفیه در لوشان

این امامزاده در روستای بیورزین در نزدیکی شهر لوشان از استان گیلان واقع شده و از نوادگان امام موسی کاظم می باشد. بنای این بقعه به صورت هشت ضلعی بوده و از سنگ و گچ ساخته شده است.

امامزاده حنفیه در گیلان

وسط صحن یک ضریح بزرگ قرار گرفته که به صورت چوبی و مشبک است و سقف حرم از چهار نورگیر کوچک مشبک برخوردار است. اهالی این منطقه بر این باورند که معجزات زیادی در بقعه متبرکه اتفاق افتاده و برای بسیاری از بیماری ها موثر است.

عکس امام زاده قلقلی در گیلان

امامزاده محمد حنفیه در گیلان

امام زاده بیژن

در روستای «کُپ سفلی» از توابع استان مازندران دو امام زاده به نام «سید محمد» وجود داشته که بعدها به دلیل درخواست مردم، این امام زاده  «بی‌جِن» نام دادند. چرا که فکر می کردند در این مکان جن وجود ندارد. اما با گذر زمان نام آن تغییر کرد و در میان مردم  به «بیژن» شهرت یافت.

امام زاده سید بیژن

نوشتهٔ قبلی
جنگل راش
نوشتهٔ بعدی
جاهای دیدنی سوادکوه

برچسب ها

, , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست