مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

آبشار بندگاه | روستای بالاده | تصاویر

آبشار بندگاه کجاست؟

روستای بالاده کجاست؟

آبشار بندگاه یکی از جاذبه های گردشگری کیاسر در استان مازندران است که در نزدیکی روستای بالاده است. آبشار بندگاه با ارتفاعی 12متری در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و شمال غربی روستای بالاده و در داخل « گَت دره » (دره بزرگ) در منطقه ای صخره ای و ذغال سنگی واقع شده است. قله شاهدژ در شمال روستاي بالاده قرار دارد و در واقع سمبل و نماد اين روستاست كه از سطح دريا 2802 متر ارتفاع دارد. در پنج كيلومتري روبروي شاهدژ رشته ‌كوه مرتفع 288۱ متري « چهارنو » با دامنه‌هاي پوشيده از جنگل كهنسال با درختاني بلند و تنومند قرار دارد كه مرز ميان استان‌هاي مازندران و سمـنان محسوب مي‌شود. در ميان دو رشته‌كوه چهارنو و شاهدژ كه همچون دره‌اي عميق و پهناور است روستاهاي پايين‌ده ، قلعه ، تيله‌بُن ، واوسر و بالاده جاي گرفته‌اند. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیواره جنوبی سنگی سفید و براق، در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین، دیدگان را به خود معطوف می‌دارد و کمی پایین‌تر از جنگل و در شیب دامنه‌های جنوبی آن، زمین‌های زراعی کشاورزان و چراگاه پرعلف و گله‌های دامداران به چشم می‌خورد. 

 

جاذبه توریستی مشابه :

آبشار آنجلی کا، بزرگترین آبشار خاورمیانه

اینستاگرام

آبشار و غار چرات

آبشار ورسک

جنگل و آبشار پلنگ دره

آبشار بندگاه روستای بالاده _ کیاسر

آبشار بندگاه روستای بالاده _ کیاسر

بالاده با آب و هوای سرد و کوهستانی در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای کوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شکوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد و در همین فصل است که آبشار بندگاه پر آب میشود و موسیقی صدای جریانش در روستای بالاده می پیچد و دوستداران طبیعت را بسوی خود جذب می کند. 

نمایی زمستانی از روستای بالاده و قله شاهدژ _ کیاسر

نمایی زمستانی از روستای بالاده و قله شاهدژ _ کیاسر

در فصل تابستان که هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌کم به 38درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا و شرجی بودن،تنفس برای انسان مشکل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به 20درجه می‌رسد. آبشار بندگا در قسمتی عمیق و باریک دره واقع شده و دیواره سنگی آن ، مکانی مناسب و قابل دسترسی برای صـخره نوردی است که از روستای بالاده تا آبشار حدود 20 دقیقه راهپیمایی از بستر «گَت دره» که شیب ملایمی دارد ، لازم است تا هر بیننده ای از زیبایی های آن لذت فراوانی ببرد. این آبشار در زمستان یخ می بندد که منظره ی ساکن و منجمد اش هم زیبایی خاص خود را دارد البته رفتن به این منطقه در فصل زمستان با سختی مواجه است به دلیل خاکی بودن برخی جاده های منتهی به این مناطق. پیشنهاد ما به شما سفر در فصل بهار است چون زیبایی این آبشار دوچندان می شود.

آبشار بندگاه روستای بالاده _ کیاسر

آبشار بندگاه روستای بالاده _ کیاسر

 

آدرس و راه دسترسی به روستای بالاده و آبشار بندگاه

از سمت ساری : جاده آسفالته ساري به كياسر (در حدود 45 كيلومتر) قبل از كياسر از سه ‌راهي « قهوه‌خانه دارپِشت » به طرف جنوب از جاده آسفالته راه خود را كج كرده _ بعد از گذر از كنار روستاي خُلرد، روستاي ايلال و آغوزگاله (حدود 30 كيلومتر) كه از ميان دره‌ها و جنگل‌هاي زيبا مي‌گذرد، به بالاده می رسيد _ 20دقیقه پیاده روی از روستای بالاده تا آبشار بندگاه 

از سمت استان‌هاي جنوبي مازندران باشند ( تهران و سمنان و…) بعد از عبور از شهرهاي سمنان، مهدي‌شهر (سنگ‌سر) و شهميرزاد از جاده آسفالته سمنان ـ كياسر، به فولادمحله (45 كيلومتر) مي‌رسند و پس از عبور از فولادمحله ( 8 كيلومتر) در سه ‌راهي بالاده و از جاده خاكي ( 15 كيلومتر ) به روستاهاي واوسر ، تيله‌بن و سپس بالاده می رسید_ 20دقیقه پیاده روی از روستای بالاده تا آبشار بندگاه 

مطالب پیشنهادی خواندنی :

قله شاهدژ و غار کالم مال، بهشت صخره نوردان

چشمه های رنگارنگ باداب سورت

پارک ملی کیاسر

دریاچه الندان

دریاچه میانشه ( دریاچه چورَت )

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
دریاچه الندان | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
قلعه چهل در | تصاویر

برچسب ها

, , , , , , ,

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سید فخرالدین ساداتی
    2021-04-06 2:17 ب.ظ

    روستایی زیبا با مناطقی بکر و چشم اندازی باز ودل نشین ، قله زیبای شاهدژ در بالای سر آن همچون تاجی زیبا با آب بندان زیبای قرق چال در زیر کوه شاهدژ و دره هایی از آب در اطراف خود که آب و هوایی دلپذیر را نیز در خود جای داده است .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست