مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای خرمکوه در استان گیلان

روستای خرمکوه در استان گیلان واقعدر نیمه شرقی رودبار است که در بخش عمارلو قرار گرفته است. این روستا 20 کیلومتری شمال شرقی جیرنده قرار گرفته و 52 کیلومتری لوشان میباشد. مردم این روستا با گویش زیبای تاتی سخن میگویند و با فروش گردو، گندم، جو و محصولات دامی مانند پنیر، کره، دام و… زندگانی خود را میگذرانند.

روستای خرمکوه در استان گیلاناگر قصد سفر به لوشان ، گیلان و یا هرکجای از ایران عزیزمان را دارید ، میتوانید از طریق رزرو اقامتگاه در سایت ایران کجاست بهترین خدمات را دریافت نمایید.

 
[search_form post_type=”accommodation” style=”style2″][/search_form]

مصالح و بافت بکار رفته در معماری روستای خرمکوه حاکی از تاریخ و قدمت تاریخی این شهر است. شما میتوانید خانه هایی با مصالح خشت خام، سنگ، چوب، ملاط، کاهگل در آن دیده و از محوطه ی استقراری قلع کوتی یا قبرستان کاکول‌سر، بره‌سر و بیلیش دیدن کنید که از نظر باستان شناسی ارزش والایی دارد.

عکس روستای خرمکوه گیلان

محصولات روستای خرمکوه در گیلان

از جمله محصولاتی که در این روستای زیبا در نزدیکی املش دیده میشود میتوان به گردو، انگور، زالزالک، تمشک، گوجه‌سبز، آلبالو، هلو، ‌سیب گلاب و… اشاره کرد. همچنین از جمله صنایع دستی روستای خرمکوه ، نمدمالی، لحاف‌دوزی، ‌آهنگری، جوراب‌بافی میباشد.

اینستاگرام

جاذبه های دیدنی روستای خرمکوه عمارلو

این روستای زیبا یکی از غنی ترین روستاهای شهرستان رودبار است و چشمه های قل قله خولشکوه ، بیلش ، ییلاق زیبا ، آب معدنی پوسرا شمشارود و تویلارود در این شهر طرفداران زیادی به خود جذب کرده که برای استفاده از آب و هوای این منطقه زیبا به آن سفر میکنند.

جاهای دیدنی خرمکوه گیلان

ادرس روستای خرم کوه

برای دسترسی به روستای خرمکوه میتوان از این مسیرها استفاده کرد:
۱) رودبار، لوشان، جیرنده، آیینه‌ده، یکنم، خرمکوه به فاصله ۷۵ کیلومتر۲) قزوین به خرمکوه از مسیر انبوه به فاصله ۹۰ کیلومتر

3) رستم‌آباد، بره‌سر، خلشکو، کلیشم، خرمکوه به فاصله ۷۰ کیلومتر

۴) سیاهکل،‌ دیلمان، پیرکوه، جلیسه، خرمکوه به فاصله ۱۰۰ کیلومتر

اداب و رسوم مردم روستای خرمکوه

شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از مراسم‌های آیینی این روستا خواستگاری است. در این مراسم یکی از بزرگان خانواده داماد به خانه دختر رفته و بعد ازبیان موضوع خواستگاری و فرصت چندروزه و در نهایت گرفتن جواب مثبت و موافق آنها، مرحله اول که نشان‌گذاری است آغاز می‌شود.

 

خرمکوه عمارلو

بعد از چند روز  یک دستمال ابریشمی قرمز، یک پیراهن یا شلوار سنتی، یک انگشتر نقره و مقداری شیرینی و شکلات و نان برنجی و کشمش و نخود (نخودچی) را در یک سینی بزرگ که در اصطلاح محلی به آن مجمع یا طبَخ می‌گفتند گذاشته و مادر یا خواهر داماد یا یکی از کسانی که به داماد خیلی علاقه دارد، حمل کرده و به منزل  عروس خانم می‌بردند. در این مرحله داماد آنها را همراهی نمی‌کرد و در خانه می‌ماند.

در مراسم شیرینی‌خوران هم چند نفر از بزرگان و فامیل را جمع می‌کردند یعنی عروس فامیل‌های مربوط را در منزل خودشان و داماد هم همین طور، بعد به منزل عروس می‌رفتند. بعد از شام ابتدا دُرم یا دُرمیه یا شیربها را مشخص کرده که در قدیم معمولاً ۵۰۰ تا پنج هزار تومان بود که از طرف خانواده داماد تحویل خانواده عروس داده می‌شد تا با آن فرش، صندوق چوبی و… بخرند. معمولاً مهریه در قدیم پنج یا ۱۰ تومان بود ولی امروزه از مرز سه یا چهار میلیون تومان هم فراتر می‌رود.

نقشه روستای خرمکوه

بعد از اتمام مساله، کاغذی معروف به خط‌رفت می‌نوشتند که در آن مهریه، شیربها و… معین می‌شد و معتمدان هم آن را امضا می‌کردند و پس از فرستادن صلوات می‌گفتند قرارداد «تمام‌به» یعنی قرارداد تمام شد. پس از آن کله‌قندی را که از قبل دور آن پارچه پیچیده شده ، یکی از ریش‌سفیدها می‌شکستند و تکه کوچکی از قند را به داماد می‌دادند و هدیه می‌گرفتند. این هدیه معمولاً شامل پیراهن، حوله بزرگ یا پول بود. شکستن کله قند که به عنوان پایان نوشتن قرارداد ازدواج و از طرفی شروع این وصلت با قند و شیرینی است به این باور که زوجین دارای زندگی شیرینی باشند.

روستای خرمکوه گیلان

همچنین بخوانید:

امام زاده قلقلی

پل خشتی لوشان

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
پل خشتی لوشان | تصاویر پل خشتی لوشان
نوشتهٔ بعدی
جاهای دیدنی صومعه سرا گیلان + تصاویر | راهنمای سفر به صومعه سرا

برچسب ها

, , , , , , , , ,

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • امان الله زمانزاده
    2020-01-26 4:18 ق.ظ

    من عاشق وطنم هستم هرروزلحظه شماری میکنم به امیداینکه کی بشه برگردم به محل خودم دیونه شدم خداکنه اون روزخیلی زودبرسه میخوام برگردم به زادگاه خودم ملک واملاک پدرم روآبادکنم ویکروزازعمرباقیست برمیگردم وطنم پاره تنم دوستت دارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست