مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه یکی از جاذبه های دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی است.

،اگر تصمیم دارید به مراغه و یا سایر نواحی ایران سفری داشته باشید می توانید از طریق سایت گردشگری ایران کجاست اقدام به رزرو

اینترنتی محل اقامت مورد نظر خود کنید.

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه

اینستاگرام

معبد مهر مراغه از بی نظیر ترین بنا های تاریخی کشور است که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. مراغه یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران است و زمانی مرکزحکومت مغولان بوده است. در شهرستان مراغه روستایی به نام ورجوی وجود دارد که قدیمی ترین بنا ها را در خود جا داده است و دارای حفاری های زیادیمی باشد.

 

معبد مهر در ۶ کیلومتری جنوب شرقی مراغه قرار گرفته است. این معبد که به‌ معبد مهرِ ورجوی نیز شهرت دارد و در روستای ورجوی واقع شده و  گردشگران برای بازدید از این روستا و معبد آن باید مسیری نیم ساعته را در جاده‌های روستایی طی کنند.

کلمه میترا یا همان مهر به معنی عهد و پیمان آمده است. آیین مهر  یا مهرپرستی بسیار پیش از زرتشت در سرزمین ایران رواج داشته و آیین مهر پرستی به طور بسیارعجیبی بر تفکرات ایرانیان در طول تاریخ اثر گذار بوده و در بعضی از آیین های فرهنگی پس از اسلام نیز در ایران وجود دارد.

شرایط آب و هوایی روستا ورجوی همانند مراغه سرد و مرطوب است و بارش زیادی را در آن شاهد هستیم.

 

 

معبد مهر مراغه هنوز دارای ابعاد ناشناخته بسیاری است اما بر اساس پژوهش هایی که انجام شده است این معبد مربوط به آیین مهرپرستی بوده و در طول تاریخ تغییراتی نیز در ساختار و البته شیوه استفاده از آن صورت گرفته است. در زمان باستان به‌ محل نیایش مهرپرستان مهرابه می گفتند.در واقع لحظه‌ای که نور خورشید بر روی سنگ‌آبه‌ی مرکزی معابد مهر قرار می‌گرفت را مهرابه می گفتند و به ظهور آناهیتا اشاره داشته است. این لحظه که در آن به نیایش پرداخته میشد، هنگام ظهر و طلوع و غروب آفتاب بوده است. به همین علت است که پس از اسلام نیز به محل برگزاری نماز محراب گفته می شود که در اصل  از همین کلمه‌ی مهرابه برداشت شده است. مهرپرستی آیینی ایرانی بوده که نور نمادی از آن بوده است و در دوره‌ای به اروپای غربی نیز نفوذ کرد.

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه

معبد مهر در زیر زمین بنا شده و جز ورودی های است که ساختار سراشیبی دارد، و هیچ راه دیگری ندارد. طاق‌ها و واحد‌های مختلفی که در پیرامون تالار بزرگ این معبد وجود دارد نشان می‌دهد که معبد مهر مراغه یکی از بزرگترین معابد از نوع خود بوده است. از آن‌جایی که مشخصه معماری در دوران هخامنشی به‌صورت سطوح مسطح و راست گوشه و بدون خطوط منحنی بوده، می‌توان فهمید که این بنا مربوط به‌ دوره اشکانیان است، چون که فضاهای مختلف این بنا دارای عناصر خمیده است. باید توجه کرد که دلیل تغییر معماری و پیشرفت‌های به‌وجود آمده،پوشش طاق متناسب با مصالح آن دوران بوده است.

معبد مهر مراغه ساختار  پیچیده‌ای دارد که قدم زدن درون آن حال و هوای عجیبی به انسان می دهد و عبور از راهرو‌های کوچک آن می‌تواند بیان گر  چندین هزار سال گذشته باشد. در حال حاضر کابرد این معبد در ایام محرم است و در این معبد مراسم عزاداری برای سید الشهدا انجام برگزار می شود  و بعد از سینه‌زنی و مراسم مشابه، شاهد پخش نذری در این مکان هستیم. در واقع این مورد در حال حاضر تنها کاربردی است که معبد مهر در کنار جنبه گردشگری و تاریخی دارد.

متاسفانه امروزه معبد مهر مراغه مورد بی‌ توجهی  از لحاظ شرایط طبیعی و انسانی قرار گرفته و شرایط چندان مناسبی ندارد. این معبد به‌دلیل نفوذ آب‌های زیرزمینی در حال تخریب است، اما همچنان تلاش برای ترمیم آن ادامه دارد. سازمان میراث فرهنگی همچونان در تلاش است تا با استفاده از مطالعات ژئوفیزیک و انتشار امواج لیزری، تا عمق ۱۰ متری زمین را در این منطقه تصویربرداری کند و به‌بخش‌های دیگر این معبد نیز پی ببرد.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید

گنبد سرخ مراغه

گنبد کبود مراغه

رصد خانه مراغه

نقشه مسیر دسترسی به معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
موزه سنگ نگاره های مراغه
نوشتهٔ بعدی
همه چیز درمورد موزه رشت | تصاویر

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست