مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

امام زاده یوسف رضا | چنار چهارصد ساله | تصاویر گردشگری | آدرس و راه دسترسی

امام زاده یوسف رضا کجاست؟

چنار چهارصد ساله کجاست؟

در هسته‌ مرکزی شهر قائم‌شهر بارگاه امام زاده یوسف رضا ابن امام موسی کاظم ( برادر امام رضا (ع) ) است. این زیارتگاه در حیاط بیمارستان رازی قرار دارد. ( در ایران دو مقبره به نام یوسف رضا وجود دارد یکی در شمال ورامین که در قسمت شمالی قلعه ایرج روستایی به نام یوسف رضا است که بنای خشتی مقبره، متعلق به سید عارف بزرگواریست که بقعه اش مورد احترام مردم اهالی آنجاست و بقعه اش بزرگترین قلعه خشتی جهان است ، و دیگری مربوط به قائم شهر است که موضوع مورد بررسی این نوشتار است ) . امامزاده یوسف‌رضا(ع) و خواهرشان به همراه كاروان اما‌م‌رضا(ع) وارد ایران شده و در قائم‌شهر فعلی برای ارشاد و هدایت اهالی ساكن می‌شوند و پس از شهادت امام رضا(ع) به دست مامون عباسی، ایشان نیز به دست ماموران مامون در طبرستان ( مازندران کنونی) به شهادت رسیدند. 

مطلب پیشنهادی: جاذبه های گردشگری قائم شهر

 

امام زاده یوسف رضا _ قائم شهر

امام زاده یوسف رضا _ قائم شهر

 

جاذبه توریستی مشابه :

اینستاگرام

امام زاده عبدالحق زیراب

امام زاده قاسم بابل

 

در گذشته زائرینی که قصد داشتند به مشهد بروند نخست، چند روز در این امامزاده بیتوته می کردند و سپس به مشهد می رفتند. در 50 متری بارگاه، درخت چنار چهارصد ساله وجود دارد همچنین وقف نامه ی زمین به نام امام زاده یوسف رضا، قدیمی ترین وقف نامه ایران است که زمینی به مساحت بیش از 26 هزار مترمربع متعلق واقفی به نام كربلایی علی علمداری است كه آن را به نام این معصوم در تاریخ سوم محرم‌الحرام 1138 هجری قمری وقف كرده است. هم اكنون تنها 350 مترمربع از فضای این بیمارستان پس از سال 1360 سروسامان داده شد و به عنوان امامزاده در اختیار زائران قرار گرفت.در واقع همه ی این موارد حکایت از پیوند جاذبه های گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی است.

چنار چهارصد ساله

چنار چهارصد ساله در صحن امام‌زاده یوسف رضا یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های قائم‌شهر است چون برای زیارت امام‌زاده و دیدن این درخت تاریخی باید به بیمارستان رازی این شهر سر بزنید. بنابر منابع تاریخی، در سال ۱۳۱۲ بنای امام زاده را تخریب کردند و کم‌کم اشیای متعلق به امام‌زاده و درب قدیمی آن از بین رفت، ولی این درخت چنار چهارصدساله همچنان سرجای خودش باقی ماند. تخریب در دوره پهلوی اول، موجب کم شدن اعتقاد مردم به این چنار و امام زاده نشد و بازهم مردم برای گرفتن حاجات به زیارت می رفتند و همچنین دور درخت جمع می شدند و پارچه های سبز به آن می بستند.

چنار چهارصد ساله _ قائم شهر

چنار چهارصد ساله _ قائم شهر

سال ها بعد از تخریب امام زاده ، اطراف درخت زیارت گاهی مسقف ساختند که بعد از وارد شدن به آن تنه ی قطور درختی کهنسال را می می توانیم ببینیم که برگ ها و شاخه هایش در بالای سقف زیارت گاه قرار گرفته اند. مهدی خلیلی در کتاب خود با عنوان “قائم‌شهر باستان شناسی و آثار تاریخی” می‌نویسد در سفرنامه های دوره قاجار بارها به این بقعه و درخت تنومند آن اشاره شده است.
وی در این کتاب با اشاره به اینکه “کیت ادوارد ابوت” که در سال آخر سلطنت محمد شاه قاجار به مازندران سفرکرده بود در گزارش سفرنامه اش در توصیف این بقعه می نویسد:«.. 25 دقیقه پس از گذاشتن از یک پل سنگی بر روی سیاهرود و پس از کلی تاخیر سرانجام در مغازه ویرانه یک پینه دوز پیاده شدیم و لنگر انداختیم، وقتی دفعه پیش من این جا بودم، در امامزاده یوسف رضا (برادر امام رضا) اطراق کرده بودم که دو آپارتمان حقیر که در تصرف متولی بود، محل سکونت محدودی به ما ارائه داده بود…». ناصر الدین شاه در سفرنامه خود نوشت: «به علی آباد رسیدیم. جلگه ای دارد چمن است. امامزاده یوسف رضا آن جا واقع است. خوب ساخته اند، سردری مطبوع داشت، یک سرو بلندی در صحنش رسته بود». 

چنار چهارصد ساله در کنار حرم امام زاده یوسف رضا _ قائم شهر

چنار چهارصد ساله در کنار حرم امام زاده یوسف رضا _ قائم شهر

آدرس و راه دسترسی به بارگاه امام زاده یوسف رضا و درخت چنار چهارصدساله

مرکز شهر قائم شهر _ جنب بیمارستان رازی  

مطالب پیشنهادی خواندنی :

نام های قدیم قائم شهر

جنگل های دیدنی قائم شهر

روستای لفورک

موزه مردم شناسی آلاشت

 

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
جنگل های قائم شهر | آدرس و راه دسترسی | تصاویر گردشگری
نوشتهٔ بعدی
روستای جمال الدین کلا | روستای سادات | آدرس و راه دسترسی | تصاویر گردشگری

برچسب ها

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست