مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان ،دژ رودخان یا قلعه حسامی که متعلق به دوره سلجوقیان است در 30 کیلومتری شهر فومن واقع است. قلعه رودخان بزرگترین قلعه‌ی آجری در ایران محسوب می‌شود.

قلعه رودخان

 

اگر قصد سفر به هرکجای ایران را دارید اقامت خود را به تیم مجرب ایران کجاست بسپارید.

اینستاگرام

[search_form post_type=”accommodation” style=”style2″][/search_form]

مساحت قلعه رودخان حدود 2.6 هکتار مترمربع است و دیواری به 1500 متر دارد. 65 برج نگهبانی برای محافظت از این قلعه وجود دارد.

برای آنکه وارد قلعه رودخان شوید لازم است 935 پله از روستا رودخان بالا بروید به همین دلیل به قلعه رودخان 1000 پله نیز گفته میشود.

قلعه تاریخی رودخان

در کناره قلعه رودخانه‌ای به همین اسم قرار گرفته و قبل از اینکه پله‌های طولانی را بالا بروید رستوران و غذاهای محلی زیادی هست که میتوانید غذاها و خوراکی هایشان را امتحان کنید. نان‌های محلی و کلوچه فومن، آلوچه و لواشک و دست بافته‌های زنان فومنی، پایین این منطقه وجود دارد که بسیار دیدنی است.

بازارچه قلعه رودخان

 

برخی کارشناسان براین باوراند که این دژ متعلق به دوره ساسانیان و مقارن با حمله اعراب به ایران است. تاریخ بازسازی‌اش را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. تجدید بنا شده و به عنوان یکی از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان الموت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بر روی کتیبه سر در ورودی این قلعه که هم اکنون در موزه رشت نگهداری می شود حک شده “این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین تجدید بنا شده‌ است”.

یک پژوهشگر لهستانی در سال 1380 میلادی هنگامی که مشغول انجام تحقیقات در گیلان بود برای نخستین بار قلعه رودخان را دید و در یادداشت‌های خود موقعیت آن را به ثبت رساند. او در مورد قلعه رودخان نوشته است: « دژی است بر بالای کوهی در قسمت علیای رودخانه‌ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم است و بر کتیبه سردر ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است».

قلعه رودخان فومن

در زبان تالشی به این بنا «قلعه رخون» می‌ گویند و نام «قلعه رودخان» که نام رسمی این مکان بوده، مترادف فارسی نام بومی آن است. دلیل نامگذاری این دژ به نام قلعه رودخان و یا همان قله رخون، این بوده که در کنار رودخانه‌ی رخون بنا شده است. قلعه رودخان به معنای قلعه‌ای است که در کنار رودخانه قرار دارد.

این دژ در برهه‌های مختلف تاریخ دارای نام‌های متفاوتی بوده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قلعه‌ی هزارپله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال اشاره کرد.

قلعه رودخان

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ قبلی
کوه اسپیناس
نوشتهٔ بعدی
آبشار لاتون گیلان

برچسب ها

, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست