مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای جواهرده | تصاویر

روستای جواهرده کجاست؟

روستای جواهرده در 27 کیلومتری از شهرستان رامسر استان مازندران در دهستان سخت سر واقع شده است.این روستا در ارتفاعی بالغ بر 2000 متر از رشته کوه های البرز قرار گرفته است.روستای جواهر ده از زیبایی وصف نشدنی برخوردار می باشد.محلی ارام و دل انگیز که روح هر ادمی را به سمت ارامش و سرزندگی سوق میدهد. مردمان ساکن این روستا هم مانند آب و هوایش ارام و دلنشین هستند.میهمان نوازی مردمان روستای جواهرده زبانزد خاص و عام در شهرستان رامسر میباشد.جمعیت ساکن در روستای جواهرده طبق اخرین سرشماری سازمان آمار در سال 1390 ،9800 نفر بوده است.البته از آن جایی که روستای جواهرده یک روستای ییلاقی است و شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی ،دامداری و باغداری است،تنها در 6 ماه اول سال قابل سکونت میباشد و در 6 ماه دوم جز چند نگهبان کس دیگری در آنجا ساکن نیست زیرا دمای هوا و بارش های فراوان برف و باران این امکان را برای ماندن در روستا نمیدهد.

روستای جواهرده

روستای جواهرده

دانستنی هایی درباره روستای جواهرده

بازی ها ی محلی:مردمان روستای جواهرده علاقه ی زیادی به ورزش دارند. در فصل تابستان اگر به این روستا سفر کنید حتما در میدان اصلی روستا سیل عظیمی از جمعیت را میبینید که در حال تماشای مسابقات کشتی یا والیبال هستند.یکی دیگر از ورزشهای پرطرفدار روستای جواهرده کشتی گیله مردی است.که در مدت زمان های معیین بین مردمان مازندرانی و گیلانی برگزار میشود.

اینستاگرام

روستای جواهرده

روستای جواهرده

آداب و رسوم در روستا

رسم گِل کاری مسجد آدینه:در زمان های قدیم مردم در ابتدای مرداد ماه برای برکت بیشتر در محصولات و نذر سلامتی افراد خانواده ی خود،به جای آب از شیر دام های خود برای ساخت گل استفاده میکرند و با دعا و صلوات درو دیوارهای مسجد را گل کاری میکردند.بعد از آن مسابقات کشتی بین مازنی ها و گیلانی ها ایجاد میشد و تماشاگران زیادی را باخود به همراه داشت.که بعد از مسابقات مردم روستای جواهرده محصولات کشاورزی و دستی خود را برای فروش به نمایش میگذاشتند.در آن زمان شادی ها و لبخند ها و احترام به آیین سنتی بسیار زیاد بود .اما امروزه این نوع مراسمات به فراموشی سپرده شده است.البته چند سالی است برای افزایش جذب گردشگری بعضی از این مراسمات دوباره در حال شکل گیری است.

جشن سیزده شو: این جشن در 13 یا 12 آبان ماه برای پیروزی مردم ایران در مقابل ضحاک ماردوش برگزار میشود البته این یک مراسم سنتی مخصوص مازندران مییباشد.این جشن شباهت بسیاری به شب یلدا دارد.در این شب از سیزده نوع خوراکی برای پذیرایی استفاده میشود. از دیگر رسم های این شب،شعر خوانی ،کتک خوردن با چوب از لال ها،خواندن شاهنامه و دور همی های خانوادگی است.این جشن هم اکنون در میان بسیاری از شهرهای استان مازندران باکمی تفاوت مورد استقبال قرار میگیرد.

روستای جواهرده

یکی دیگر از دانستنی های جذاب در مورد روستای جواهرده این است، مردمان این روستا از تقویم گالشی یا گیلکی که مخصوص مازندران است استفاده میکنند .این نوع تقویم کمی با تقویم شمسی متفاوت است .نام های ماه های آن عبارت اند از:نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

روستای جواهرده

روستای جواهرده

دیدنی های روستای جواهرده

در مسیر رسیدن به روستای جواهرده شما شاهد زیبایی های دل فریب بسیاری خواهید بود.طبیعتی جذاب و باشکوه که هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد کرد.مناطقی دیدنی همچون آبشار و بوستان جنگلی صفارود ،دریاچه قو و چشمه های بسیار همچون سلیمان، برشی و کوه کنین که منبع تامیین آب روستا هم هستند.

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده _ دریاچه قو

روستای جواهرده _ دریاچه قو

صنایع دستی و غذاهای محلی روستای جواهرده

حتما یادتان بماند که تفریح و گردشگری در روستای جواهرده بخشی از سفر شماست و مهمترین بخش آن خرید صنایع دستی و اتحان کردن غذاهای محلی این روستاست.

صنایع دستی:دراین روستا جدا از دامداری و کشاورزی صنایع دستی یکی دیگر از راه های کسب درآمد ساکنین این منطقه میباشد.صنایعی همانند:چادرشب بافی، عروسک بافی، چادر بافی، کوزه گری، شولا، سفره، جوراب پشمی، خراطی و سفالگری و از مشهورترین آن ها میتوان به نمد بافی اشاره کرد.که مختص رامسری هاست.

غذاهای محلی:نمیتوان به جواهرده سفر کرد و از غذاهای لذیذ،مرباهایی با طعم های مختلف و نان و شیرینی های محلی و تازه آن گذشت.جدا از شیر و دوغ و لبنیات محلی تازه، آش و خورشت های متنوع هم در دسترس گردشگران عزیز میباشد.

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

آدرس و مسیر دسترسی به روستای جواهرده

این روستا تنها یک مسیر دارد آن هم از شهرستان رامسر میباشد.

مازندران_شهرستان رامسر_سه راه فلسطین_جاده جواهرده_روستای جواهرده

 

 

                                                           ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
جاهای دیدنی رامسر | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
تله کابین رامسر |شهر سبز | تصاویر

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست