مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

پل مناره بازار

مناره بازار گسکر یکی از بناهای برجای مانده از دوران سلجوقیه است که در 9 کیلومتری صومعه سرا در مسیر جاده شاه عباس صفوی واقع شده است. این بنای تاریخی معماری مخروطی شکل داشته و از جمله اثار تاریخی استان گیلان و شهرستان صومعه سرا بشمار میاید.

مناره گسکر

اگر قصد سفر به صومعه سرا ، گیلان و یا هرکجای از ایران عزیزمان را دارید ، میتوانید از طریق رزرو اقامتگاه در سایت ایران کجاست بهترین خدمات را دریافت نمایید.

مناره تاریخی صومعه سرای گیلان

معماری مناره گسکر از مقطعی دایره ای شکل تشکیل شده که هر چه به سمت ارتفاع آن نزدیک میشویم از آن کاسته شده تا به ارتفاع 12متری میرسم. البته این مناره در ابتدا 30 متر ارتفاع داشت اما بر اثر گذر زمان 5 متر آن تحت شرایط جوی از بین رفت و همچنین براثر زلزله ای که امد ، 13 متر دیگر آن تخریب شد.

اینستاگرام

این پل در مجموع 66 متر طول و با احتساب جان پناه ها ، 25/6 متر عرض داشته است.

پل مناره بازار صومعه سرا

جنس مناره بازار از چیست؟

در این مناره ی اجری در صومعه سرای گیلان از اجر و ساروج بعنوان ملات استفاده شده و برای زیبایی بیشتر آن از دو ردیف اجر کاری تزئینی با نقوش مهندسی بهره گرفته شده بود که در طول زمان تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده است.

پل مناره بازار گسکر

برخی روایت میکنند که سازنده ی مناره بازار یا چهل گوشی چمنی ، شخی مغرور و مقتدر بوده که به قصد مبارزه با خدا دستور ساخت این بنا را داده است تا به اسمان صعود کند.  اما سندی معتبر برای تایید این روایت وجود ندارد و ممکن است دلیل ارتفاع آن ، تشخیص زمان طلوع و غروب خورشید باشد.

مناره بازار گیلان

مناره بازار کجاست؟

مناره بازار گسکر صومعه سرا

مناره گسکر در دل جنگلی انبوه هفت دغنان ، بر سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار بنا شده است.  در نزدیکی آن ، مناره ی دیگری در روستای کلده فومن میباشد که برخی از اهالی معتقدند این دو مناره به قدری از نظر سبک معماری بهم شباهت دارند که احتمال دارد راه زیر زمینی بهم داشته باشند.

همچنین بخوانید:

پل خشتی لوشان

نوشتهٔ قبلی
پل خشتی گوراب تولم
نوشتهٔ بعدی
امامزاده قاسم صومعه سرا

برچسب ها

, , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست