مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

مقبره پیر محمد موذنان

بقعه ی پیر محمد موذنان بعنوان یکی از جاهای دیدنی صومعه سرا در روستای صوفیان ده تولمات است که مورد توجه گردشگران قرار میگیرد. این بنای تاریخی مذهبی ، از جنس چوب بوده و به صورت مشبکی کار شده است و مساحت بنای آن در حدود 60 متر و محوطه  نیز در حدود یک هکتار میباشد. در این محوطه مسجدی بزرگ و قبرستان عمومی ساخته شده است.

اگر قصد سفر به صومعه سرا ، گیلان و یا هرکجای از ایران عزیزمان را دارید ، میتوانید از طریق رزرو اقامتگاه در سایت ایران کجاست بهترین خدمات را دریافت نمایید.

مقبره تاریخی پیر محمد موذنان

اگر میخواهید به قدمت تاریخی این منطقه پی ببرید ، باید بگوییم که رابینو در حدود سال ۱۲۹۲ ه.ش در باره این بقعه میگوید: ” زیارتگاه پیر موذنان در آن جا واقع است. متولی این مقبره از اعقاب شخصی به نام پیر محمد موذنان است و بر طبق اسناد و فرمان های قدیمی، منطقه وسیعی وقف این محل بود که عبارتست از: جوکی، سفید لیزار، کفته رود، تورخاله، نیزار، نمکاهان، لیه خاله و پازکی پشت. یکی از این فرمان ها به تاریخ محرم سال ۹۳۹ هجری(۱۵۳۲-۳۳ میلادی) نوشته شده و به مهر مظفر سلطان، حاکم بیه پس،مهمور می باشد. و در آن کلمات زیر دیده می شود: الله تعالی الحکیم المنان الموید القادر السلطان المظفر ابوالمظفر.

اینستاگرام

مقبره تاریخی پیر محمد صومعه سرا

دو فرمان دیگر، یکی  متعلق به شاه عباس دوم است که به تاریخ ۱۰۵۲ هجری (۴۳-۱۶۴۲ میلادی) نوشته شده است و دیگری مربوط به شاه طهماسب دوم است که در ۱۱۳۷ هجری(۳۰-۱۷۳۴م) نوشته شده و دارای مهر فرمانده کل امپراتریس آن می باشد.

پیر محمد موذنان چه کسی است؟

پیر محمد موذنان بعنوان یکی از عارفان نیمه  ی اول سده ی نهم هجری است که در سال 939 هجری قمری فوت کرده و مردم تولم به نشانه ی احترام از مقبره ی او دیدن میکنند.

ارامگاه پیر محمد موذنیان در صومعه سرا

شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا او را “آقا پیر موذن” میخوانند؟ باید بگوییم که ایشان بعنوان یکی از مبلغان در صوفیان ده بوده اند که مردم را در انجام فرائض الهی کمک میکردند و از انجا که پیر محمد اذان میگفته است لقب موذن به او داده شد.

نوشتهٔ قبلی
واقعیت کلبه هفت دغنان+ تصاویر
نوشتهٔ بعدی
پناهگاه حیات وحش سلکه

برچسب ها

, , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست