مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

شیرگاه، شهر پل ها | تصاویر شیرگاه | جاذبه های دیدنی شیرگاه

 

شیرگاه ، شهر پل ها

شیرگاه ، یکی از شهر های دیدنی در استان مازندران و مرکز شهرستان سوادکوه شمالی می باشد. این شهر از شمال به شهرستان قائم شهر و از  جنوب به شهرستان سوادکوه را ه دارد.این شهر از غرب به شهرستان بابل و هم چنین از سمت شرق به ساری راه پیدا می کند. بومیان شهر شیرگاه به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

شیرگاه

اینستاگرام

یکی از مشهورترین سریال های ایرانی به نام پایتخت در شهر شیرگاه ساخته شده است. جاده فیروزکوه که یکی از جاده های ارتباطی تهران – شمال است و همین طور قسمتی از راه آهن سراسری ایران  از شیرگاه می گذرد.

شیرگاه

شهر شیرگاه دویست و پنجاه کیلو متر از قائم شهر و بیست کیلو متر از زیراب فاصله دارد. شیرگاه شهری کوهستانی است که از همه طرف البته به جز شمال به وسیله رشته کوه های البرز مرکزی احاطه گشته است. دو رود زیبا در این شهر با هم تلاقی دارند. یکی از این دو رود تلار نام دارد. تلار در زبان مازندرانی  یعنی رودی که گل می آورد. رود دیگر کسیلیان نام دارد که اکثرا آبی زلال و روشن دارد ( البته در زمان بارندگی شدید  کمی گل آلود می شود) .

شیرگاه را شهر پل ها می خوانند زیرا دارای پل های متعددی است . بیش از ده پل در این شهر وجود دارد که این پل ها باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. علت وجود این پل ها دو رود تلار و کسیلیان و همچنین دره های کم عمق در این شهر است. اخیرا پلی در این شهر کشف شده است که قدمت آن به دوره ساسانی باز می گردد. چندین  پل دیگر هم به دوره صفویه مربوط می شوند. زیرا در زمان صفویه جاده شوسه شاه عاسی از شهر شیرگاه عبور می کرده به همین دلیل این پل ها  که در زمان صفویان از پل های بزرگ و مهم به شمار می رفتند به یادگار مانده اند . پل های دیگر هم در همین سده ساخته شده اند. این پل ها علاوه بر اینکه قدمت تاریخی دارند و باعث زیبایی و شهرت خاص این شهر هم شده است.

شیرگاه سه ویژگی اقلیم را با هم دارد یعنی : شکل کوهستانی در جنوب شهر ،  داشتن دشت و جلگه در شمال و همچنین وجود دره در بستر رودخانه . همین ویژگی باعث زیبایی منحصر به فردی در این مکان  شده است که شاید نشود نمونه آن را در جایی پیدا کرد.

شیرگاه

برخی مناطق مورد توجه گردشگران در این شهر عبارتند از:

پل های تاریخی

رودخانه کسیلیان در نارنج بن

جنگل اندرگلی

ویلاهای زیبا در نو آباد کلیج خیل

سد سنبل رود

زمین های کشاورزی و باغ های مرکبات

آبشار شیرگاه در نزدیکی تونل بین جاده زیراب – شیرگاه

چشم انداز های جنگلی لفور در فصل بهار

برخی اعتقاد دارند دلیل نام گذاری این شهر این است که در زبان محلی مازندران شیر به معنی نم و تری است بنابراین شیرگاه یعنی مکان تر یا نمناک.

چه خوب است که بتوانیم با معرفی درست جاذبه های این شهر و مدیریت اصولی باعث اشتغال زایی برای جوانان و تبدیل این شهر زیبا  به شهری توریستی شویم.

 پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید: آبشار گزو ،  آبشار دراسله،  پل ورسک

اگر خاطره ای از سفر به این شهر زیبا دارید ما را هم با آن شریک کنید.

نوشتهٔ قبلی
آبشار درازکش | آبشار دوقلو | همه چیز درباره آبشار درازکش
نوشتهٔ بعدی
شاهی کجاست | نام های قدیم قائم شهر | قائم شهر در گذر تاریخ

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست