مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

باغ چوکام رشت | عکس

باغ چوکام رشت متعلق به دوران قاجاریه می باشد. وسعت این باغ حدود 42 هزار متر مربع است، که در دو طبقه ساخته شده است. اطراف این باغ را درختهای چند صد ساله بلند و سربه فلک کشیده احاطه کرده است. این باغ در روستا بالامحله چوکام واقع در دهستان چوکام قرار دارد و شغل اغلب مردم آنجا کشاورزی و برنجکاری است. فاصله این باغ تا رشت 15 کیلومتر و تا مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله فقط 1 دقیقه است. باغ زیبای چوکام متعلق به ناصر الملک نائب السلطنه احمد شاه قاجار بوده، که این عمارت در دهستان چوکام بخش خمام در شهرستان رشت واقع شده است. ناصر الملک این عمارت را  به پسرش حسین علی خان قراگوزلو واگذار کرد. وی با همکاری تیمور تاش (حاکم وقت گیلان) و بعد از ازدواجش این باغ دلنشین را تاسیس میکند.

عمارت چوکام

 نمای باغ چوکام رشت

درب ورودی باغ در قسمت جنوبی واقع شده است. برای ساخت دیوارهای این بنا از آجر استفاده شده که قطر آنها 60 سانتی متر است. ایوان زیبای این باغ همراه سرستونهای چوبی زیبایی خاصی به آن داده است، که می توان از آنجا مناظر زیبای روبه رو را مشاهده کرد. در دو ضلع شرقی و غربی کریدورهایی وجود دارد که با شیشه بند های چوبی به عنوان حائل میان درون و بیرون بنا قرار دارد. سه طرف باغ رودخانه است و ارتفاع درختان که دور تا دور باغ قرار دارد 50 متر است. سال دقیق ساخت این بنا در دست نیست، اما طبق گفته اهالی و تحقیقات انجام شده حدوداً 100 سال قدمت دارد.

عمارت چوکام

اینستاگرام

این بنا در سال 84 به ثبت ملی رسیده است. این باغ در قدیم مسیر حمل نقل از چوکام به انزلی بوده، از این رو موقعیت آن اهمیت خاصی داشته است. همانطور که می بینید این باغ هم مانند سایر باغهای ایرانی هیچ چیز بی موردی در آن به کار نبرده یا فقط برای زیبایی ساخته نشده است. بلکه تمام اصولی که برای ساختن یک باغ باید مدنظر قرار داد به کار گرفته شده است. از جمله آن مثلاً وجود درختان اطراف آن است، که نمای باغ را بزرگتر نشان می دهد.

نمای باغ چوکام

آدرس باغ چوکام رشت

برای دسترسی به این باغ ابتدا از رشت به خمام رفته و سپس به سمت پیربازار شده و بعد از طی مسیری به این باغ زیبا خواهید رسید.

نقشه چوکام

همچنین بخوانید:

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
اسبومار تالش
نوشتهٔ بعدی
روستای سراگاه | دریاچه سراگاه کجاست؟

برچسب ها

, , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست