مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جاهای دیدنی صومعه سرا گیلان + تصاویر | راهنمای سفر به صومعه سرا

صومعه سرا بعنوان یک شهر زیبا که در 25 کیلومتری رشت قرار گرفته ، محل مناسبی برای مسافرت میباشد. این شهر از قدیم یکی از روستاهای کسماء بشمار میرفته و نام آن از عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری ، شیخ عبدالله صومعه میاید.

صومعه سرا در کنار جاذبه های گردشگری که دارد ، از جذابیت های تاریخی نیز بهره مند است که ما دراینجا به انها اشاره خواهیم داشت. سوماسرا اصطلاحیست که بین مردم این منطقه رایج است و بجای صومعه سرا بکار میبرند.

اگر قصد سفر به صومعه سرا ، گیلان و یا هرکجای از ایران عزیزمان را دارید ، میتوانید از طریق رزرو اقامتگاه در سایت ایران کجاست بهترین خدمات را دریافت نمایید.

چگونه به صومعه سرا برویم؟

ابتدا باید وارد جاده قزوین رشت شوید، سپس از جاده رشت-آستارا وارد شده و بعد از گذشتن از بازارجمعه به مقصد برسیم. 37 کیلومتر فاصله از رشت تا صومعه سرا و 12 کیلومتر تا فومن وجود دارد. اگر قصد سفر به شهری دارید که بتوانید از دریا هم استفاده کنید، باید بگوییم که از صومعه سرا تا دریا فاصله ی زیادی وجود دارد.

اینستاگرام

جاهای دیدنی صومعه سرا

برای سفر به این شهر زیبا ابتدا لازم است از مناطق دیدنی این شهر اطلاع داشته تا بتوانید از انها دیدن کنید. ما به معرفی جاهای دیدنی صومعه سرا میپردازیم.

تالاب سیاه درویشان صومعه‌ سرا

تالاب سیاه درویشان بعنوان یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا در شمال این شهر قرار گرفته و محصولات برنج، صیفی‌جات، مرکبات و توتون در این منطقه توسط مردم تولید میگردد. اگر از دنیای حیوانات لذت میبرید ، شما میتوانید در این منطقه پرندگان بومی، مهاجر همچون کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و معمولی و لک لک و انواع آبزیان را مشاهده کنید و به وجد بیایید. رودخانه های مهمی چون ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان به این تالاب میریزند و انرا بیش از پیش زیبا میکنند.

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان

شهر گسکر

اگر علاقه مند به دیدن اماکن تاریخی هستید روستای گسکر را از دست ندهید. این روستای زیبا در 23 کیلومتری صومعه سرا قرار گرفته و از دوره قاجاریه تا سال 80 مدفون مانده بود. اثار تاریخی که باستان شناسان در این منطقه پیدا کردند حاکی از قدمت و تمدن زندگی از دوران اسلا تا صفویه میباشد. روستای مناره بازار، آثار ماندنی از پل خشتی در روستای پردسر، پل خشتی گازرودبار، سید خروسه در هفت‌دغنان ضیابر از جمله جاهای دیدنی گسکر میباشد.

شهر گسکر صومعه سراشهر گسکر

روستای کسما

روستای کسما بعنوان یک پیشنهاد ویژه برای علاقه مندان به تاریخ است که در هنگام سفر و اقامت در صومعه سرا حتما از آن دیدن کنند. روستای کسما در گذشته مقری مناسب برای میرزا کوچک خان جنگلی بوده که در مبارزات ایشان از این روستا استفاده میشده است. از دیگر جاهای دیدنی کسما میتوان به حمام و بقعه های تاریخی این شهر نیز اشاره کرد. حمام کسما با قدمت بیش از 100 سال و معماری جالب مورد توجه علاقه مندان به تاریخ قرار میگیرد.

روستای کسما

روستای کسما

پل خشتی گوراب تولم

این پل تاریخی از زمان قاجاریه برجای مانده است و در شمال غربی روستای گوراب تولم صومعه سرا میباشد. این پل سنگ فرش بوده و در حال حاضر مسیر ارتباطی روستاهای گوراب و خراط محله بوده و فاصله آن تا شهر تولم نیز 5 کیلومتر است. پل خشتی گوراب تولم شهرستان صومعه سرا به شماره ۱۳۶۴ در ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پل خشتی گوراب تولم

پل خشتی گوراب تولم

پل مناره بازار

این پل در فاصله ی 9کیلومتری شمال غرب قرار گرفته و یادگاری از دوران صفوی میباشد و دارای 66 متر طول و با احتساب جان پناه ها ، ۲۵/۶ متر عرض و حدود ۹ متر ارتفاع داشته است. اجرهای بکار رفته در این بنا به ابعاد در بناي پل از آجرهايي به ابعاد ۵×۲۳×۲۳ سانتيمتر میباشد و در 2 کیلومتری از آن مناره ای منسوب به دوره ی سلجوقیان قرار گرفته که نام این پل از آن گرفته شده است.   رودهای تنيان، سياو رود و پلنگ رود ، کمي بالاتر از اين پل به يکديگر پيوسته و با عبور از زیر این پل منطقه ی زیبایی را رقم زده اند.

پل مناره بازار

مناره بازار گسکرش

امامزاده قاسم صومعه سرا

این امامزاده از پسران امام موسی کاظم (ع) میباشد. معماری این بنای تاریخی 4 گوشه است که با  بنا قطعه چهارگوش است که با مقرنس های گچی تزیین شده است. کاشی های زیبا و گلدار این بقعه تاریخی ، بنای سفالی ، ضریح چوبی مشبک ، گلدسته ی اجری و شعرهای زیبایی که در سراسر دیوار خارجی نوشته شده است این بنا را متفاوت ساخته است.

امامزاده قاسم صومعه سرا

امامزاده قاسم صومعه سرا

پل گازروبار

این پل تاریخی در دوره ی صفویه ساخته شد و به دستور حاج یوسف بلگوری در دوره قاجار باز سازی گردید. معماری پل گازروبار بدین شکل است که دارای یک چشمه­ی اصلی در مرکز و چهار چشمه­ی فرعی در دو طرف میباشد. پهنای چشمه­ی اصلی پل حدود ۱ متر، طول این پل ۵/۴۸ و عرض آن ۵/۴ متر و بر روی رودخانه­ ی گازربار قرار دارد. بنای این پل تماما  از آجر به ابعاد ۵× ۱۹× ۱۹ سانتی­متر است.

پل گازروبار

پل گازروبار صومعه سرا

محوطه تاریخی هفت‌دغنان

این محوطه در دهستان ضیابر و روستای بهمبراز صومعه سرا میباشد و طبق گفته ی باستان شناسان حداقل ۱۲۰۰ سال قدمت دارد.در سال 1382 بقایایی از یک گورستان دوره اسلامی را در آن شناسایی کرده و بی نظمی اجساد دفن شده جای این احتمال را میگذارد که این افراد بر اثر یک حادثه یا واقعه ای همچون جنگ یا زلزله از دنیا رفته اند.

هفت دغنان

محوطه تاریخی هفت‌دغنان

بقعه ی پیر موذنان، صوفیان ده صومعه سرا

این مقبره متعلق است به پیر موذنان که نام اصلی این عارف وارسته پیر محمد موذن یا پیر محمد موذنان است و از عرفای نیمه ی اول سده ی دهم هجری میباشد. ایشان در حدود سال ۹۳۹ ه.ق فوت کرده و  مقبره ی او از جمله زیارتگاه های مورد توجه   مردم تولم میباشد.

مقبره پیر محمد موذنان

بقعه ی پیر موذنان

پناهگاه حیات وحش سلکه

این پناهگاه زیبا در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا میباشد که از شمال به تالاب، از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هنده خاله و صوفیانده از غرب به رودخانه هنده خاله و از شرق به رودخانه ترابخاله محدود میباشد. دلیل ارتباط مستقیم آب تالاب و پناهگاه حیات وحش سلکه در نوع پوشش گیاهی آبزیان و پرندگان موجود تغییرات زیادی بچشم می خورد.

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه

سوغاتی و صنایع دستی در صومعه سرا

از جمله سوغات صومعه سرا شامــل: تولید تابلوهای نقاشی و مینیاتور – حصیــر بافـی –  سرامیک سازی – تولیدات دستباف – قلاب دوزی – فرش بافی – گلیم بافی – حلوای ضیابر و نیشکر  می باشد.

 

سوغات صومعه سرا

همچنین بخوانید:

پل خشتی لوشان

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
روستای خرمکوه در استان گیلان
نوشتهٔ بعدی
تالاب سیاه درویشان صومعه‌ سرا

برچسب ها

, , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست