مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

۴موزه دیدنی اردبیل

موزه های اردبیل از جمله مهم ترین جاذبه های دیدنی اردبیل هستند.

افراد زیادی این شهر را به عنوان مقصد سفر تابستانی خود انتخاب می کنند . علت این انتخاب نیز  آب و هوای خنک و

کوهستانی این شهر است . اگر تصمیم دارید به شهر اردبیل و یا سایر شهرهای ایران سفر کنید ،می توانید از طریق سایت

گردشگری ایران کجاست اقدام به رزرو اینترنتی محل اقامت مورد نظر خود کنید.

اینستاگرام

موزه مردم شناسی

 

یکی از موزه های اردیبل  موزه مردم شناسی اردبیل  نام دارد که در محل حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) در میدان عالی‌قاپو ابتدای خیابان سعدی قرار دارد. در این محل علاوه بر نمایش ۳۳ نوع مجسمه با پوشش محلی مردم استان اردبیل، آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه جمع‌آوری و عرضه شده است. موزه مردم شناسی محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان، نحوه پخت غذاهای محلی و آیین‌های خاص این استان است.

این حمام را شخصی به نام ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی بنا نمود و ۲۰۰ سال بعد بخش‌هایی به آن اضافه شد. علت این که این حمام به دو نام شناخته می شود این است که شخصی به نام آقانقی مؤتمن‌ الرعایا نیز آن را باز سازی نمود است. در سال ۱۳۷۸ شمسی این حمام توسط میراث فرهنگی خریداری شد و بعد از انجام بازسازی‌های لازم، به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد.

حمام‌های تاریخی اردبیل به جهت توجه ویژه مردم این منطقه به پاکیزگی و نظافت، اهمیت ویژه‌ای دارند.و جزو موزه های دیدنی اردبیل شده است. اردبیلی‌ها به دلیل علاقه به پاکیزگی یک روز از هفته را به «روز حمام» یا «حامام گونی» اختصاص می‌دادند و در آن روز افراد خانواده به حمام‌های عمومی مراجعه می‌کردند. حمام‌های اردبیل نه تنها مورد توجه اهالی این منطقه بودند بلکه شگفتی و توجه مورخان و جهانگردان را نیز به خود جلب می‌کردند. ورودی این موزه از رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌شود و در آن آیین‌های ویژه استحمام در دوره‌های گذشته به وسیله مجسمه‌هایی به نمایش درآمده است. اطلاعات کامل در مورد این موزه را در نوشته زیر بخوانید:

معرفی موزه مردم شناسی اردبیل

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید

پارک جنگلی مشکین شهر

مسجد جامع اردبیل 

راز قلعه آدم خوار اردبیل چیست

 

موزه مفاخر  دینی اردبیل

موزه مفاخر دینی اردبیل خانه تاریخی میرفتاحی بوده است که در سال 1250 قمری تاسیس شده است و در دوران پهلوی اول کاربری آموزشی داشته که اولین دبیرستان دخترانه بوده و سپس در سال های ۱۳۳۰- ۱۳۲۷ هجری قمری به دبیرستان نظامی اجاره داده شده است. خانه میرفتاحی جزو بناهای درون گرا به حساب می‌آید که بنای موجود باقی مانده بنای بزرگ‌تری با دو بخش اندرونی و بیرونی است.

خانه میر فتاحی اکنون از موزه های اردبیل شناخته می شود که مربوط به دوره قاجار است و در اردبیل، میدان امام حسین، انتهای کوچه حسینی واقع شده در تاریخ ۱۰ دی۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در موزه مفاخر دینی به شرح حال مختصر و علمی علما فقه به ویژه علما طراز اول که درجه  اجتهاد رسیده اند پرداخته است و در آن به تهیه و گرد آوری مستندات و گواهی ها چند تن از حضرات آیات عظام دیده میشود . پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

پیکره سنگی بابا داوود

رودخانه بالیقلو چای اردبیل

موزه چینی خانه شیخ صفی الدین

از دیگر موزه های اردبیل می توان به تالار چینی خانه شیخ صفی الدین اشاره کرد که در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدین قرار دارد. تالاری با چهار شاه نشین و طاق نماهای زیبا و نفیس که از گچ بری های برجسته ساخته شده اند. که نقاشی ها، طلاکاری ها و رنگ های متناسبی که به سطح گچ بری ها خورده اند و تصاویری اسلیمی به وجود آورده اند. اما این بنا فقط به زیبایی ختم نشده است. هنر معماری  استاد شیخ بهایی چنان استحکام بی نظیری دارد که طبق برآورد کارشناسان حتی با زلزله ای به قدرت ۲/۷ ریشتر هم تخریب نمی شود!

این چینی خانه ۱۲۵۶ محفظه دارد که در همه آنها چینی های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس جاسازی شده است. چینی هایی که هدف شان از این پیشکش ها  احیای جاده ابریشم و بهبود روابط چینی ها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفحان  مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده و به اردبیل فرستاده می شد و در محفظه های تالار چینی خانه قرار می گرفت.

بر اساس روایت های مورخان، بعد از امضای عهدنامه ننگین ترکمن چای بیش از ۸۰۰ عدد از این ظروف چینی و حدود ۴ هزار جلد کتاب دست نویس ارزشمند با بسیاری از عتیقه جات مجموعه شیخ صفی الدین توسط ژنرال باسکویچ غارت شد که در حال حاضر تعدادی از این آثار در موزه آرمیتاژ و موزه دیگری در روسیه به نمایش گذاشته شده است.

در تالار چینی خانه شیخ صفی الدین  علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدان های پرنقش و نگار، یک جلد قرآن نفیس وجود دارد که  به خط کوفی نوشته شده و از لحاظ قدمت تاریخی سومین قرآن نفیس در ایران است. این قرآن روی پوست آهو کتابت شده و عمر آن به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش می رسد.  اطلاعات کامل و بیشتر در مورد این موزه را در نوشته زیر بخوانید:

معرفی موزه چینی خانه اردبیل

پیشنهاد می کنیم  مطالب زیر را نیز مطالعه کنید

تالاب پته خور کجاست 

روستای گردشگری گزج

موزه چینی خانه اردبیل

موزه باستان شناسی یکی از موزه های اردبیل

ساختمان فاخر موزه باستان شناسی اردبیل از جمله طرح های مهم استان در زمینه معماری و موزه های دیدنی اردبیل است.

این موزه ،که در دو طبقه و با مساحتی بالغ بر ۱۷۰۰ متر مربع در بیست و نهم آبان ماه سال ۱۳۸۷ تکمیل و تجهیز و راه اندازی شد، یکی از موزه های باستان شناسی مجهز کشور به شمار می رود.

ساختمان موزه باستان شناسی بخشی از فضای پیرامون مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی را در برگرفته و آثار آن نمایانگر بخشی از فعالیت های تمدنی انسان در استان اردبیل محسوب می شود. آثار و اشیاء این موزه زمان پیش از اسلام اشاره دارد.

اشیاء تاریخی و فرهنگی موزه باستان شناسی اردبیل با در نظر گرفتن قدمت و جنس آنها در دو طبقه سیر تحول  تاریخ فرهنگ اردبیل را در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد.

اشیاء شیشه ای و فلزی از دیگر آثار ارزشمند به نمایش گذاشته شده در موزه باستان شناسی است که هنر و تکنیک شیشه گری و فلزکاری این سرزمین را معرفی می نمایند. قدمت این اشیاء به هزاره اول قبل از میلاد تا عصر ساسانی و دوره پرشکوه اسلامی می رسد.

در برخی از ویترین ها سکه هایی از دوره های مختلف تاریخی ایران از جنس طلا، نقره و … نگهداری می شود که تاریخ آنها به عصر ساسانی و اوایل اسلام تا سده ی ۱۲ هجری قمری متعلق است.

این سکه ها از نظر تحقیقاتی و باستان شناسی بسیار مهم بوده و بخشی از هنر فلزکاری و مهارت ضرب سکه ایران را معرفی می نماید، ضمن اینکه از نظر خطوط خوشنویسی و سیر تحول وپیشرفت خوشنویسی نیز قابل توجه هستند. اطلاعات کامل و بیشتر در مورد این موزه را در نوشته

زیر بخوانید:

معرفی موزه باستان شناسی اردبیل

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

خانه وکیل الرعایا اردبیل

خانه تاریخی رضازاده

خانه تاریخی ارشادی اردبیل

ایران کجاست: سایت جامع گردشگری ایران

اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
همه چیز درباره رشت | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
دریاچه های دیدنی اردبیل | تصاویر

برچسب ها

, , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست