مکان

مطالب تصادفی

مطالعه مطلب

روستای فیلبند | بام شرقی مازندران | همه چیزدرباره روستای فیلبند

 

روستای فیلبند

روستای فیلبند یکی از مرتفع ترین ،زیباترین و رویایی ترین دهکده ی ایران است که در جنوب بابل در بخش بندپی غربی در دهستان حشرود قرار داردو از جنوب به روستای ورزنه و نشل ،از جنوب شرق به روستای شیخ موسی ، نیراسم ،پایجان و ازشمال غرب به روستای سنگچال میرسد.البته جادهد ی فیلبند به سنگچال خود یک مکان زیبا برا تفریح و گردشگری است که در جاده ای پر پیچ و خم در فاصله ی 5 کیلو متری از هم قرار دارند و اختلاف ار تفاع انها به 700 متر میرسد اما منظره ی سنگچال از جاده ی منتهی به فیلبند واقعا چشم نواز است.ارتفاع روستا از سطح درای به 2700 متر میرسد. این روستا در نزدیکی قله ی 3392 متری اندوار و حصین بن واقع شده است که در فاصله ی 2500 متری از این قله مرقد مطهر امام زاده قاسم نمایان میشود.

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

اینستاگرام

 

وضعیت اب و هوایی روستای فیلبند

در روستای فیلبند به دلیل وضعیت اب و هوایی 4 فصلی خود به مکانی زیبا برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی تبدیل شده است. زیرا در 6ماهه ی اول سال که به انجا میروید با صحنه ای روبه رو میشوید که زبان از گفتن احساساتتان در ان لحظه عاجز است. اقیانوسی از ابرا ها که در زیر پاهای شما درگذرند و گاهی اوقات به صورت مه در میایند و تمام دهکده و اهالی ان را در اغوش خود پنهان میکنند. اما این اخر کار نیست زیرا شرایط اب و هوایی این روستا به گونه ایست که ممکن است در طول یک روز به فاصله ی چندین ساعت شما نظارگره بارش برف ، باران و حتی پرتوهای گرم خورشید باشید. البته لازم به ذکر است  همین قدر که در 6ماه ی اول سال این دهکده ی زیبا پذیرای مهیمانان از سرار کشورمیباشد،به همان اندازه در 6ماهه ی دوم سال میهمان گریز است .به جهت اینکه در ان زمان سرمای شدیدی تمام ان منطقه را فرا میگیرد و دهکده خالی از سکنه میشود اما این هیچ چیز از جذابیت روستا کم نمیکند زیرا قطع شدن راه های ارتباطی ،خطر ناک بودن مسیر رسیدن به این روستا بارش برف و باران فراوان و سرمای طاقت فرسا ایجاب میکند که ازبودن در این روستا خودداری شود .

به همین جهت شغل اکثر مردم در این روستا دامداری و دام پروری است،زیرا کشاورزی در این اب و هوا دشوار است و تنها درختانی مانند الوچه ترش،زرشک کوهی،انگور کوهی (گالش انگیر)و درخت ون که ریشه سیاه به انها میگویند بهتر از درختان دیگر رشد کرده و محصولی میدهند.

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

 

امکانات موجود در روستای فیلبند

روستای فیلبند تنها در 6ماهه ی اول سال پذیرای 3برابر جمعیت خود است. زیرا در فصول دیگر سال به دلیل شرایط بد جوی و نبودن سکنه دراین روستا هتل یا مهمانخانه ای وجود ندارد . اما خانه های محلی یا ویلاهایی هستن که با داشتن تمام امکانات لازم صاحبانشان حاضر برای هر چند مدتی که مایل بودید ان را به شما اجاره دهند .اگر اماناتش را داشتید هم خودتان میتوانید با داشتن چادر و برای لوازم مورد نیاز در مناطق مختلف این روستا کمپی را بنا کنید و از طبیعت اطراف لذت ببرید .و اما نکته ی قابل توجه به دلیل ازدحام زیاد مسافران در فصول گرم سال ممکن است روستا با کمبود یا قطعی اب روبه رو شود.و یه تذکر مهم درتمام طول مدت مسافرت لطفا زباله های خود را درون کیسه های زیاله ریخته و با خود ببرید این هم احترام به خودتان است هم ارزش قائل بودن به طبیعت.

روستای فیلبند

روستای فیلبند

 

روستای فیلبند

روستای فیلبند

راهنمایی برای صعود به قله های روستای فیلبند وزیارت امام زاده قاسم

1_صعودبه قله ی حصین بن :صبح زود حرکت کرده ازگردنه عبور کنید و جادهی خاکی را پشت سر بگزارید بعداز عبور ازچشمه به مسیر دروازه چوبی میرسید. این دروازه چوبی مسیر سیم خارداری دارد که عبور و مرور را برای مردم عادی و کوهنوردان اسان میکند. بعداز دروازه چوبی به گوسفندسرا میرسیدو سپس مسیر را به سمت خط الراس ادامه دهید این مسیر شیب سختی دارد ولی با ادامه ی ان مسیر،به قلهی 3700متری حصین بن میرسید ودر انجا به راحتی میتوانید دریایی از ابر ها با امواج ارامشان را ببینید همینطور پوشش گیاهی بی نظیر انجا را در همان لحظه است که به راحتی به عظمت خداوند میتوان پی برد با ان همه زیبایی.

2_عبور از مسیر روستای فیلبند تا امام زاده قاسم و روستای الیمستان : این مسیر نیازمند امادگی جسمانی و داشتن تجربه و مهارت کوهنوردی است . زیرا ابتدا باید خود را به قله ای که مرقد مطهر امام زاده قاسم بر روی ان قرار دارد برسانید این امام زاده در نزدیکی قله ی اندوار وجود دارد. از قله باید بالا بروید و به سمت جنوب راه را ادامه بدهید تا به امام زاده قاسم برسید. درانجا مکانی وجود دارد برای استراحت شما که اگر یه راه بلد همراهتان باشد از قبل به مسئول ان مکان اطلاع میدهد اگه خود لبه تنهایی میروید و به انجا رسیدید و متوجه شدید کسی درانجا نیست میتوانید خودتان در انجا کمپ بزنید و شب را در انجا بگذرانید. در روز بعدباید به سمت شیب پایین دره بروید و ادامه دهید تا از دور نمایی از جنگل الیمستان را ببینید یادتان باشد به رستم چال که در همان نزدیکی است سری بزنید ان مکان برخورد دو شهاب سنگ است.و جاده ی پاکوب را ادامه داده تا به جنگل زیبای الیمستان برسید. امیدوارم سفر خوبی را تجربه کنید.

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

مسیر رسیدن به روستای فیلبند

_مسیر آمل به سمت هراز را درپیش بگیر و بعداز 25 کیلومتر وقتی از روستای سنگچال درحال عبور هستید میتوانید نمای زیبای این روستارا ببینید .

_جاده ی هراز به سمت پاشاکلا روستای فیلبند

مکان های پیشنهادی

قله ی ارفع

قله ی کنگلو

جنگل هلی دار

ایران کجاست : سایت جامع گردشگری ایران

*اگر اطلاعات یا تجربه ای از سفر به این منطقه دارید ، حس خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.*

نوشتهٔ قبلی
جنگل هلی دار | تصاویر جنگل هلی دار
نوشتهٔ بعدی
آبشار آنجیلی کا | بزرگترین آبشار خاورمیانه | تصاویر آبشار آنجیلی کا

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست