مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

غار کیجاک چال | تصاویر | مسیر دسترسی کیجاک چال

 

غار کیجاک چال کجاست؟

غار کیجاک چال غاری زیبا و از جاذبه های طبیعی شهرستان سوادکوه استان مازندران است. این غار روی دیواری شصت متری که ارتفاع آن از زمین حدودا بیست و سه متر می شود واقع شده است. جنس این دیوار از آهک است. این دیوار شصت متری به شکل یک کلاهک است. این طور به نظر می رسد که انگار دهانه غار در زیر نقاب کلاهک قرار گرفته است. این نقاب چهار و نیم متر طول دارد. زیر دهانه غار نیز محوطه ای دیده می شود که آن هم به شکل یک کلاهک است. 

غار کیجاک چال

از سقف تا کف این غار حدودا هفت متر فاصله وجود دارد. عمق این غار زیاد نیست اما نمای درونی آن در عین کوچکی و سادگی زیباست. درون این غار  یک تالار بیضی شکل قرار دارد. طول این تالار حدود دوازده متر و عرض آن حدودا ده متر می باشد. در کنار این تالار نیز دو اتاق با اندازه های متفاوت خواهید دید. اتاق بزرگتر در شمال غار و اتاق کوچکتر در جنوب فضای داخلی غار قرار گرفته است. اتاق شمالی دارای طولی به اندازه  شش متر و عرض آن حدودا هفتاد و پنج و چهار دهم متر می باشد. اتاق جنوبی نیز که اتاق کوچکتر می باشد دارای طول پنج و نیم متر و عرض ده و چهار دهم متر می باشد. بین این دو اتاق یک دیوار وجود دارد که آن ها را از هم جدا کرده است. دیوارها حدود شصت و پنج سانتی متر قطر دارند. مصالح به کار رفته در ساخت این اتاق ها سنگ و گلی بسیار سفت از جنس خاک رس است. سقف ها هم با چوب تنه درختان جنگلی تیر کشی شده است. ورودی هر دو اتاق هم در ایوان جلوی دهانه غار می باشد. باید توجه داشته باشید که برای دسترسی به این غار حتما باید تجهیزات کامل به همراه داشته باشید تا بتوانید داخل آن شوید.

اینستاگرام

این طور به نظر می رسد که غار کیجاک چال به دوره ساسانی مربوط می شود و در آن دوره از این غار به عنوان دژ دفاعی اسپهبدان استفاده می شده است. از این نظر این غار مانند غار اسپهبد خورشید می باشد.

افسانه ی پری زاده ای در غار کیجاک چال

این افسانه سالیان سال است که در بین مردم بومی نقل می شود. می گویند دختری پری زاده از ترس آدمیان در این غار پنهان شده بود و به کار بافندگی مشغول بوده است. جالب است بدانید که حتی چوب های دستگاه بافندگی هم در دهانه این غار دیده شده است. روزی چوپانی از اهالی شهمیرزاد گوسفندانش را برای چرا به نزدکی این غار می برد و این پری زاده را می بیند و در همان نگاه اول عاشق او می شود. هر روز چوپان به نزدیکی غار می رود و برای جلب توجه دختر پری زاد نی می زند. در آخر هم دختر پری زاد عاشق او می شود. پری زاده به کنار چوپان می رود و سر بر شانه او می گذارد. چوپان عاشق هم که دیگر صبر و قرار نداشت از او کام می گیرد. دامن پری زاده به خون آلوده می شود و چوپان او را برای طهارت به چشمه ای در پایین غار می رساند . از این خون چند قطره به زمین می چکد و می گویند همین خون باعث سرخی رنگ قسمتی از دامنه کوه شده است. جالب است بدانید این چشمه هنوز هم به نام پری چشمه یا پرو چشمه مشهور است. سرانجام پری زاده به همراه چوپان می رود و آن ها سالیان سال با هم زندگی می کنند. جالب توجه است که در شهمیرزاد تیره ای به نام اپری زندگی می کنند که بومیان اعتقاد دارند آن ها از نسل پری زاده و چوپان هستند.

مسیر دسترسی به غار کیجاک چال

این غار زیبا روبروی پادگان ارتش در دوآب سوادکوه و در ده کیلومتری جنوب پل سفید قرار گرفته است. این غار در ارتفاعات  مشرف به روستایی به نام پیت سرا واقع شده است.

غار کیجاک چال

 پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم ببنید : جنگل های هیرکانی ، پارک جنگلی جوارم

نوشتهٔ قبلی
غار زنگیان کجاست | مسیر دسترسی غار زنگیان | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
تپه های باستانی قائم شهر | تپه گردکوه جمنون | تپه طالقانی | تپه دینه کفشگر کلا

برچسب ها

, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست