مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای جمال الدین کلا | روستای سادات | آدرس و راه دسترسی | تصاویر گردشگری

روستای جمال الدین کلا کجاست؟ روستای سادات کجاست؟ روستای جمال الدین کلا مشهور به روستای سادات یکی از جاذبه های گردشگری  کیاسر است. روستایی که درآن مه، باران، برف، سرسبزی گونه های گیاهی جنگل های هیرکانی، کوهستان، صخره ها، گیاهان دارویی وگل ها و صفای مردمش همه دست به دست هم داده اند تا گردشگران و عاشقان طبیعت را به سوی خود جذب کنند. این روستا از توابع بخش چهاردانگه شهر کیاسر شهرستان ساری در استان مازندران است که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر کیاسر ، در اطراف کوه شاه دژ در قعر یک دره زیبا و سبز قرار دارد، روستایی با مجموع زیبایی ها در قعر دره ای که باید با گذر از شیب های تند وارد آن بشوید. روستای جمال الدین کلا به لحاظ اقلیمی منطقه ییلاقی است که در تابستان ها بسیار خنک و سرسبز است چشمه های فراوان ( که همه ساله مورد استقبال تعداد زیادی از گردشگران هستند) ، بهمراه کوهها و رودهای این منطقه، آب شهر کیاسر را تامین می کنند .

روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

در زمستان، این روستا همچون روستاهای اطرافش پوشیده از برف می شود. طبق سرشماری سال 85 جمهیت جمال الدین کلا 106 نفر بوده اما در سرشماری سال95 جمعیتتش کاهش یافته و به 39 نفر رسیده است و دلیل این کاهش جمعیت موقعیت جغرافیایی منطقه است چراکه کوهستانی بودن موجب برفی شدن و صعب العبور شدن جاده ها میشود و این منطقه ی ییلاقی بیشترین جذب جمعیت شناور و گردشگر را در فصل های بهار و تابستان دارد. از لحاظ بافت اجتماعی مشهور به روستای سادات است چون تمامی اهالی از خانواده های سادات اند و اکثراً هم پدر و هم مادر خانواده سید می باشند . 

جاذبه توریستی مشابه :

اینستاگرام

روستای سید ابوصالح

روستای کوتنا

 

نمایی زمستانی از روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

نمایی زمستانی از روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

مقبره امام زاده ابراهیم در روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات)

مقبره امامزاده ابراهیم (ع) در جنوب شرقی شهر کیاسر مرکز بخش چهاردانگه شهرستان ساری، دهستان چهاردانگه، ابتدای جاده منتهی به روستای جمال الدین کلا است. این امام زاده مورد احترام اهالی این روستا و روستاهای اطراف است.

امام زاده ابراهیم _ روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

امام زاده ابراهیم _ روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

بنای آرامگاه ایشان، مکانی ساده با معماری غالب روستایی منطقه، به طول چهار وعرض سه متراست که ایوانی چوبی به طول سه متر با بام حلب سردارد، درب آن ازجانب شمال بازمی شود، در وسط بنا صندوقی به طول دو وعرض یک متر قرار دارد. شمال ایران به دلیل برخورداری ازجنگل های انبوه و در برخی نقاط کوهستانی بودن، در قرون اولیه اسلامی، محل مناسبی برای پناه علویان تحت ظلم عباسیان بوده است لذا بیشترین تعداد امام زاده ها در مناطق شمالی ایران است.

رودخانه ای در روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

رودخانه ای در روستای جمال الدین کلا ( روستای سادات) _ کیاسر

از گروه علويان در نيمه دوم قرن هشتم دو سيد كه هر دو شيعه دوازده امامي بودند در دو نقطه مازندران به رياست و زعامت بر خاستند كه يكي مير قوام الدين در آمل و ديگري مير عمادالدين در منطقه هزار جريب بوده است. منطقه هزار جريب به خصوص چهاردانگه مركز حكومتي سادات عمادي بود بسياري از امامزادگان در خاك پاك اين منطقه مدفون مي باشند.

آدرس و راه دسترسی به روستای جمال الدین کلا، روستای سادات

از سمت ساری وارد جاده ی ساری به کیاسر شوید .

از سمت سمنان پس از گذر از مهدی شهر و شهمیرزاد وارد جاده ی سمنان_ کیاسر شوید و پس از عبور از فولاد محله وارد جاده خاکی می شوید. 

مطالب پیشنهادی خواندنی :

جنگل های هیرکانی

جنگل های سوادکوه

جنگل های قائم شهر

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی

آلاشت زادگاه رضاشاه پهلوی

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
امام زاده یوسف رضا | چنار چهارصد ساله | تصاویر گردشگری | آدرس و راه دسترسی
نوشتهٔ بعدی
پارك ملي كياسر | تصاویر گردشگری | آدرس و راه دسترسی

برچسب ها

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست