مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

گردنه حیران

گردنه حیران  یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است. اگر قصد اقامت در این استان را دارید می توانید از طریق سایت ایران کجاست اقدام به رزرو اینترنتی اقامتگاه خود نمایید.

 

 

گردنه حیران

گردنه حیران

اینستاگرام

استان گیلان یکی از جاذبه های دیدنی بسیار زیبای ایران می باشد. گردنه حیران از معروف ترین جاهای استان گیلان در شهر آستارا است. جاده گردنه حیران را می توان به عنوان جاده های زیبای ایران دانست.

 

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل قرار گرفته است. فاصله این جاده تا اردبیل  حدودا ۴۵ دقیقه است.حیران، اسم روستایی‌ است در آستارا که از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکلیل شده و همه اینها در منتهی الیه استان گیلان قرار دارند. قسمتی که با استان اردبیل هم جوار است. اسمش هم شاید به دلیل منظره‌های دیوانه‌کننده‌اش باشد.

این منطقه از یک سو دارای کوه های سر پوشیده از جنگل های انبوه  و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای که به خاطر وجود مه همیشگی گردنه، آدم فکر می‌کند خیلی عمیق است، در صورتی که نه خود این منطقه عمق زیادی دارد و نه دره‌اش.

گردنه حیران

گردنه حیران

این منطقه در هر فصلی قشنگی‌های خاص خودش را دارد. ولی بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است. البته این هم باز بستگی به دمای هوا  دارد. برای مثلا ممکن است در تیرماه به این منطقه سفر کنید و برای برگشتن و نجات از رطوبت و دم هوا لحظه‌شماری کنید.

در پاییز درخت‌های این منطقه به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند. در زمستان به دلیل وجود مه زیاد و بارش سنگین برف، گردنه حیران بسته می‌شود. دمای هوای زمستان‌ها گاهی در این نقطه به منفی ۲۳ درجه هم می‌رسد. عجیب و باورنکردنی سرد.

گردنه حیران

گردنه حیران

جاهای دیدنی گردنه حیران

جاده  گردنه حیران مهمترین جاذبه اینجاست. گردنه‌ای که پوشیده از مه‌است، در یک طرفش می‌شود جنگل‌های پارک ملی هیرکان، متعلق به کشور آذربایجان را دید و در طرف دیگرش کم کم مراتع هم پدیدار می‌شوند و گاو و گوسفندهایی که بین علف‌ها و کلبه‌ها در حال چرائند.

روستاهای این منطقه یکی از جاذبه‌هاست. در 30کیلومتری آستارا روستای حیران قرار گرفته، روستایی که در کل 70نفر جمعیت دارد و کلش 22000هکتار است. آب و هوای ییلاقی اینجا بهترین پناه گاه برای فرار از گرمای هواست. در گذشته‌ها دور و زمان ساسانی، خان‌های آستارا در این روستا ییلاق می‌کردند.

روستای کشفی  نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده، هم آرام است و هم خوش آب و هوا. کوهپایه‌های این منطقه برای کوهنوری مناسب است.

گردنه حیران

گردنه حیران

جنگل فندوق

شگفتی این منطقه جنگل‌های فندقلو باشد. این جنگل‌ها در 10کیلومتری نمین و 30 کیلومتری اردبیل قرار گرفته. جنگل‌های فندقلو در 16 هکتار گسترده شده و از این رو اسمش فندقلوست که بیشترین  درختی که در این ناحیه روییده، درخت فندق است.

جنگل های فندقلو یکی از مطبوع‌ترین هوا را دارد، آنطور که وقتی از گرمای هوای شهر به ستوه آمده‌اید رفتن به این جنگل‌ها میتواند برایتان راه نجاتی باشد.

فندقلو که در ارتفاع 1850متری از سطح دریا واقع شده دو بهار دارد. یکی از فروردین تا خرداد و دیگری از مهر تا آبان. در خرداد دشت‌های این جنگل از گل‌های بابونه فرش می‌شود. اگرچه نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان هم در این ناحیه کم نیست.

مسیر دسترسی و نقشه

از تهران تا گردنه حیران 632کیلومتر، چیزی در حدود 7ساعت و 30دقیقه است. اگر از تهران حرکت می‌کنید می‌توانید از اتوبان قزوین-رشت بروید و از رشت نیز مسیر آستارا را در پیش بگیرید. اگر از اردبیل قصد رفتن دارید و ماشین شخصی هم ندارید در اولین میدان ورودی اردبیل تاکسی‌ها می‌توانند شما را تا گردنه ببرند.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم بخوانید:

بام سبز لاهیجان

بقعه شیخ زاهد گیلانی 

باغ ملی لاهیجان

 

 ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
آبشار رامینه
نوشتهٔ بعدی
معرفی کامل شهرستان ماسال

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست