مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

سفر به سراب | سراب منطقه گردشگری مناسب برای تابستان

سراب یا سراو  نامیست که به شهرستان سراب به دلیل نزدیکی به سراورود نسبت میدهند. این شهرستان از دیرباز به صورت مسکونی بوده و فعالیت های دامپروری و کشاورزی از جمله مشاغل مورد استقبال ساکنین این منطقه است. ما در اینجا به شما درباره ی سفر به سراب اطلاعاتی میاموزیم تا با دانشی زیاد به سراب سفر کنید.

شهرستان سراب به دلیل انکه دارای آب و هوای سرد و کوهستانیست ، مقصد بسیار مناسبی برای فصل تابستان و گرماست و شما میتوانید از جاذبه های گردشگری شهر سراب دیدن کرده و از هوای خنک آن لذت ببرید. کوه‌های متعددی که از شرق به غرب سراب کشیده شده در تمام سال پوشیده از برف و یخ میباشد.

برای رزرو محل اقامت در سراب ، میتوانید از سایت گردشگری ایران کجاست اقدام نمایید.

موقعیت جغرافیایی شهرستان سراب

شهرستان سراب در ۴۷ درجه و ۳۴ دقیقه طول و ۳۷ درجه و ۵۷ دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع ۱۶۸۰ متری از سطح دریا واقع شده است و در غرب استان آذربایجان‌شرقی میباشد. در شمال با مشگین‌شهر در استان اردبیل ، جنوب با میانه ، شرق با استان اردبیل و از غرب با بستان‌آباد همسایه میباشد.

اینستاگرام

جاذبه های تاریخی سراب

از جمله مناظر تاریخی شهر سراب میتوان به کتیبه اورارتویی، ‌تپه‌های باستانی و معابد سنگی اشاره کرد که نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد. همچنین مسجد جامع شهرستان سراب از قدمت بالایی برخوردار بوده است.

این منطقه به دلیل انکه دارای آب و هوای خوبی بوده است ، همیشه مورد توجه حاکمان قرار میگرفته و در زمانی که مغولان حکومت داشتند ، به عنوان یکی از مراکز حکومتی آذربایجان به شمار میرفته است.

سفر به سرابهمچنین از دیگر مناطق گردشگری تاریخی سراب میتوان به سنگ افراشته‌های قیرخ‌قیزلار، سنگ‌نوشته رازلیق،، تپه باستانی قلعه‌جوق (در ۲/۵ کیلومتری شمال سراب در کنار جاده رازلیق به سراب)، چهارطاق ساسانی آغمیون، مقبره مغولی اسفستان (در ۶ کیلومتری شرق سراب منسوب به دوره مغول)، پل گاودوش‌ آباد اوقان، آبشار اسب فروشان، چشمه الله حق و… اشاره نمود.

 

سنگ افراشته‌های قیرخ‌قیزلار

این کتیبه ی تاریخی با خط میخی اورارتویی بر روی صخره‌ای در دره قراکوه در روستای قیرخ‌قیزلار که نزدیک سراب است در ۱۲ سطر و به ابعاد ۱۰۶ در ۷۵ سانتی متر کنده شده است. این کتیبه مربوط به آرگیشتی پسر روسا میباشد و در آن از تصرف سرزمین‌های گیردو، گیتو هانی و توایشدو صحبت شده است.

مردم این منطقه باور دارند این سنگ افراشته‌ها 40 انسان بوده‌اند که بر اثر انحراف از حقیقت و راه خدا به غضب الهی تبدیل به سنگ شده‌اند، این در حالیست که تعداد سنگ‌ها بیش از چهل میباشد و شمار انها به ۱۲۰ سنگ شمارش میرسد. بعضی از سنگ افراشته‌ها همان گونه که گذاشته‌اند سالم و صاف مانده ولی برخی شکسته ، کج شده یا از بین رفته‌اند.

منطقه نمونه گردشگری آغمیون-سهزاب

این منطقه گردشگری در سراب ، در جاده ی سراب-اردبیل قرار گرفته و دارای مساحت ۵۰ هکتاری میباشد. آغمیون-سهزاب به عنوان یک منطقه بکر و دست نخورده از بشر باقیست که در شهرستان سراب به عنوان یک جاذبه ی گردشگری مطرح است. آب و هوای آغمیون-سهزاب  به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی دامنه های سبلان بسیار عالی و خنک میباشد و بهترین گزینه برای سفر در تابستان به جایی خنک میباشد.

در این منطقه شما میتوانید از انواع محصولات زراعی و لبنی طبیعی همچون سیب، گلابی، زردآلو و عسل طبیعی تولید شده در در باغ‌ها و دشت‌های بهشت‌گون سراب بهره مند شده و استفاده نمایید.

جاذبه های دیدنی سرابوجود دامنه های سرسبز منطقه  آغمیون-سهزاب واقع در شهرستان سراب با پوشش گیاهی مرتع و یک‌دست  زیبایی آنرا دوچندان کرده و رودخانه هایی که در مسیر جریان آب تا روستای آغمیون جنگل‌گون بوده و درختان خودرو و باغات میوه،سفر به سراب را دلنشین تر میکند.

پیشنهاد میکنیم این مطالب را نیز مطالعه کنید:

تله کابین تبریز

2 دریاچه دیدنی کیاسر

3 پارک دیدنی رامسر

چشمه های آبگرم سراب

وجود چشمه های آبگرم فراوانی در دامنه های کوه نظیر”  آبگرم اسبفروشان ” از جمله ویژگی های بی نظیر منطقه سراب است که از گذشته تا به امروز مورد توجه مردم قرار میگرفته است. چشمه های آبگرم سراب ، گزینه ی مناسبی برای انجام روش های آب درمانی بوده و در فصل گرما و تابستان بسیار دلچسب و آرامش بخش است. اسب فروشان در 22 کیلومتری جنوب سراب قرار گرفته و دارای دو استخر مجزا برای بانوان و اقایان است. همچنین از جمله امکانات این منطقه گردشگری سراب ، مسجد، آب بهداشتی، برق‌رسانی، احداث دو باب سرویس بهداشتی، احداث ۵۰ آلاچیق، غذاخوری، مهمانپذیر و … میباشد که سعی شده امکانات رفاهی برای سفر به سراب را فراهم بیاورد.

صنایع دستی سراب

از جمله صنایع دستی منطقه سراب که نشان از هنر نهفته در مردمان این سرزمین دارد میتوان به قالی بافی اشاره کرد. قالی بافی در بین مردم سراب به عنوان یک روش مناسب برای پر کردن اوقات فراغت خود بوده که زنان منطقه سراب بیشتر به آن متمایل بوده اند. فرش معروف منقطه سراب ، ” فرش مشایخی ” است اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به این نوع خاص ، کم کم از میان رفته است اما اخیرا برای بازگردانی این نوع فرش در منطقه سراب تلاش هایی صورت گرفته است.

از دیگر صنایع دستی این منطقه میتوان به سفالگری و چاقوسازی اشاره کرد که اینروزها کمتر در میان مردم سراب دیده میشود.

موزه ی مردم شناسی سراب

این موزه به عنوان اولین موزه عشایری ایران است که در حمام جلال سراب قرار گرفته است. این بنا در دوره ی قاجار ساخته شده و در ان زمان به عنوان حمام عمومی مورد استفاده مردم قرار میگرفته است.

هدف از ساخت این موزه آن است که زندگی عشایری را به تصویر کشیده و مردم را با مجموعه ی فعالیت ها، لباس ، اداب و رسوم و تولیدات عشایرنشینان آشنا سازد. از جمله بخش های موجود در این موزه میتوان به بخش های اداري، اطلاع رساني، كتابخانه تخصصي، ماكت هاي مختلفي از نحوه زندگي و زيستگاه عشاير، تابلو نوشته ها، تصاوير متنوع از جلوه هاي فرهنگي عشاير آذربايجان، فضاي مرتع و چوپان، غرفه سينماي سنتي، بخش فرآورده هاي سنتي و بومي لبنيات، آلاچيق، غرفه اشياء اعتقادي و زيورآلات و .. اشاره کرد که شما را برای سفر به سراب با امکانات رفاهی بیشتری همراه میسازد.

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
موزه شهرداری تبریز | تصاویر
نوشتهٔ بعدی
موزه سنجش تبریز | تصاویر

برچسب ها

, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست