مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

قله شاهدژ | غار کالم مال | بهشت صخره نوردان

قله شاهدژ کجاست؟ غار کالُم مال کجاست؟

قله شاهدژ یکی از جاذبه های توریستی شهر کیاسر است . وجود نعمت های طبیعی همچون: قله ای با پوشش ترکیبی صخره ای_جنگلی، آبگیرهای سادوا و قارچال، یخچال های طبیعی و گونه های گیاهی جنگل های هیرکانی و… به بهشت صخره نوردان معروف است که واقع در دهستان چهاردانگه‌ی بخش چهاردانگه شهر کیاسر از توابع شهرستان ساری استان مازندران است، که با ۲۸۰۳ متر ارتفاع، بلند ترین قله شهرستان ساری ، شاهدژ محل مناسبی صخره نوردی است، ارتفاع ۵۰۰ متری قله سنگی آن که با زاویه‌ای ۹۰ درجه محیط مناسبی برای صخره‌ نوردی، سنگ‌نوردی است.

قله شاهدژ _ کیاسر

قله شاهدژ _ کیاسر

در روزهاي خنك تابستان ، مه غليظ دامنه‌هاي آن را مي‌پوشاند اگر بر بلنداي شاهدژ و كوه‌هاي مشرف به آن ايستاده باشي، دريايي از مه را در زير پاي خود خواهي ديد، در بامدادان كه اشعه طلايي خورشيد بر يال سفيد شاهدژ مي‌تابد و يا وقتي كه در زمستان، قله و دامنه آن از برف سفيد پوش شده و تشخيص آنها غير ممكن است، قله شاهدژ در شمال روستاي بالاده قرار دارد و در واقع سمبل و نماد اين روستاست كه از سطح دريا 2802 متر ارتفاع دارد. در پنج كيلومتري روبروي شاهدژ رشته ‌كوه مرتفع 288۱ متري « چهارنو » با دامنه‌هاي پوشيده از جنگل كهنسال با درختاني بلند و تنومند قرار دارد كه مرز ميان استان‌هاي مازندران و سمـنان محسوب مي‌شود. در ميان دو رشته‌كوه چهارنو و شاهدژ كه همچون دره‌اي عميق و پهناور است روستاهاي پايين‌ده ، قلعه ، تيله‌بُن ، واوسر و بالاده جاي گرفته‌اند. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیواره جنوبی سنگی سفید و براق، در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین، دیدگان را به خود معطوف می‌دارد و کمی پایین‌تر از جنگل و در شیب دامنه‌های جنوبی آن، زمین‌های زراعی کشاورزان و چراگاه پرعلف و گله‌های دامداران به چشم می‌خورد و در هر گوشه‌ای از دامنه پرمهر آن، چشمه‌های زلال و خنک جاری است که یکی از سرچشمه‌های رود تجن محسوب می‌شود. دامنه‌های شرقی، شمالی و غربی شاهدژ که مشرف بر روستاهای عالی‌کلا، لنگر و جمال‌الدین‌کلا است، دارای پوشش گیاهی جنگل و علفزار با شیب تند بوده و در قسمتی از دامنه شمالی، با انباشت برف و یخ در چاله‌ای عظیم که در طول سال همچنان برودت خود را حفظ می‌کند یخچالی طبیعی به‌وجود آمده‌ است . در بالای قله که زمینی صخره‌ای و سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی و در حدود یک هزار متر مربع است، نشانه‌هایی از دژ و اماکن مسکونی باستانی به چشم می‌خورد که امروزه جز تکه‌های خشت و سنگ‌چین خرابه‌هایش، چیزی از آن باقی نمانده‌است.  

جاذبه توریستی مشابه :

اینستاگرام

قله خرونرو

قله ارفع کوه

آبشار و غار چرات

غار  کیجاک چال

غار زنگیان

گروه کوهنوردان چکاد ساری در حال صعود به قله شاهدژ _ کیاسر

گروه کوهنوردان چکاد ساری در حال صعود به قله شاهدژ _ کیاسر

قله شاهدژ و باورهای اساطیری

بومیان روستاهای اطراف شاهدژ معتقدند که بر بلندای شاهدژ، پادشاهانی زندگی می‌کردند و بر همین اساس نام قله به «شاهدژ» معروف شده‌است، از جمله مكان‌هاي اساطيري ديگر در اين منطقه صحراي « تِركاچال » در دشت‌های جنوب شرقي شاهدژ و حوالي روستاي واوسر است كه آنجا را محل به قتل رسيدن سهراب و سياوش مي‌دانند و از خون سیاوش گياه پرسياوشانبه فراواني در اين منطقه روييده است. « سياوش فرزند كيكاووس بود. بنابر روايات كهن ، فرّ كياني چندگاهي به سياوش پيوسته بود و مانند همه كيان خود ، چالاك و پرهيزگار و بزرگ‌منش و بي‌باك بود، سرانجام افراسياب فرمان قتل سياووش را صادر كرد و خون شاهزاده ی پاکدامن بر زمين ريخت.

بهشت صخره نوردان یعنی زیبایی ها و عجایب قله شاهدژ ، غار کالُم مال، آبگیرهای سادوا و قارچال

شاهدژ محل بسيار مناسبي براي عاشقان طبيعت بكر و مشتاقان صخره‌ نوردي است، ارتفاع 500 متري قله سنگي آن كه با زاويه‌اي 90 درجه قد برافراشته است. مناطق اطراف قله شاهدژ دارای پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، اسفنج، و گونه های فراوانی از گیاهان وحشی است . حیات وحش آن شامل پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک،عقاب، شاهین، بلبل کرکس،هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشکها , همچنین سایر حیات وحش منطقه عبارتند از خرس , شغال , گرگ ,روباه ,جوجه تیغی , خوک و گرازهای وحشی , پلنگ ,گوزن, عقرب. غار «کالم‌مال» یکی از غارهای شاهدژ است که در ۲۰۰ متری شیب دامنه شرقی قله در میان تخته‌سنگ‌های بزرگ به صورت چاهی عمیق درآمده‌ است. ورودی غار به صورت دهانه چاهی به قطر ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر در سطح زمین و در میان تخته سنگ‌ها قرار دارد که یک انسان به سختی وارد آن می‌شود. از ورودی غار تا کف آن در حدود ۳ متر ارتفاع داشته و کف آن در حدود ۱۲ تا ۱۵ متر مربع است.

دهانه غار کالم مال _ کیاسر

دهانه غار کالُم مال _ کیاسر

سقف مرتفع غار پوشیده از بلورهای آهکی (استلاگتیت) بوده و کف آن از خاک و سنگ‌های آهکی است . در داخل غار فضای بزرگی به سوی شمال شرقی و شیبی تند به سوی پایین قرار دارد که به علت تاریکی مطلق و لغزنده بودن، بدون وسایل مجهز غارنوردی امکان ادامه مسیر وجود ندارد.

آبگیر سادوا در ارتفاعات شاهدژ _ کیاسر

آبگیر سادوا در ارتفاعات شاهدژ _ کیاسر

آبگیرهای سادوا و قارقچال همچون دو نگین فیروزه ای در مسیر صخره نوردان و گردشگران در نزدیکی قله شاهدژ، جاذبه ای برای رفع تشنگی و عکسبرداری است . 

آبگیر قارقچال در ارتفاعات شاهدژ _ کیاسر

آبگیر قارقچال در ارتفاعات شاهدژ _ کیاسر

بالاي قله كه زميني صخره ای و سرسبز و نيمه‌هموار با پوشش علفي و در حدود يك ‌هزار متر مربع است، نشانه‌هايي از دژ و اماكن مسكوني باستاني به چشم مي‌خورد كه امروزه جز تكه‌هاي خشت و سنگ‌چين خرابه‌هايش، چيزي از آن باقي نمانده است كه غارتگران ميراث فرهنگي نيز هر روز جايي از آن را مورد هجوم حفاري‌هاي كور خود قرار مي‌دهند. درباره ی غار كالُم‌مال، مستند تلویزیونی ایران زمین از شبکه 3 تلویزیون ایران در سال 77 – 1376 و پس از آن شبكه ماهواره‌اي جام جم پخش شده است.

نمایی زمستانی از بالاده و شاهدژ _ کیاسر

نمایی زمستانی از بالاده و شاهدژ _ کیاسر

آدرس و راه دسترسی به قله شاهدژ و غار کالم مال

از سمت ساری : جاده آسفالته ساري به كياسر (در حدود 45 كيلومتر) قبل از كياسر از سه ‌راهي « قهوه‌خانه دارپِشت » به طرف جنوب از جاده آسفالته راه خود را كج كرده _ بعد از گذر از كنار روستاي خُلرد، روستاي ايلال و آغوزگاله (حدود 30 كيلومتر) كه از ميان دره‌ها و جنگل‌هاي زيبا مي‌گذرد، به بالاده می رسيد.
از سمت استان‌هاي جنوبي مازندران باشند ( تهران و سمنان و…) بعد از عبور از شهرهاي سمنان، مهدي‌شهر (سنگ‌سر) و شهميرزاد از جاده آسفالته سمنان ـ كياسر، به فولادمحله (45 كيلومتر) مي‌رسند و پس از عبور از فولادمحله ( 8 كيلومتر) در سه ‌راهي بالاده و از جاده خاكي ( 15 كيلومتر ) به روستاهاي واوسر ، تيله‌بن و سپس بالاده مي‌رسید و سپس به قله شاهدژ

 مطالب خواندنی پیشنهادی : 

پارک ملی کیاسر

جنگل های قائم شهر

روستای اَتو

امام زاده یوسف رضا و چنار چهارصد ساله

روستای ساروکلا ( آب بندان ساروکلا) 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
پارك ملي كياسر | تصاویر گردشگری | آدرس و راه دسترسی
نوشتهٔ بعدی
چشمه های رنگارنگ باداب سورت | عکس

برچسب ها

, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست