مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

جاهای دیدنی اصفهان، قلب هنر و معماری ایران

شهر اصفهان با جاذبه های گردشگری خاص و بی نظیر خود مشهور به نصف جهان هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقسا نقاط ایران و جهان می باشد. اصفهان بنای تاریخی ثبت شده زیادی دارد که هر کدام از این آثار بخشی از هویت و سرمایه های ملی ایران به شمار می آیند. در بیشتر جاذبه های دیدنی اصفهان ردپایی از هنر و فرهنگ دوره صفویان به جا مانده است.

اکنون ما در ایران کجاست قصد داریم در سلسه مطالب معرفی اصفهان، جاهای دیدنی شهر اصفهان را به بناهای تاریخی اصفهان، جاذبه های طبیعی اصفهان و مراکز تفریحی در اصفهان تقسیم بندی کنیم. همراه ما باشید تا با هم به معرفی 20 مکان دیدنی معروف شهر اصفهان بپردازیم.

میدان نقش جهان

از میدان نقش جهان میتوان به عنوان مادر جاذبه های تاریخی در شهر اصفهان یاد کرد چرا که از دل آن چند مکان تاریخی در اطراف آن پدید آمده اند. میدان نقش جهان در گذشته به میدان شاه معروف بوده و امروزه به میدان امام معروف است. بناهای تاریخی همچون عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه در چهارسوی میدان قرار دارند. اطراف میدان با حجره های متعددی که صنایع دستی و سوغات مخصوص اصفهان را عرضه می کنند، مزین شده است. میدان نقش جهان به طول 507 طول و عرض 158 متر در دوره صفویان برای برگزاری مسابقات چوگان و رژه سربازان احداث شد. میدان امام در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۵۸ به عنوان یکی از اولین آثار ایرانی در یونسکو به ثبت رسید.

از جاهای دیدنی اصفهان، میدان نقش جهان

اینستاگرام

 عمارت عالی قاپو

یکی دیگر از شاهکارهای معماری در دوره صفویه، ساخت کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان و رو به روی مسجد شیخ فضل الله است و این عمارت در ۶ طبقه ساخته شد. قاپو به معنای سر در بزرگ است و عالی قاپو را به عنوان محل ورود بزرگان به قصر و کاخ های صفوی قرار داده بودند. پدیده ای که باعث می شود بازدید کنندگان تا طبقه ششم این عمارت بروند، وجود تالاری به نام اتاق صوت می باشد. این تالار به گونه ای طراحی شده است که مانند یک استودیو ضبط، اصوات را بدون صداهای اضافی به نقاط مختلف تالار پخش می کند.

 عمارت عالی قاپو از جاذبه های گردشگری اصفهان

مسجد امام

مسجد امام یا مسجد شاه در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. این بنای تاریخی از نظر معماری و کاشی کاری به عنوان یک شاهکار اسلامی تلقی می شود. در زمان صفویه دو مدرسه سلیمانی و ناصری که در حیاط مسجد قرار داشتند، برای عموم مردم قابل استفاده بود. عمده تزئینات دیوار و طاق های مسجد شاه از کاشی های خشت هفت رنگ است و در کنار آن سنگ های مرمر زیبایی این بنا را دوچندان کردند. این بنا اوج قدمت هزار سال مسجد سازی در ایران را به خوبی نشان می دهد.

از جاهای دیدنی اصفهان، مسجد امام

مسجد شیخ لطف الله

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که نباید از لیست بازدید های اماکن تاریخی اصفهان جا بماند، مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان است. ساخت این مسجد در زمان صفویه بر عهده معمار مطرح “محمد رضا اصفهانی” بوده است و به مدت 17 سال به طول انجامید. یکی از شاهکاری های بکار رفته در این معماری، گنبد مدور مسجد شیخ لطف الله، تغییر رنگ نقش و نگار های اسلیمی با توجه به زاویه تابش نور خورشید در طول روز است. در دل این مسجد زیبا داستان های زیادی نهفته است که میتوانید برای مشاهده دیگر شگفتی ها و راز های معماری این آثار تاریخی منتظر مقاله های بعدی ایران کجاست باشید.

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان

مسجد جامع

اولین بنای اسلامی که همزمان با شکل گیری شهر اصفهان ساخته شد، مسجد جامع اصفهان است. این مسجد به نام های مسجد جامع عتیق و مسجد جمعه اصفهان نیز معروف است و قدمت آن به قرن دوم هجری باز می گردد. مسجد جامع در طول تاریخ به دلیل گسترش شهرنشینی و تصمیمات سیاسی تغییرات متعددی را به خود دیده است. مهم ترین تغییرات معماری این مسجد در زمان سلجوقیان اتفاق افتاد. به طوری که معماران این دوره از الگوهای مساجد عربی فاصله گرفتند و به سبک معماری ایرانی روی آوردند. هم اکنون، مسجد جامع در میدان قیام، خیابان مجلسی و در آخر بازار بزرگ قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

از جاهای دیدنی اصفهان، مسجد جامع اصفهان

مطالب پیشنهادی: مسجد جامع اردبیل

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون تنها یک بخش کوچکی از مجموعه باغ های سلطنتی از دوره صفویه در شهر اصفهان است. در زمان شاه عباس دوم با افزودن تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار در نهایت ساخت این بنا به اتمام رسید. دیوار های سالن عمارت حاوی نقاشی هایی است که وقایع و داستان های تاریخی در دوران های مختلف را روایت میکند. اوج هنر و معماری ایرانی در آثار تاریخی سندی است تا چهل ستون جزء برترین جاهای دیدنی اصفهان قرار بگیرد.

عمارت عالی قاپو یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان

منارجنبان

برخی از مناره ها در ایران قابیلت تکان خوردن را دارند و به همین علت به نام منارجنبان معروف هستند. بنابراین وقتی سخن از بهترین جاهای دیدنی اصفهان در میان باشد، قطعا یکی از انتخاب های شما، دیدن بنای تاریخی منارجنبان اصفهان در محله ‌ای به نام کارلادان خواهد بود. شگفتی که باعث جذب بسیاری از گردشگران برای بازدید از این بنای تاریخی می شود، پدیده ای است که وقتی یکی از دو مناره تکان می خورد، دومین مناره نیز به جنبش در می آید. جالب است بدانید هنوز هم چگونگی معماری و علت چنین جنبشی بین مناره ها برای بسیاری از دانشمندان جای سوال دارد. در کنار این بنای نه متری با کاشی های آبی و لاجروردی رنگ، شخص عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» دفن شده است.

کاخ چهل ستون دیدنی ترین جای اصفهان

مطالب پیشنهادی: برج ساعت بندر انزلی 

چهار باغ عباسی

چهار باغ عباسی به یکی از اصلی ترین خیابان های اصفهان گفته می شود که سرتاسر این مسیر از درختان سبز چنار و نارون پوشیده است. با وجود سی و سه پل، خیابان چهارباغ به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می‌ شود. با وجود قطع برخی از درختان این منطقه اما هنوز این خیابان زیبایی های خود را برای پیاده روی افراد حفظ کرده است و بدون شک در لیست بهترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد.

 

چهار باغ عباسی

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت روزگاری به زیباترین کاخ عالم معروف بوده و در وسط باغی به همین نام بنا شده است، و یکی از شگفتی های آثار تاریخی در دوران صفویه به شمار می آید. باغ هشت بهشت در گذشته دور جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده‌است و به مروز زمان توسط شاهان مختلف تقسیم شده است. زیبایی و شکوه خیره کننده این عمارت نتیجه تزئینات خاص و معماری هنرمندانه است که به محض ورود میتوان آن را در تمام سقف های داخلی کاخ مشاهده کرد.

عمارت هشت بهشت از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک

کلیسای وانک یا کلیسای جامع ارامنه در محله خوش و آب و هوای جلفا در اصفهان به دستور شاه عباس اول بنا شده است. یکی از زیبایی های داخلی کلیسا نمایش تصاویری از مضامین کتاب انجیل است که داستان هایی از تولد عیس مسیح و روز رستاخیز را روایت می کند. همچنین معماری این بنای تاریخی تلفیقی از هنر ایرانی و ارمنی بوده و از حیث طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد است.

کلیسای وانک یا مریم مقدس

مطالب پیشنهادی: کوچکترین کلیسای جهان در کجاست؟

موزه موسیقی

علاقه ای که مردمان اصفهان به موسیقی اصیل ایرانی دارند، بر کسی پوشیده نیست. همین باعث شده که دو تن از هنرمندان علاقه مند به موسیقی سنتی، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی اولین موزه موسیقی خصوصی را در شهر اصفهان راه اندازی کنند. در این موزه شما میتوانید با بیش از 300 آلت موسیقی آشنا شده و از تاریخچه، نحوه ساخت و صدای هر کدام از ابزار موسیقی اطلاعات خوبی کسب کنید. با انتخاب این جاذبه گردشگری به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان تجربه متفاوت و بیاد ماندنی را در موزه گردی اصفهان خواهید داشت.

 

موزه موسیقی از جاذبه های گردشگری اصفهان

کوه صفه

اگر به هنگام سفر به اصفهان فکر کوهنوردی و پیکنیک به ذهنتان خطور کرد، حتما از رفتن به چنین جای خوش منظره ای غافل نشوید. با ساخت مراکز تفریحی مانند سالن های ورزشی، شهربازی، تله کابین و باغ وحش کوه صفه به یکی از تفرجگاه های محبوب در اصفهان تبدیل شده است. به پیشنهاد ایران کجاست یکی از جاهای دیدنی اصفهان در شب میتواند همین صعود به قله کوه صفه یا همان بام اصفهان باشد.

 

کوه صفه

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی یکی از شاعران بزرگ قرن ۱۱ هجری در عصر حکومت صفویان بود. پس از مرگ این شاعر بزرگ، او را در باغ خود دفن می کنند و آرامگاهی با معماری خاص دوران صفویه برای ایشان می سازند. از زیبایی های این آثار تاریخی میتوان به وجود حوض و آبنمایی همچون بنای چهل ستون در مقابل ایوان اصلی آرامگاه اشاره کرد. امکان بازدید از این فضای آرام و چشم نواز همه روزه برای بازدید کنندگان فراهم است. آرامگاه صائب تبریزی در ابتدای خیابان صائب اصفهان واقع شده است و از خیابان های بهشتی و عباس آباد قابل دسترسی است.

 

آرامگاه صائب تبریزی از جاهای دیدنی اصفهان

مطالب پیشنهادی: آرامگاه اوحدی مراغه ای کجاست

انگورستان ملک

انگورستان ملک یا خانه ملک التجار یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی اصفهان و متعلق به دوره قاجار است. این عمارت تاریخی مانند دیگر کاخ ها و خانه های قدیمی در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. عمارت ملک به بخش هایی اعم از دو حیاط شمالی و جنوبی، آرامگاه، سفره‌خانه و حوضخانه تقسیم بندی می شود. همچنین دور تا دور عمارت از اتاق های زیبایی احاطه شده است. دیوار و سقف این اتاق ها به زیبایی تمام با نقش و نگار های خیره کننده ای مزین شده و هر کدام از اجزای به کار رفته نشان از ذوق و هنر ایرانی است.

 

انگورستان ملک

آتشگاه اصفهان

آتشگاه یا آتشکده معرف یک بنای تاریخی متعلق به ایران باستان است و بر روی کوهی بلند قرار گرفته است. آتشگاه محلی برای عبادت و اجرای مراسم های مذهبی برای زرتشتیان بوده است. اتاق ها و ساختمان های این مجموعه از چهار طرف تپه به خوبی مشخص هستند. اکنون که مدت های زیادی از آخرین بازسازی آتشکده در دوران پهلوی میگذرد، عدم توجه و مدیریت صحیح موجب تخریب و فرسایش این آثار تاریخی شده است. علی رغم مسیر ناهمواری که برای صعود به بالای تپه باید طی کرد اما بازدید از آن برای علاقمندان به تاریخ ایران تجربه جالبی از جاهای دیدنی اصفهان را به ارمغان می آورد.

آتشگاه از جاذبه های طبیعی اصفهان

سر در قیصریه بازارچه اصفهان

بازار گردی و خرید از بازار های سنتی اصفهان یکی از تجربه های متفاوتی است که به هر مسافر و گردشگری پیشنهاد می شود که آن را در لیست جاهای دیدنی اصفهان قرار دهند. بازار قیصریه در جنوب میدان نقش جهان یکی از معروف ترین بازارهای تاریخی در اصفهان است. بازار قیصریه یا بازار شاهی در دوران صفویه مرکز اصلی خرید و فروش پارچه و فرش های گران بها بوده. در حال حاضر نیز متنوع ترین صنایع دستی و سوغات اصفهان را می توانید در آن بیابید. سردر قوسی شکل با کاشی کاری های مجلل و نقاشی های رنگی اولین نکته ای است که به هنگام ورود چشم هر ببینده ای را مجذوب خود می کند. این گذرگاه تاریخی در زمان صفویان میدان کهنه شهر را به میدان جدید شهر اتصال می‌داده است.

 

بازار قیصریه از بازار های معروف اصفهان

مطالب پیشنهادی: بازار تاریخی اردبیل

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان یا باغ ناژوان منطقه ی بکری است که بهترین مراکز تفریحی و رفاهی متعددی را در خود جای داده است. عبور زاینده رود و محصور شدن پارک با باغ های سرسبز، اقلیم معتدل و منحصر به فردی را در قلب شهر شلوغ اصفهان پدید آورده است. اگر به صورت دسته جمعی با خانواده و یا دوستان به اصفهان سفر می کنید، با بازید از این باغ می توانید تمام افراد گروه تان را از یک گردش شهری راضی نگه دارید. در این باغ فضاهایی همچون تله سیژ، زمین ‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین ‌های بازی کودکان، ایستگاه‌ های درشکه سواری، اسب سواری، قایق ‌رانی و دوچرخع سواری برای عموم مردم فراهم شده است. علاوه بر این همه تنوع تفریحی بازدید از باغ پرندگان، آكواريوم، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه ها، موزه صدف را نیز از دست ندهید.

پارک جنگلی ناژوان از جاذبه های دیدنی اصفهان

مطالب پیشنهادی: پارک جنگلی آبیدر سنندج

 باغ گلها

علاوه بر جاذبه های تاریخی نصف جهان که هیچگاه از بازدید و تماشای آنها خسته نخواهید شد، گذراندن وقت در یکی از رنگی ترین جاهای دیدنی اصفهان یعنی باغ گل ها را فراموش نکنید‌. این مجموعه در نزدیکی ساحل زاینده رود در دهه ۷۰ با بیش از ۳۹۵ گونه گیاهی به بهره برداری رسید. باغ گل ها کلکسیون کاملی از انواع گیاهان گلدار و همیشه سبز را در خود جای داده است. یکی از زیباترین شاهکارهای هنری ایران معروف به فرش گل در نوبه خود بی نظیر است. برای انتخاب بهترین جاهای دیدنی اصفهان در بهار حتما بازدید از فضای دلنشین باغ گل ها می تواند یکی از گزینه های  شما  و خانوادتان باشد.

 

 باغ گلها در اصفهان

مرکز خرید سیتی سنتر

مرکز خرید سیتی سنتر دومین مرکز خرید بزرگ ایران پس از ایران مال تهران و نهمین مرکز خرید بزرگ جهان محسوب می شود. بی شک این سازه غول آسا از جایگاه ویژه ای در بین جاهای دیدنی اصفهان برخودار است. از امکانات این مرکز تجاری لوکس میتوان به سالن همایش، سینما، شهربازی، موزه، نگارخانه، رستوران، کافه، و فودکورت اشاره کرد. برای رفتن به سیتی سنتر با خودرو شخصی باید به سمت جنوب اصفهان رفته و از دروازه شیراز (آزادی) خارج شوید. سیتی سنتر در نزدیکی شهرک سپاهان حرکت قرار دارد. اگر می خواهید از حمل و نقل عمومی برای رفتن به این مرکز خرید استفاده کنید، بهترین گزینه ایستگاه مترو سیتی سنتر است.

مرکز خرید سیتی سنتر در اصفهان

مطالب پیشنهادی: مرکز خرید رویال تبریز

کویر ورزنه

فارغ از تمام دیدنی های تاریخی و فرهنگی که در شلوغی و هیاهوی شهر اصفهان قرار دارد، این بار به سراغ جاهای دیدنی اطراف اصفهان که پر از جاذبه های طبیعی گردشگری است، میرویم. سرآمد تمام مناطق گردشگری و توریستی اصفهان، کویر ورزنه، هر ساله علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. اگر تا به حال تجربه رفتن و شب ماندن در کویر را ندارید، چه انتخابی بهتر از کویر ورزنه. پیاده روی، شتر سواری، شن سواری، متور سواری، آفرود و زیپ لاین امکاناتی هستند که در کنار هم یک مجموعه تفریحی بی نظیری را برای گردشگران فراهم کرده اند. تماشای غروب آفتاب از بالای تپه های شنی کویر ورزنه که به نوبه ی خود به یکی از جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده است را فراموش نکنید.

کویر ورزنه در اصفهان

مطالب پیشنهادی: جاهای دیدنی مشهد

 

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
پارک جنگلی آبیدر | بام سنندج | جاذبه های گردشگری سنندج
نوشتهٔ بعدی
19 جای دیدنی تهران ، سفر به پایتخت ایران

برچسب ها

, , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست