مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جنگل راش

جنگل راشجاهای دیدنی در شهرستان سوادکوه بی شمار است. اما یکی از زیباترین مکان های در این شهرستان جنگل راش سوادکوه است. این جنگل در شهرستان سواد کوه واقع در استان مازندران قرار دارد که از تهران 300 کیلومتر و از جاده فیروز کوه 40کیلومتر فاصله دارد.

این جنگل یکی از دیدنی ترین و زیبا ترین مکان های تفریحی در این شهرستان است. دیدن درختان سر به فلک کشیده، رودخانه های جاری در وسط جنگل، آبشار های پر آب و صدای پرندگان هر کسی را عاشق و دلباخته ی این جنگل زیبا می کند. قدم زدن در میان درختان و شنیدن صدای پرندگان یا حتی دیدن سنجاب هایی که در میان شاخه های درختان در حال بازی کردن هستند یکی از لذت بخش ترین  خاطرات شما در جنگل راش را برایتان به ارمغان می آورد.

 جنگل راش در واقع به منطقه ای چند هکتاری از جنگل های اطراف روستای سنگده شهرستان سوادکوه گفته می شود. جالب است بدانید که در زبان محلی به این منطقه ( مرسی سی) به معنای مکان رشد درخت راش نیز گفته می شود. جنگل راش جزوی از جنگل های هیرکانی شمال کشور است.

جنگل راشدرختان راش

 همانطور که می دانید بیشتر مناطق شمال کشور را جنگل های هیرکانی پوشانده است. بهترین مکان برای رشد درختان راش ارتفاعات 1500 تا 2000 متری است. به همین علت است که در این مناطق هر چه به سمت قله ها نزدیک تر می شوید تعداد درختان جنگل راش هم افزایش پیدا می کنند. البته در جنگل راش درختان دیگری همچون افرا، سردار یا سرخ دار، ملج و توسکا هم وجود دارند. اما در میان تمام این درختان، ارزشمند ترین درخت راش است. در جنگل راش به هر طرف که می روید و نگاه می کنید سایه ای از درختان راش را می بینید. زیرا شاخ و برگ های این درختان آنقدر زیاد است که لقب سایه پسند را به آن داده اند. درخت راش قادر است تا 35 متر رشد کرده و قطر آن به 1.5 متر نیز برسد. عمر این درختان چیزی حدود 200 تا 250 سال است. معمولا درخت راش در سن 60 تا 80 سالگی میوه می دهد. اگر خاک مساعد باشد هر5-6 سال یک بار میوه می دهد و اگر نباشد هر 15 سال یک بار.

اینستاگرام

جنگل راشامکانات تفریحی در جنگل راش

جنگل راش سوادکوه در چند سال گذشته به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است. قدم زن در جنگلی باعمری 40 میلیون سال می تواند یکی از بزرگترین شگفتی های زندگی هر فردی محسوب شود.  پیاده روی، عکاسی ، دوچرخه سواری و جنگل گردی از جمله کارهایی است که می توانید در زمان سفر به جنگل راش از آن ها لذت ببرید. البته، درختان کهن سال با حیوانات زیبایی که در دل آنان زندگی می کنند، هوای مطبوع و دلنشین، وجود گیاهان دارویی وحشی و موارد بسیاری دیگر سبب شده است که این جنگل بکر و دست نخورده باقی بماند. به همین جهت در جنگل های راش سوادکوه امکانات رفاهی وجود ندارد. طبیعت دوستان هنگام سفر به جنگل راش باید با خود لوازم مورد نیاز به همراه پلاستیک زباله را به همراه داشته باشند که علاوه بر لذت بردن از طبیعت از مراقبت از آن هم لذت ببرند.    

 

مکان های دیدنی در جنگل راش

زیبایی های جنگل راش خلاصه در درختان تنومند آن نمی شود و با کمی قدم زدن و جنگل گردی می توانید مکان های زیباتری را که در دل این جنگل جای گرفته اند پیدا کنید.

مناطقی مانند:

  • آبشار اوبن: آبشار اوبن یکی از فراموش ناشدنی ترین آبشار های شما کشور است. فاصله ی این آبشار از خود جنگل حدود 40 کیلومتر است.  این به این معنا است که، آبشار اوبن در انتهای جنگل جای گرفته است. برای رسیدن به این آبشار شما باید یک مسیر طولانی و زیبا را طی کنید و بعد از لذت بردن مسیر به نهایت لذت که دیدن آبشار است برسید. زمانی که آب از آن ارتفاع در حالی که برایتان دست تکان می دهد از سخره های پوشیده از خزه  پایین می آید و هر بیننده ای را مدهوش می کند.
  • دشت بندین: برای اینکه این دشت زیبا را ببینید باید از کنار درختچه های ازگل وحشی و زرشک عبور کنید و در دامنه قله خرونرو به تماشای دشت زیبا و سرسبز بندین بنشینید.
  • قله های خرونرو: قله های خرونرو یکی از دیدنی ترین قله های شهرستان سوادکوه است؛ که در انتهای جنگل راش قرار گرفته است. ارتفاع این قله نزدیک به 3620 متر بوده و یکی از قله های مورد علاقه ورزشکاران برای کوه نوردی است.
  • رصد خانه آلاشت: برای بازدید از این رصد خانه باید زمان بازید آن را از سایت این مجموعه جویا شوید.
  • چشمه تلارسرون یا تلارسربند: این چشمه در کنار قسمت جنوبی روستای سنگده در میان درختان راش و ممرز جای گرفته است و یکی از دلنشین ترین چشمه های جنگل راش است.
  • دریاچه شورمست: در میان انبوهی از درختان راش دریاچه شورمست خود را در دل این جنگل زیبا جای داده است. این دریاچه در نزدیکی شهر پل سفید در شهرستان سواد کوه است. مسیر رسیدن به این دریاچه بسیار آسان بوده و در اطراف آن امکانات رفاهی فراوانی قرار دارد.

جنگل راشبهترین زمان سفر به جنگل راش

دبهترین زمان سفر به جنگل از نظر هر فردی متفاوت است. شاید بخواهید جنگل راش را در فصل بهار ببینید، فصلی که  درختان به تازگی جوانه زدند ، رودخانه ها پر آب شده اند و دوباره می توانید صدای  سرازیر شدن آب را از آبشارها بشنوید یا حتی تابستان باشد در حین قدم زدن از میان درختان راش، سو سوی نور خورشید را از لابه لابه ی برگ درختان تماشا کنید؛ حتی ممکن است پاییز را دوست داشته باشید. زمانی که جنگل راش از جنگلی سرسبز به سمت جنگلی رنگارنگ رفته و سرتاسر خود را رنگ پاشیده ودر آخر شاید زمستان را بپسندید. زمانی که جنگل راش همچون عروسی لباس سفید  به تن کرده است و در انتظار دامادی است که هیچ گاه نمی آید.

در این صورت زیبایی جنگل در هر فصلی بیشتر می شود تنها باید عاشق باشید تا بهترین فصل را برای دیدن امتحان کنید.

 

مسیر رسیدن به جنگل راش

جنگل راش در استان مازندران، بخش دودانگه ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده است. البته این جنگل از یه سمت به ساری و از سمت دیگر به شهرستان سواد کوه وصل می شود. برای رسیدن به جنگل راش:

از تهران به سمت جاده فیروز کوه حرکت کنید و بعد از اینکه پل ورسک را پشت سر گذاشته اید در ابتدای پل سفید به سمت شورمست حرکت کرده و قبل از اینکه به پمپ بنزین برسید از خروجی سمت راست وراد شوید و به مسیر خود ادامه دهید تا به فلورد برسید. در ابتدای جاده خانقاه به چپ بپیچید و همین مسیر را ادامه دهید تا به روستای سنگده برسید. از مسیر پیاده روی جنگل راش تا روستای سنگده حدود 10 کیلومتر جاده خاکی است. پیاده در این مسیر یک ساعت راه است و با ماشین های نیسان، یا شاسی بلند نیم ساعت.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی از جنگل راش واقع در سوادکوه در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با سفر به این جنگل زیبا خاطرات دلنشینی را تجربه کنید.

حتما نظرات خود را در مورد سفر به  با ما در میان بگذارید.

 

نوشتهٔ قبلی
زیباترین ییلاق سوادکوه
نوشتهٔ بعدی
امامزاده قلقلی کجاست؟ | عکس امام زاده قلقلی در گیلان

برچسب ها

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست