مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

موزه فسیل شناسی مراغه

موزه فسیل شناسی مراغه یکی از جاذبه های دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی است.

اگر تصمیم دارید به مراغه و یا سایر نواحی ایران سفری داشته باشید می توانید از طریق سایت گردشگری ایران کجاست اقدام به رزرو اینترنتی محل اقامت مورد نظر خود کنید.

شهر مراغه داری یکی از بهترین مناطق فسیل شناسی جهان را دار كه فسیل های متنوعی از پستانداران منقرض شده را در خود جای داده است. این منطقه از سالیان بسیار دور مورد توجه فسیل شناسان، دیرین شناسان و زمین شناسان داخلی و خارجی بوده است و در مراحل مختلف كاوش های فسیل شناسی، فسیل های ارزشمند و منحصر به فردی از این منطقه یافت شده است. از این رو این منطقه دارای فسیل های یکی از بی نظیرترین مناطق فسیل شناسی دنیا به شمار می رود کل  وسعت این منطقه به 40هزار هكتار می رسد كه مساحتی برابر 1026هكتار آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی- ملی فسیلی مراغه حفاظت می شود. همچنین در چندین سال گذشته انواع بهترین فسیل های مهرداران کشف شده است. و حفظ این فسیل ها نیز به عهده سازمان محیط زیست می باشد.

فسیل

فسیل

اینستاگرام

در پی مطالعات انجام شده فسیل شناسی و مقایسه نمونه های یافت شده با برخی نقاط جهان نشان می دهد بعضی از گونه های موجود در مراغه امروزی مربوط به قاره آفریقا نیز بوده است برای مثال گونه های از فسیل فیل ها یافت شده مربوط به فیل های افریقایی هستند که نشان دهنده آن است گونه و نسل اولیه فیل ها در این منطقه شکل گرفته است و بعد ها به قاره های دیگری مهاجرت کرده اند.

برخی از محققان و زمین شناسان بر این باور اند که فعالیت آتشفشانی كوه سهند و انتشار گازهای سمی و گوگردی ناشی از آتشفشان باعث مرگ و میر دسته جمعی گونه ها شده است. در نهایت خاكستر حاصل از آتشفشان سهند باعث حفظ بقایای جانوران و فسیل های فعلی شده است. قابل ذكر است گل سنگ های دربرگیرنده فسیل ها، از نوعی سنگ آتشفشانی تغییریافته هستند و حالت سفالی دارند.

فسیل

فسیل

پس از گذشت 27 سال مطالعه زمین شناسی و فسیل شناسی توسط دفتر تنوع زیستی و سازمان حفاظت محیط زیست در وسعتی برابر هزار متر مربع در لایه های استخوان دار دوباره از سر گرفته شد. در موزه صحرایی به نام گرگ دره مراغه فسیل هایی از گوشتخواران و علفخوارانی مانند گاوسانان، فیل ها، آرواره های زیرین زرافه، كرگدن و اسب به صورت طبیعی و بدون دست خوردگی نگهداری می شوند.

از مهمترین ویژگی های منطقه فسیل شناسی مراغه می توان به گونه های زیاد و فراوانی گونه ها این منطقه اشاره کرد.

هنوز طبق نظریه زمین شناسان این منطقه برای کسب اطلاعات زمین شناسی و فسیل شناسی به زمان زیادی نیاز دارد زیرا اطلاعات فعلی از این منطقه سطحی و مقدماتی است.

فسیل

فسیل


فسیل

فسیل

 

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز بخوانید:

موزه سنگ نگاره های مراغه

موزه ایلخانیان مراغه

معبد مهر مراغه

 

 

موزه فسیل شناسی مراغه

 

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

 

نوشتهٔ قبلی
مسجد صفی قدیمی ترین مسجد رشت | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
گویجه قلعه مراغه

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست